dennislp Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Ik wil in de vollegrond een bak maken voor vooral kruiden, zal denk ik 2 x 1,30meter worden en meerdere niveau's wat hoogte betreft (20 tot 45cm waarschijnlijk). Maar wat voor hout kan je hiervoor het best gebruiken? Ik zag bijvoorbeeld dit, wat me best goed lijkt: http://www.tuingoed.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=vmj_estore.tpl&product_id=874&category_id=82&option=com_virtuemart&Itemid=203 maar dat wordt ook best duur. Zou je ook dit 'rabat' hout ofzo kunnen gebruiken? http://www.tuingoed.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=vmj_estore.tpl&product_id=78&category_id=82&option=com_virtuemart&Itemid=203 Of zal dat echt alleen geschikt zijn voor schuttingen etc. en te snel weg rotten bij een plantenbak? Wat adviseren jullie? Wat gebruiken jullie? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Van steen is duurzaam en praktisch.Trottoirtegels rechtopstaand: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Ik heb ze gewoon van geïmpregneerde 'schutting'planken met perkpaaltjes gemaakt. Misschien niet de meest duurzame optie, maar dan moet je er idd rekening mee houden dat die over een jaar of 5 zijn weggerot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
familymen Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Ik heb de bakken gemaakt van lariks planken, naar het schijnt zijn deze voor 20 jaar goed.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theepot Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Van grinttegels en gerecyceld hout. Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Wel makkelijk die dak ramen theepot,Die moet ik eigenlijk ook een zien te vinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Wij hebben hier allemaal niet behandelde pallets voor onze bakken gebruikt. Het is wel a work in progress, we zijn nog lang niet klaar met alles naar 60cm te brengen! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BonTon Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Toevallig was ik deze week aan het zoeken naar een oplossing om bakken in de volkstuin te zetten. Mijn oplossing: opzetranden voor pallets, ze zijn in verschillende maten te koop; 80x60x20cm, 120x80x20cm en 120x100x20cm. Ik heb nog niet kunnen achterhalen van welke houtsoort het gemaakt is. Wel dat het 1e keus Noord Europees geschaafd hout met gegalvaniseerde scharnieren betreft. Je kunt de bak dus zelf ook verhogen door er een rand op te zetten. Om een bak om de paar jaar te vervangen vind ik voor die prijs geen probleem. Lijkt mij ook ideaal voor in de achtertuin. Als je op MP rondkijkt kom je deze tegen voor verschillende prijzen. De duurste die ik vond is 11 Euro voor een bak van 120x100x20cm. Voor die prijs kun je het niet zelf maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Leuk en goedkoop die opzet pallets! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Mocht iemand van die randen willen, en naar de moestuinforumdag komen...? Ik kan er makkelijk aankomen, scheelt weer verzendkosten. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theepot Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Wat een super idee die opzet randen Had ik dat eerder geweten Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Ik vind de stoeptegels wel een goede duurzame optie!Maar gaan die niet hele snel scheefstaan? Zo'n houten rand die op de hoeken aan elkaar vast zit, lijkt me dan wel weer meer vormvast (maar minder duurzaam). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Nee de zijdelings druk is heel laag, ze zitten voor de helft in de grond, opgesloten tussen tegels. Ik loop er ook niet in (...), ik kan er goed bij van alle kanten. De doorwatering is goed dus er blijft ook geen water in staan. Ook pas ik geen etagebouw toe, dat gaat uitzakken vanwege zwaartekracht en regen. De grootste gewassen teel ik in het midden, de lagere gewassen meer bij de randen. Misschien als ik aardappelen zou verbouwen, die nieuwe knollen zouden misschien de boel wat opzij drukken, maar dat doen ze dan met hout ook. Maar ik teel daar geen aardappelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Súpergoed idee die pallet-opzetranden. Wist niet van het bestaan van die dingen... Jorieke: goed aanbod, ik denk er nog ff over na, waar ik er wát mee wil en hoeveel dan nodig... maar als er genoeg ruimte is in Gemma's stationwagon dan denk ik dat ik wel belangstelling heb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
divicento Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 ik heb 5 jaar geleden stenen aan elkaar geplakt met montage kit voor een bak voor de waterval en dat zit zo vast als maar kan je moet het echt slopen met een hamer voordat het lost komt en tegenwoordig kan je de montage kit van de action kopen werkt net zo goed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Jorieke ik heb ook wel interesse 1 is genoeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Welk formaat wil je Angela? Er zijn er 3: http://www.palletranden.nl (sorry Jorg!) Die moeten alleen wel betaald worden, met echt geld zeg maar Dus niet met suiker of zout Ze zijn niet van mij namelijk. Oh, ik moet er wel even bij vermelden dat ze 2 meter lang zijn Tenminste, die van 120 bij 80. Die van 120 bij 100 zijn 2,2 meter lang Niet vervoerbaar met een kleine auto dus. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Ik heb voor die ik nu heb 14 euro betaald, dus die prijzen vallen wel mee.Maar dat meenemen word misschien wel moeilijk omdat er al van alles mee moet Ik denk er nog even over na. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijnspeeltuin Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Ik heb gelijk gebeld met het bedrijf van die pallet randen geweldig vriendelijke mensen! Als je geen haast hebt komen ze ook voor 4 bakjes bezorgen zonder kosten. Geen haast betekende voor hen over een week Ben helemaal blij kan niet wachten tot de sneeuw weg is! Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Ook tot in Groningen??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Ook een mooie advertentie, vooral als opslagmedium (als we het toch over palletranden hebben, of palletboxen: Mooie compostbakken! )http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/overige-doe-het-zelf-en-verbouw/m609737138-30-pallet-opzet-randen-c-q-opberg-bakken-alles-50.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Dit lijkt me ook handig om zaaibedjes te beschermen. Merci voor de tip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Ook tot in Groningen??? Vroeger zat er in Groningen een bedrijf in tweedehands bouwmaterialen. Ze hadden ook veel hout in allerlei soorten en maten. Ik woon niet meer in Groningen dus ik weet niet of het bedrijf nog bestaat. Ik krijg ze zo snel niet "gegoogeld". Het was op industrieterrein Ulgersmaborg (Ulgersmaweg of Pop Dijkemaweg? Vlak bij de busbaan.) Misschien heb je er wat aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Nee, (Pop Dijkemaweg) bestaat helaas al een aantal jaren niet meer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Helaas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts