Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Noemen ze ook wel : broeikuil ; je graaft in januari een kuil in de kas en vult deze met hooi/stro/gras/mest en daar weer aarde op. In mei is dat stukje bodem meer/dieper opgewarmd in de kas dan de rest(broei-effect). Je kunt daar dan planten zetten die graag warme voeten hebben(meloen bijv.)

Geplaatst:
Hoi Willy,

Hoe maak je een "hot bed" in een serre? Wat bedoel je daar mee?

grtjs,

Katrien

Morgen denk ik een stuk af te hebben van dat 'hot bed' en dan plaats ik wel een paar foto's.

Ik heb 20cm diep uitgegraven, dat ga ik opvullen met paardenmest en dan stapel ik van die planken welke ze op palletten zetten er op, na elke plank gevuld te hebben goed aantrappelen zodanig dat er geen onverwachte verzakkingen komen.

Met twee zulke planken heb ik een mesthoogte van 60 cm, daar komt een derde plank op voor de aarde, dan een vierde om de plantjes ruimte te geven om te groeien met daarboven op glas, eenruiters, het geheel bevindt zich in een serre.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Hier komen ze dan;

20 cm diep uitgegraven, anders weet ik met de grond geen blijf.

IMG730736601389887823.JPG

Put opgevuld met paardenmest. De eerst 'planken' staan op hun plaats en reeds goed aangetrampeld.

IMG731041331389887915.JPG

Er lag 2m³ mest op mijn aanhanger.

IMG730967231389888028.JPG

Eerste bak is van hoogte met mest. Dit is nu 60cm dik

IMG731185821389888075.JPG

En nu de laatste plank er op voor de aarde, nu half gevuld omdat er nog compost bij moet.

IMG731244331389888143.JPG

Ik hoop dat het nu voor iedereen verstaanbaar is wat ik zoal uitspook

Geplaatst:

Mooi man !

Heb ik vroeger wel eens gedaan, ook zo'n dikke laag. Paardenmest ( dat zou pas écht goed broeien ). Al binnen 3 weken kan je echt behoorlijke warmte hebben. Hou dat goed in de gaten met een thermometer oid. Dan heb je 2 weken de top in warmte , en neemt de warmte geleidelijk weer af in een week of 5-6 naar bijna niks meer ( wel iets ) De broei is erg tot de hoop beperkt. Het kan op 15 cm er vanaf gewoon wel vriezen als we dat nog heftig krijgen. Heb je een teelt staan die al wat groter is dan, is met kap afschermen een idee. Of met vlies / plastic ? ( alleen snachts )

Geplaatst:

Mijn rug heeft het anders wel goed gevoeld hoor Jokat maar ik probeer graag nieuwe dingen uit.

Maar als ik hiermee wat vroeger salade en zo kan kweken ben ik al tevreden.

Het huis staat echt slecht georiënteerd daarvoor dus daar kan ik geen warmte van gebruiken, of er is geen licht genoeg of ik mag op die plaatsen niet van moeder de vrouw. Dus een broeibed proberen hé.

@Bit, dat lijkt wel een redelijk lange termijn dat dit warmte gaat geven. Als het echt te koud word kan ik er nog eenruiters opleggen ook en als het echt heel goed werkt dan mogelijks ramen maken die er op passen.

Als alles uitgewerkt is denk ik de paardenmest te gebruiken als mulch en een deel op de composthoop.

Geplaatst:

Mooi gedaan Willy

Dat is dan eigenlijk een soort "verhoogde bak" dat je maakt maar dan opgevuld met paardenmest om extra warmte te creëren voor een snellere groei? Daarbovenop nog is in jou serre, ziet er goed uit

't is idd een heel wat duidelijker nu voor mij

grtjs,

Katrien

Geplaatst:

Temperatuur deze morgen.

In de kas +1° en juist boven de mest, onder de aarde dus, +7°. Die temperatuur had ik gisteren ook al toen was het + 5° en + 7° overdag.

Ondertussen staan de eerste bloemkoolplantjes juist boven de grond in hun zaaibakje.

Geplaatst:

Vraagje. Niet dat je nu iets moet gaan bijsturen hoor. Maar gewoon ter check.

De dikke laag paardenmest die je in die bak hebt zitten ( toch iets van een 50-60cm dik toch ? ), heb je daar ook iets van vocht aan toegevoegd ? Ik bedoel: ik kan het slecht beoordelen vanaf de foto. Is die paardenmest erg droog ? Vocht is best belangrijk voor het kunnen broeien. Het was wel redelijk vérse mest ook ?

Eigenlijk vind ik 7gr nu na 1 week een beetje weinig. Moet met nog een week toch wel op 15 a 20gr zitten ( in de mest dan he ? )

Geplaatst:

Vandaag, temperatuur in de kas 8,5° en onder de aarde 13°

Ja Bit het was verse mest, de stallen ervoor gekuist maar ik heb er geen water of wat dan ook aan toegevoegd, kan het nog steeds doen als het moet. Straks een vragen wanneer ik een volgende lading kan krijgen of is mest die al een maand buiten ligt ook nog goed?

Geplaatst:

Hoe verser, hoe warmer straks. En dan heeft het ook voldoende vocht ja.

Geplaatst:

Was vergeten te zeggen, de mest ligt wel 60 cm dik hoor.

Vandaag -1° buiten, -0,5° in de kas en +12° onder de aarde van die eerste bak.

Straks nog eens wat mest bijhalen, die zal dan wel twee weken oud zijn maar ik hoop dat die ook nog werkt.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Willy,

de planken die je gebruikt om je broeibak op te bouwen,kan je die ergens kopen ?

of enkel de scharnieren ?

Geplaatst:

Dat zijn planken van stapelpaletten, of hoe moet ik het noemen? Passen dus op een europallet en ge kunt er zoveel boven mekaar zetten als ge wilt.

Ik heb die al jaren, moesten weg bij het leegmaken van een werf die gedaan was.

Heb nog nooit naar zulke planken of scharnieren uitgekeken dus ik kan u zomaar niet helpen.

Geplaatst:

Kuubskisten... zo worden ze ook genoemd... of bollenkisten. Wordt veel gebruikt in de bollen/knollen/aardappelteelt.

/edit, even wezen zoeken voor je... dit is een bedrijf die ze voor onder een tientje/p.s. NIEUW verkoopt:

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/kratten-en-dozen/a1001491531-nieuwe-pallet-opzetranden-palletrand-stapelrand-kist-krat.html?c=827ab967057e9f5ff33a0fad145c2c0e&previousPage=VIP_SIMILAR_LISTING

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...