Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Roze blauwe bes al flinke knoppen normaal?

John73

Recommended Posts

hallo

ik heb hier in de tuin 3 blauwe bessen staan waarvan 1 een roze variant is

nu heeft alleen de roze variant al flinke knoppen

is dit normaal voor deze variant en geeft dit geen problemen met de vorst die hoogst waarschijnlijk

nog gaat komen

mvg john

Dag. Ik ben zeker geen blauwe bessen-struiken kenner. Ik heb alleen maar de échte bosbes staan. Maar mijn tuinbuurman heeft er staan en daar zitten ook al best knoppen in. Is echt geen probleem. Blauwe bessen zijn dacht ik allemaal goed winterhard, er kan eventueel later wat schade optreden tijdens bloei, maar ze bloeien niet echt extreem vroeg toch >? Bladknoppen kunnen wel wat hebben.

De perzik is ook goed winterhard hoor. Alleen heeft die een lastig kenmerk: die bloeit debiel vroeg. Ook in normale winters en dus zeker in deze zachte winter zal die de neiging hebben om heel vroeg in bloei te komen. Krijg je dan nog vorst, hebben die bloemen wel een probleem. Bloemen van de perzik kunnen niets aan vorst hebben. Maar ja, dat is dus ook in gewone winters. Of verlies bloei voor lief nemen, of afschermen tregen die tijd.

Er loopt al van alles uit nu; bollen komen verder boven, whatever.

Gewoon laten gaan. Komt allemaal goed.

Edited by Guest

Ik dacht dat de knoppen zelf wel serieus wat vorst konden verdragen. Ze zullen vooral beginnen uitkomen wanneer er terug meer licht is.

Wat bloemen betreft is het anders natuurlijk. Als het vriest als je bloemen hebt hangen, dan kan je serieus wat minder oogst hebben. Maar daar kan je wel iets aan doen. Bovendien vriest het doorgaans niet meer echt wanneer de bloemen uitkomen.

De vroegste blauwbessen zijn al blad aan 't vormen hier. Het knoppenstadium is voorbij. De wintergroene blauwbes (Sunshine Blue) lijkt ook al bald te gaan aanmaken.

Ik heb hier trouwens een perzik die nog steeds in blad staat

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

nou das goed nieuws

vond het zelf namelijk raar ik heb er 3 staan blue crop en blue jay beide momenteel bladloos en in rust

en de pink lemonade die ook nog zijn blad heeft en dus al weer uitloopt

de bloemen laten nog wel even op zich wachten lijkt me

dus ik laat ze lekker gaan

en maar hopen op lekker bessen van de zomer

Is wel érg offtopic. maar mijn Amandel heeft ook nog blad ( bovenin, de laatste 40 cm van de scheuten van vorig jaar ). Is niet zó raar hoor. Niet veel vorst gehad en ding is lang doorgegroeid denk ik ?

Roze blauwe bessen staan hier in de winkel al een klein beetje in de knop; maar niet meer dan andere blauwe bessen. Hoort een beetje bij het zachte weer. Honingbessen zijn trouwens nog veel gevoeliger voor het zachte weer; als je ziet hoe "ver" de planten zijn zou het me niet verbazen als ik over twee maanden fruit kan plukken?!?

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube