Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat plant je rond een (chloor)zwembad?

Sliph

Recommended Posts

Vorig jaar heb ik, hoofdzakelijk voor mijn kids, een zwembad geplaatst in mijn tuin. Het is zo een model van Intex uit een geraamte en doek. Het zwembad komt ongeveer een halve meter boven de grond uit, hier rond heb ik een een 20cm gras weg gedaan en liggen er nu cacao doppen.

Ik dacht van hier dit jaar misschien iets rond te plaatsen van plantjes, verder heb ik geen idee welke planten hiervoor geschikt zijn.

Je moet rekenen dat ze afhankelijk van de plaats de hele dag/halve dag in de zon staan. En dat er regelmatig overdag water op zal terecht komen waar dan nog eens chloor en andere producten inzitten (om PH op peil te houden) en dat er ook nog eens wat zout in dit water zit. Liefst zou ik nog iets plaatsen waar ik iets aan heb, daar bedoel ik mee ... fruit/groente, iets om te knabbelen. Er mogen absoluut geen dorens zitten op de planten ivm beschadiging van het zwembad.

Iemand een idee?

Hoi. Moet ik wel erbij zeggen: heb er geen ervaring mee. Maar chloor op een plant is natuurlijk niet zo fijn voor de plant. Ik weet niet zeker hoe lang het duurt dat ze dan dood gaan, maar bevorderlijk voor de plant kan het natuurlijk niet zijn.

Wellicht een idee om je cirkel van snippers rondom het zwembad een stuk breder te maken ? Afstand planten tot het water dus groter ? Kan dat gezien jouw situatie ?

Zat zwembaden ( ook met chloor ) worden natuurlijk aangelegd in grotere tuinen, ook met beplanting in de buurt. Zou geen moestuinspullen/eetdingen neerzetten.

Een zwembad in gazon komt wel voor met een smallere rand, maar veelal is het waterniveau daarop aangepast, dat het water niet gemakkelijk er naast terecht komt, of het gras wordt 2x jaarlijks vervangen en hebben ze een tuinman in dienst.

Nee, lijkt me een lastige.

• 3 months later...

In theorie komt het chloorgehalte van je zwembad niet boven de 1 a 1,5 ppm .

Bij een gehalte hoger dan bovenstaand zorgt het water voor irritatie aan de huid en rode ogen.

Voor planten geldt hier dezelfde "regel". Wanneer het gehalte onder de 1mg/liter blijft zal chloor niet schadelijk zijn voor de plant. Wel zou ik adviseren geen groente of fruit te planten aangezien je de plant het chloor wel opneemt. Normale planten kunnen dus gewoon geplaatst worden.

Wanneer je dus merkt dat je chloorgehalte te hoog wordt, gewoon een aantal dagen bad in de zon, dan zakt het gehalte snel!

Ik heb zelf wel onder mijn zwembad een dik ondertapijt geplaatst om het gras te beschermen, al jaren geen last met dode planten of gras in de buurt van het bad

Succes!