MartinH Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Zojuist heb ik mijn peperplantjes voor dit jaar gezaaid. De potjes staan onder een groeilamp. Nu vroeg ik me af of het verstandig zou zijn om ze dan ook nog op een verwarmingsmatje te zetten.. Of gaan ze dan te snel en krijg je ondanks de lampen alsnog van die slappe plantjes?? Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
malouis Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Ik laat de pepers alleen op warmte kiemen. Zodra de plantjes boven de grond staan zet ik ze koeler. Quote
henkg Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Voor het kiemen is geen licht nodig. Ideale kiemtemperatuur van de bodem voor pepers 25 - 30 graden (wat minder kan ook, maar dan duurt het iets langer). Mijn idee: tot kiemen een verwarmingsmatje, daarna geen matje meer, dan pas groeilamp. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Ik doe het ( dit jaar dan wel geen pepers ) ook zo. Ook met de tomaten. Wel op warmtemat, die ik laag zet. op 23 gr. ofzo. Na opkomen; mat uit, en onder licht. Quote
dennislp Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Maar onder licht.. Hoe warm is dat dan bij jullie? Hoe warm is de ruimte ongeveer waar de plantjes staan? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
tds Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Enne ... onder licht, hoeveel uur licht hebben die planten in feite nodig?En is dat dan onder bvb led groeipanelen ofzo? Wan wat kost dat anders niet kwa verbruik?Duurt toch nog n hele tijd alleer ze id serre kunnen ... .Zag bvb dit: http://www.ebay.com/bhp/led-grow-lightAlhoewel dit meestal wel voor andere doeleinden zal gebruikt worden Quote
henkg Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 Lees dit topic eens door: groeilampenkastje-t4151.html?hilit=groeilampenPer dag ca 14 - 16 uur aan.Twee tl balkjes met koudlicht tl buisjes van 18 Watt is de eenvoudigste oplossing.Energiekosten dan ruwweg 4,- per maand. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 Zoiets bij mij ook. Zeg dat ik half maart ongeveer de planten zaai op de mat, na ongeveer 5 dagen staan de planten boven, gaan ze onder licht, maar van de mat af. Dan hebben ze de warmte van het licht ja. Licht hangt kort boven de planten ( enkele cm erboven, zie dat topic ) Veel langer dan een week of 3 staan ze bij mij niet onder dat licht hoor. Half april ( al eerder ? ) staan ze bij mij voor het raam en daarna neem ik ze mee naar de koude kas.Warmtemat staat dag en nacht aan op die 23gr tot ontkiemen, dan gaat ook gelijk de mat uit. Quote
Itoero Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 (aangepast) Droogt de zaaigrond of potgrond niet gemakkelijker uit door een gloeilamp?Zaadjes hebben warmte en vocht nodig.Ik doe een warmtemat voor het ontkiemen en extra belichting als de kiemblaadjes open zijn. Hoeveel plantjes heb je?Ik gebruik ook tl-lampen.T5 tl-lampen 6500K zijn de beste tl-lampen kwa verbruik en kleur. 20 januari 2014 aangepast door Gast Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
RobO Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 we hebben hier ook twee tl balkjes boven de pepers maar we variëren de lichttijd:in het begin blijven we onder de 12 uur (totaal dus een paar uur voor zonsopgang tot een uur na zonsondergang) om de groei te stimuleren, als ze groot genoeg zijn gaat de tijd naar 14-16 uur om ze te laten bloeien. (dat zit zo: peper is een langedag plant die pas gaat bloeien als de lichttijd meer dan 12 uur wordt, dus de belichting korter dan 12 uur geeft meer groei en meer bladgroen; voor de studiebollen: linkje en linkje 2 ) Quote
Bit Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 Bij mij gaan de lampen 1 uur aan voor zonsopkomst en een uur of 2 na zonsondergang weer uit. Eigenijk nooit geteld hoeveel uren dat zijn Ik redeneer zo: je bootst de daglengte na met het licht, maar je wil niet doen alsof het hoogzomer is. Dus te lang lijkt mij ook niet goed. Ik ga ergens tussenin zitten dus. En begin april ofzo, als de planten voor het raam gaan is er al zo een uur licht bij buiten.Maar goed. Topic gaat over warmtemat he ? Lastig hoor. om on topic te blijven. Uitdrogen op warmtemat gaat bij mij niet zo makkelijk, ik zaai in lage bakjes met plastic kapje. Ik moet juist veel de kap van al het condenswater ontdoen.Onder de lampen, en het kapje is inmiddels weg, dan drogen de bakjes snel uit ja. echt dagelijks check ik dat en moet ik wel iets met de plantenspuit licht bijspuiten. Iets waar pepers van houden trouwens. Tomaten dan weer niet, daar mijdt ik de plantjes zelf of ik laat de plantjes even van onderaf zuigen. Maar uitdrogen kluitjes gaat heel vlot ja.Je moet er even bijblijven he ? Zaaien met mat en lampen is een heel gedoe hoor. Quote
mw vogel Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 voor wie geen warmtematje heeft (ik dus ) een alternatieve oplossing: ik zet het groeikasje overdag bovenop de cv-ketel en 's nachts in het keukenkastje op de close-in boiler. gaat prima zo en kost geen extra stroom maar ik moet er wel bij zeggen dat ik ook niet zo heel veel pepers zaai, in totaal iets van 30 zaden ofzo. Quote
dennislp Geplaatst: 21 januari 2014 Geplaatst: 21 januari 2014 En anders is een internet router ook een mooie warmte bron (Wel opletten dat hij z'n warmte ook nog genoeg kwijt kan, niet helemaal vol bouwen met bakjes dus) Mijn lampen, ik let er niet precies op.. Maar staan van 07.00 t/m 21.30 aan ongeveer. Soms gaan ze tussendoor een half uur uit (tijdsschakelaar), ik weet niet of ze dat merken.. Maar elke dag 2x een half uurtje even uit bespaart toch weer 31 uur per maand aan stroom Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Dakoina Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Van de tomaten en peper zaden - gezaaid 14 maart - moet enkel de jalapeno zich nog uitstrekken. De stengels zijn zich net een weg aan't banen naar boven toe. Zoals ik ondertussen al heb gelezen, zal ik ze ook van de warmte mat halen vanaf morgen (waarschijnlijk). Ik heb niet de indruk dat de reeds uitgekomen tomaten en pepers hele lange stengels hebben vanwege de blijvende warmte (de meesten staan al bijna een weekje boven). Zelfs mijn stinkertjes/afrikaantjes die al meer dan een week samen onder de lamp én op de warmte mat staan, hebben "normale" stengels, in mijn ogen althans. Sowieso zullen mijn zaailingen een hele tijd onder de twee 6500K TL groeilampen blijven staan, aangezien ik niet veel plaats heb op mijn vensterbank de vrouw des huizes heeft al helemaal geen zin in een drukke venster bank Quote Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com
henkg Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 Op de CV radiator, op een warmteplaatje, op iets anders, als ze maar op de goede temperatuur staan.Maar hoe weet je wat de werkelijke temperatuur is?Ja, met een thermometer ...Op ebay een tijdje terug 2 stuks aquariumthermometers besteld, zonet ontvangen. Verschillen komen deels door verschillende dieptes. In een groot glas water bleek dat de aquariumthermometertjes beide ongeveer 1 graad minder aangaven dan een lange thermometer die ik al had. Niet nauwkeurig, maar nauwkeurig genoeg. Zo'n aquariumthermometer kost ongeveer EUR 0,70 (incl. verzendkosten). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
malouis Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 Mijn pepers krijgen geen kunstlicht en groeien uitstekend. Ze staan gewoon voor het raam in de woonkamer.De temperatuur daar is 's nachts 15 °C en overdag tussen de 17 en 19 °C. (Met dat er meer zon komt kan het natuurlijk warmer worden.) Ook de overwinteraars staan in de vensterbank en krijgen geen extra licht.In februari had ik alweer de eerste rijpe pepers, dus ik geloof niet zo in die 12 uur licht. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.