Ga naar inhoud

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Lsjr33 bij mij zien ze er ongeveer gelijkaardig uit, maar durf de schaar er nog niet inzetten :D of het mes :D ik moet eerst verdiepen hoe ik verder moet met mijn gekniptste stekken dan :D

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

@Karietje

Nog een kleine aanvulling op het antwoord van @Lsjr33

Ongewortelde stekjes zoals van afgeknipt loof moeten dus eerst in water wortel schieten. Knip daarvoor de onderste blaadjes weg en zet dat stukje onder water. Vanuit de oksels van de afgeknipte blaadjes ontstaat wortelgroei.

za_58.thumb.JPG.7cdc68709d2e612880fa91c56f64f174.JPG

Op een warm plekje gaat wortelvorming snel. Als ze zover zijn als op onderstaande foto kunnen de stekjes voorzichtig opgepot worden. Zet ze daarna met een plastic zakje over hun hoofd (tegen overmatige verdamping) op een licht en warm plekje. Nog niet in de zon zetten. Na een paar dagen zijn de wortels voldoende  aangeslagen en kunnen de plastic zakjes verwijderd worden. Wen ze dan langzaam aan rechtstreekse zon. 

za_60.thumb.JPG.f7c1a62eb47a503076e4daac8939ced6.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
Ik heb mijn uitgelopen knollen van vorig jaar nog steeds levend en wel. Ga ze meegeven aan mijn moeder die ze in de Turkse tuin gaat planten. Gaat het daar vast beter doen dan hier.
Lijkt me leuk als daar straks hordes mensen aan de zoete aardappel gaan.

Die uitgelopen knollen die ik al een maand of 8 koester? Bijna een heel jaar niks mee doe. Af en toe een aaitje. Soms een knipbeurt als de slierten te lang worden. Die 2 bataten zijn weg.
Ik vraag aan de man waar de zoete aardappels gebleven zijn?
Hij: welke?
Ik: die daar zo weelderig groeien al bijna 1 jaar.
Hij: ik kan me zoiets niet herinneren.
Ik: ?
Hij: ow wacht. Ik dacht, die zijn niet meer eetbaar als dat zo verder groeit. Die heb ik in het eten gegooid.
Ik:

Dus….
Dat geloof je toch niet?!
  • Like 2
Geplaatst:

za_61.thumb.JPG.894738eeb57c47591f9cc2cc212b26e3.JPG

De eerste 12 planten zijn een feit nu er duidelijk groei in zit.

za_63.thumb.JPG.d21aeca5294604cf7e4d1fa5aca0d38d.JPG

Vanuit de bakken vandaag de volgende serie stekken genomen (19 stuks) die vanaf nu op water kunnen gaan wortelen.

za_62.thumb.JPG.6eb5ac808a79f38f8708718208ae92c5.JPG

Maar ook de 'klassieke'  stekkenteelt (ander ras) wordt niet vergeten.

za_64.thumb.JPG.8d9d3c5c9d68d208f6f88fa17530fbcb.JPG

• Like 1

Geplaatst:

Bij mij staan ze geknipt op water! Helaas gelabeld paars en oranje, want vriendlief had de bak van de vensterbank gekieperd.  Dus geen idee wat wat is. Zou er een genootschap partners tegen Bataten zijn? 😆

Geplaatst:

Als je nog weet welke rassen het zijn, dan kun je later nog een shortlist maken wat het zou kunnen zijn. Bladvorm, groeiwijze en knollen kunnen wel verschillen.

Tijdens de oogst had ik ook alle vollegrond bataten in een doos gedaan; Vera, Tainung 65, erato white en de oranje van AH.
In een bak had ik de oranje van AH gedaan, maar er bleek toch 1 Tainung 65 (oranje geworden) en 1 erato white tussen te zitten, was duidelijk aan de bladvorm te zien.
Maar ja, daarvan kende ik de bladvorm en groeiwijze al van.
Die bak van @Lsjr33 is nieuw, dus allen nog onbekend..

Geplaatst:

Ja @acpronk ik zou het niet kunnen zeggen aan de hand  van blad denk ik. Maar we gaan gewoon kijken wat er van komt! Mocht het een groot succes zijn dan zijn er volgend jaar nieuwe kansen. 

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag de eerste planten in kuipen in de kas gezet. Totaal 12 planten in 4 kuipen.

za_66.thumb.JPG.544221c69da5682f744e6b2f3c66357b.JPG

Of ze daar blijven staan is nog niet zeker. Ik denk er aan om te stoppen met de kasteelt van zoete aardappels. Kasteelt heeft het grote voordeel van een langere teeltduur waardoor een hogere opbrengst. Ook is er het voordeel van het makkelijk en schadevrij kunnen oogsten (omkiepen kuipen)  en je hebt geen last van engerlingen. Nadelen zijn er zeker ook zoals bij de teelt van tomaten. Door de grote hoeveelheden water die de zoete aardappels nodig hebben is er  continue een zeer hoge relatieve vochtigheid in de kas . Had ik in de kas tot voor enkele jaren nooit last van phytophtora , sinds ik er zoete aardappels in teel steekt die aantasting , ook al is dat  vrij laat in het seizoen, ieder jaar de kop op.

Verder nemen kuipen veel plaats in. Plaats die ik nu anders ga besteden zoals met het telen van meloenen en komkommers bijvoorbeeld. Wat ook meespeelt is dat alles wat je (te)veel doet op een gegeven moment gaat vervelen. Ik word een beetje zoete aardappel moe zeg maar (niet te verwarren met aardappelmoeheid want dat is echt heel iets anders ;-)).

za_65.thumb.JPG.bb682eacf7f01494ab618a88ac3161e3.JPG

Bovenstaande planten (19 stuks) zijn in ieder geval bestemd voor de vollegrond en worden op  plaatsen gezet die vorig jaar door gaas waren afgedekt bij de teelt van sjalotten, prei en wortelen. Op die plekken verwacht ik geen of nauwelijks engerlingen. En dan  zijn er nog wat stekken die staan te wortelen en ook bestemd zijn voor de  vollegrond. 

• Like 2

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag laatste keer stekken gesneden, iets van 60 stuks.
Batch 1: 60 stuks, waarvan deels uitgedeeld op de MTFD, meteen in potgrond gezet.
Batch 2: niet geteld, maar was niet zo veel. Geworteld in water. Vorige week opgepot. Zijn inmiddels even groot als die van batch 1.
Batch 3: 24 stuks, vandaag opgepot.
Batch 4, laatste batch vermoedelijk, 60 stuks, vandaag gesneden.
Daar ik in april niet zo veel tijd had, heb ik ze 1-2 weken in water laten wortelen.

Conclusie is wel dat in aarde of water wortelen beide 100% slaging heeft (mits die in aarde wel afgedekt worden met plastic om verdamping tegen te gaan), maar dat ze een maand groei achterstand hebben vergeleken met in water gewortelde stekken.

Laatste batch ga ik overigens niet oppotten, maar rechtstreeks in de grond buiten planten, als gewortelde slips. Test van vorig jaar met Tainung 65 heeft uitgewezen dat dat niet uit maakt.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb inmiddels ruim genoeg nieuwe planten dus de 2 bakken met ouderplanten (die eerder dit jaar zelf ook al uit stek waren ontstaan) konden gisteren naar de composthoop om gedumpt te worden. 

Verrassing toen er aan een paar planten al nieuwe zoete aardappeltjes bleken te groeien. Ook bleken de planten na wat fatsoeneerwerk nog uitstekend  bruikbaar te zijn als 'nieuwe' plant. Een kwestie van het verwijderen van zowel aanwezige knolletjes als  het teveel aan bladeren en scheuten maar vooral door het fatsoeneren van het wortelgestel. De  bossen wortels werden flink ingekort om nieuwe wortelgroei te stimuleren. Doe je zoiets niet dan ontstaat later vanuit die dichte bossen wortels een soort kluwen van kleine in elkaar gegroeide zoete aardappels waar je niks aan hebt.

za_68.thumb.JPG.2695ff0f6dae63685cb808542d703e5a.JPG

za_69.thumb.JPG.23ee0d6d79032ec823727b8460dd8b78.JPG

za_70.thumb.JPG.e7b578d3f40308a111a473996ca7fe42.JPG

I.p.v. enkele reis composthoop werd het een retourtje met 22 nieuwe en gezonde planten. Plus nog een, weliswaar klein, maaltje zoete aardappels dat uitstekend smaakte vandaag. Niet schilbaar door hun afmeting maar dat hoeft bij dat jonge spul ook niet. Even schrobben onder de kraan voldoet.

