familymen Geplaatst: 1 februari 2014 Geplaatst: 1 februari 2014 Ik heb dus een paar weken geleden prei gezaaid en begin nu te denken dat de potjes niet diep genoeg zijn, zou ik ze moeten verspenen in een dieper potje? Zoja mag ik dat nu doen? Momenteel staan ze nog voor de vensterbank, als ze verspeend zijn Mogen ze dan naar de kas/serre? Thanks Quote
weknow Geplaatst: 1 februari 2014 Geplaatst: 1 februari 2014 Ja. Ze staan er goed op! Is zomerprei neem ik aan!? Gauw naar wat koeler (= serre) maar wel wat afharden als ze tot hier warm stonden. Verspenen is nu nog niet nodig. Potgrond is genoeg voeding voor 6 weken en ze staan al best ruim. Misschien later nog een keer verspenen, over een maand of zo. Dan hebben ze niet eens echt grotere potjes nodig, maar kun je ze wel iets dieper zetten. Als je ze definitief uitplant zet je ze zo diep dat groeipunt net boven de grond blijft. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
bio-fee Geplaatst: 1 februari 2014 Geplaatst: 1 februari 2014 Dank voor de info, daar ben ik ook mee geholpen. Quote
MartinH Geplaatst: 1 februari 2014 Geplaatst: 1 februari 2014 Ik kweek m'n prei in een grote bak, zodra ze daar uit groeien gaan ze of in een andere bak of meteen de volle grond in. Afhankelijk van maat en weer.Zie http://www.martinsmoestuin.nl Dan even doorklikken naar | De Groente | De Prei Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
katrien888 Geplaatst: 1 februari 2014 Geplaatst: 1 februari 2014 Weknow, 'k ben ook wel is benieuwd naar dat groeipunt...hoe herken je dat? De mijne staan nu ook ongeveer zo lang als deze van familymen. Quote
weknow Geplaatst: 1 februari 2014 Geplaatst: 1 februari 2014 Waar de blaadje of stengeltjes splitsen, Katrien. Dat is het plekje van waaruit de plant verder groeit. Als dat onder de grond verdwijnt, zal alles verstikken. Onder dat punt kan zich een schacht ontwikkelen en voor zover daar geen licht bij komt, blijft die schacht blank. Die schacht wil je graag lang en blank oogsten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
FM09 Geplaatst: 2 februari 2014 Geplaatst: 2 februari 2014 Weer wat geleerd over prei... Ik nooit echt rekening heb gehouden met zo'n groeipunt. Meestal ga ik mijn prei uitpoten tegen de tijd dat ik het beu ben om om de tray heen te werken, en dan poot ik hem 10-12 cm dieper dan dat'ie stond. Misschien moet ik toch maar eens beter kijken naar het plantje... Quote
familymen Geplaatst: 2 februari 2014 Auteur Geplaatst: 2 februari 2014 Viola heb de mijne vandaag in de serre geplaatst,was daar 20 graden nu maar hopen omdat ze het s'nachts ook volhouden... Quote
Peter8998 Geplaatst: 11 april 2018 Geplaatst: 11 april 2018 Ik zat met dezelfde vraag, deze is nu dank zij jullie commentaren opgelost! Quote
pippi Geplaatst: 11 april 2018 Geplaatst: 11 april 2018 Peter, ik denk dat die prei toch wat te warm / te donker heeft gestaan... Prei is goed bestand tegen kou, dus hier gaat het naar buiten zodra het gekiemd is. Diana legt de teelt van prei heel duidelijk uit: https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/bladgewassen/prei/ Zo heb ik het tot dusver ook gedaan, werkt prima, maar dit jaar probeer ik ook een bak of twee a la Dowding: Ben benieuwd naar de verschillen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.