Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het is vandaag 3 februari en op mijn spruitkool zitten nog levende rupsen.

rupsen-febr90941391464128.JPG

Ik heb de beestjes tijdens het oogsten van spruitjes regelmatig weggevangen en vernietigd maar toen ik na de jaarwisseling nog steeds rupsen tegen kwam heb ik ze op één bepaalde kool 'gratie gegeven' om te zien wat er met ze zou gebeuren. Ondanks enkele lichte nachtvorstjes leven ze nu nog steeds. Ze hebben vermoed ik een soort natuurlijk antivries in hun lichaam zitten dat ze tegen doodvriezen bij lichte vorst beschermt .

's Morgensvroeg moet je ze zoeken want dan zitten ze weggekropen tussen de bladeren in het hart van de kool maar zodra de zon schijnt duurt het niet lang of ze verhuizen naar boven om op te warmen in de zon.

Of de gratie die ik ze verleend heb blijvend zal zijn als ze de winter overleven ? Ik zal er nog wel eens over nadenken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

wat grappig!

nou is het wel zo dat in winterkool heul veul vitamines zitten die je nodig hebt in de wintermaanden vanwege de lage temperature........

dus de natuur en de rupsen weten wat ze nodig hebben

worden straks vast ijskoolvlinders!

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Wat geweldig om te zien (en dan heb ik het niet over je aangevreten koolbladen )

Geeft je vast een warm gevoel als "gratie" verlener.

@greetje, alles is gewoon van slag he, zo stikt het ook van de vliegen en muggen

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Geplaatst:

Heeft iemand enig idee wat voor rupsen dat zijn? Ik had er namelijk ook een plaag van in de herfst. De spinnen en vogels hebben er wat van gegeten toen ze nog klein waren en een heel stel heb ik toch echt wel plat gedrukt. Ze geven dan een raar soort inkt af. Ook al als ze zich bedreigd voelen volgens mij.

Kwam net trouwens ook melden dat ik een kleine (lichtgroene) rups op de selderij heb gezien (geen foto omdat de telefoon leeg was...).

En ........ ratatata ....... De palmkool maakt zich op om te bloeien. Denk dat ik het maar toelaat. Uitgelezen kans om zaad hiervan te oogsten. Misschien ga ik zelfs een beetje moeilijk doen om foute bestuiving te voorkomen...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Van mij mogen ze gerust hierboven de ventilator uitzetten... Heb vanmorgen ( weer ) eens m'n tunnelserre mogen verzwaren met alle mogelijke vindbare spul of ie ging ( weer ) waaien.

De kraan mogen ze ook wel eens toedraaien... de boel is hier al behoorlijk verzopen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...