• Like 4

Geplaatst:

Ai ai, minpunten voor mezelf. Mijn mooie stekken tot net laten creperen in water. Ze zien er niet heel florissant uit. Door het lekkere weer alleen maar buiten geweest en mijn stekken een beetje vergeten. 

Net toch maar opgepot en afwachten  hoe ze er uit komen  

Geplaatst:

mijn zoete aardappels gaan ook goed, ik heb nu iets van geloof ik 10 stekken ... :-) ik probeer later vandaag een foto  toe tevoegen!

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Ik heb er nog niet geen ervaring mee, maar zou dit groeien op kleigrond, en houdt het van veel of weinig compost?

Ik meende weleens gezien te hebben dat telers in Nederland het op ruggen telen die bedekt zijn met zwart plastic? Moet je dan het gehele seizoen dat er ook op laten?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

De zoete aardappel groeit hier in redelijk zware leemgrond. Het duurt wel redelijk lang voor die echt doorgroeit en veel blad begint te maken. Eens het begint kunnen ze op een paar weken tijd al gauw een tweetal vierkante meter en meer oppervlakte innemen. Wil je tussendoor geen onkruid moeten wieden dan kun je die blote bodem best met iets bedekken. Als alternatief leg je er hooi of stro en plant je wat slaatjes of erwten en andere boontjes tussendoor. Hiervoor een zwarte plastiek gebruiken kan ook.

Ik gooi overal een dikke laag paardenmest op, zonder stro dus, de eerste centimeters worden al gauw uitgedroogd met dit mooi zonnige weer en vormt dan een goede isolatie. Daaronder blijft de grond goed vochtig. Uiteraard is het beter als die paardenmest een jaartje of twee oud en gecomposteerd is, maar die tijd heb ik niet en er is nooit genoeg van die compost.

Geplaatst:

Na enkele jaren alleen in de kas geteeld te hebben staan er sinds vandaag weer eens planten in de vollegrond. Het zijn er 32 die nog gezelschap gaan krijgen van de 26 die nog in potjes staan.

za_71.thumb.JPG.2fe879431f882509db74ac438b452c51.JPG

za_73.thumb.JPG.2561bb396cce1402a56d95b777a00a0d.JPG

Ook de 4  kuipen/potten in de kas  worden  'buiten de deur' gezet. Dit jaar dus geen teelt van zoete aardappels in de kas.

za_72.thumb.JPG.a98c220095d1687a79f0834f0842a3fd.JPG

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb even terug gezocht in dit topic en in 2018 (laatste jaar van mijn vroegere buitenteelt ) was de afstand in de rij 50 cm en de afstand tussen de rijen 60 cm.

Na mijn ervaring met kasteelt (planten stonden daar veel dichter op elkaar) heb ik dit jaar in de vollegrond ongeveer 3 stuks per meter gezet met een afstand tussen de rijen van 50 cm. Gevoelsmatig bepaald dus het wil nog niet zeggen dat dit de  ideale afstand is. 

aangepast door Frans

Geplaatst:

2 jaar geleden, eerst jaar zoete aardappel, had ik ze iets van 30cm in de rij, en 75cm tussen de rijen. Dacht dat ik dat op de website van Diana gelezen had? Hoewel zij toen ook nog redelijk weinig ervaring had. Misschien andere website.
Vorig jaar had ik 2 rijen 40cm in de rij en 40cm tussen de rijen, maar wel kruislings, dus de eigenlijke plantafstand in de rij was dan iets groter. En nog 2 kortere rijtjes 40cm in de rij en wat meer tussen de rijen.

De korte rijen werden overschaduwd door de yacon, de helft van de lange rijen werd deels overschaduwd door de rabarber, een kwart is opgegeten door woelmuizen, en de resterende kwart had een mooie oogst, maar bij lange na niet zo veel als op internet staat (3kg per plant voor tainung 65).

Geplaatst:

Plantafstand van 50 cm aanhouden lijkt me een minimum gezien de knollen (zijn het knollen of noemen die dingen anders?) eens volgroeid toch wel redelijk wat plaats innemen en 50 cm is dan maar net genoeg. Iets verder uit elkaar kan geen kwaad denk ik dan, ze moeten nog voeding vinden ook.

Daarnaast neemt het groen na de groeispurt tot wel 2 m² in. Hierdoor plant ik ze hier liever niet net naast elkaar maar eerder tussen andere dingen in. Desnoods loopt het groen dan buiten de perceeltjes over een pad of zo.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...