Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat


sokrates

Aanbevolen berichten

Wat dacht je van deze 2 . Ware kunstwerkjes toch ?

 

za_28.thumb.JPG.e6c1ef49fbf1388c37c25ecba2107b96.JPG

 

Ik heb de laatste 2 knollen niet meer gebruikt en bewust in de kelder laten liggen. Gewoon voor de fun om te zien wat er gebeurt als je ze met rust laat. Er is maar een sprankje licht en dat is duidelijk aan stengel- en bladkleur te zien. De knollen zijn overigens nog keihard en wegen (nu nog) respectievelijk 596 en 890 gram.

Reserves genoeg om nog even door te gaan.  
 

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop het maar, vandaag pas voor het eerst dit jaar patentkali gegeven.
En gezien de weersvoorspelling (en oktober drukte met werk) vrees ik dat ze er eind september uit moeten omdat het dan al te koud is. De komende 2 weken wordt het niet warmer dan het vandaag was.. ook niet kouder..
Tenzij september onverhoopt toch mooi gaat worden, dan laat ik ze er wat langer in. Oogsten zal hopelijk in een dag klaar zijn, in tegenstelling tot enkele dagen vorig jaar wegens de gigantische modderpoel waar ze toen in stonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt-ie dan ;-)

 

za_29.thumb.JPG.6990dae78dca1a7f665ebe7b9179e9cd.JPG

 

za_30.thumb.JPG.29054339f861105e91d556ccb434cf47.JPG

 

za_31.thumb.JPG.6d705c7f0829915d41a3fe34e4b8e2c1.JPG

 

za_33.thumb.JPG.e4dfded1d38ca251b9973cb2c440394f.JPG

 

za_34.thumb.JPG.75a6d8c090b5bf5dbb48dff1c7274143.JPG

 

De twijfel slaat toe. Totaal fiasco ?

 

za_35.thumb.JPG.6894766e6e8985ef1d90fdb97dee2ce6.JPG

 

Gelukkig maar

 

za_36.thumb.JPG.c5dd7948db1818863ecde39009679e16.JPG

 

za_37.thumb.JPG.743a33008aabc21fe9c6db897cd8f864.JPG

 

Ondanks het vroege oogsttijdstip een mager resultaat. Had grote loofgroei vorige jaren zo te zien geen nadelige invloed op de ontwikkeling van de knollen, zou best kunnen dat dat dit jaar weleens het geval zou kunnen zijn. 

 

Als de vandaag geoogste kuip representatief is voor de andere kuipen dan zal het gewicht van de knollen de komende 2 maanden toch zeker moeten verviervoudigen wil het resultaat voor mij acceptabel zijn.

 

Wat me opviel was de relatief droge grond in de kuip terwijl het onder het dichte bladerdak toch behoorlijk nat is. Water geven is dit jaar een probleem. Min of meer een gok zeg maar. Door de enorme dichtheid van het loof kun je de grond van de voorste rij kuipen niet of nauwelijks op vochtigheid controleren terwijl dat van de achterste rij al helemaal niet lukt.

 

Ik vraag me af wat de oorzaak van die overmatige loofgroei is. Aan bemesting is alleen wat patentkali gebruikt. Ongeveer een gelijke hoeveelheid als vorig jaar. Het enige verschil is dat de patentkali dit jaar al door de grond gemixt was toen de planten in de kuipen werden gezet.

Misschien dat het grote aandeel compost een rol speelt. Net zoals vorig jaar bestaat de grond in de kuipen voor de helft uit grond uit de tuin maar terwijl  ik vorig jaar voor de andere helft nog oude eigen compost plus een aanzienlijk deel potgrond gebruikte, dit jaar bestaat die andere helft alleen uit compost. 

 

Volgend jaar probeer ik eens een verhouding van 3/4 grond uit de tuin en 1/4 compost. Benieuwd of dat de loofgroei weer naar redelijke proporties brengt.


 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet zo dat de knollen pas echt beginnen groeien wanneer de dagen korter en slechter worden? Pas dan vertraagt het groeien van het loof en wordt de meeste energie in de knollen gestoken. Veel loof laat de plant toe veel energie op te nemen, het klinkt mij dus wel als een voordeel. Oogsten voor eind september is op basis van dit dan veel te vroeg.

 

Als je wilt weten of een aanpassing van de verhoudingen grond/compost iets kan betekenen dan moet je de chemische samenstelling gaan analyseren. De samenstelling compost van dit jaar is gegarandeerd niet dezelfde als die van vorig jaar en de afwijking kan behoorlijk zijn. Ook die knollen en plantjes doen niet allemaal hetzelfde.

Zo georganiseerd mogelijk experimenteren is een andere weg naar de wetenschap. Volgend jaar een tonnetje van 25/75, eentje van 50/50 en eentje van 75/25 zetten. Compost en grond zo perfect mogelijk mengen dat de inhoud super homogeen is.  Altijd exact dezelfde hoeveelheid water geven aan ieder tonnetje en wekelijk de progressie noteren en fotograferen. En dan natuurlijk hier op het forum een mooi rapportje over maken ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Even een test oogsten gedaan. Valt zwaar tegen.
Zijn slips die ik in juni uit de composthoop heb gevist, de knollen gingen daar verder groeien. Hier stonden ze vorig jaar ook in de klei, nu klein laagje champost er overheen. Ondanks droogte toen ik de slips (zonder wortel) erin deed in juni, toch best goede groei van het loof. Knollen echter veel te vroeg geoogst. Tainung 65 had echter nog wel 2-3 redelijke knollen.

Foto 2 is ras Vera. Heeft heel veel potentie gezien de vele knolletjes, echter niet in de Nederlandse buitenteelt.
Heb nog wel 2 planten in een kuip staan, en in mei buiten gezet. Hopelijk zijn die al wat verder.

Die Vera ligt nog op de moestuin, had ze eigenlijk mee moeten nemen. Ben benieuwd hoe ze het in het warme Thailand doen. Als deze planten 2-3 maanden extra hadden, dan was het een monster oogst.1a9630e1056931cc29cebc231e0e8f52.jpgf0a03e999b0f5a839d23c97d053c78cb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tainung 65 is echt by far de beste plant hier! Kan echt niks tegenop.

 

Zoals men misschien weet heb ik ook een ‘aquaponics’ systeem. Heb daar vanaf juni nog 3 zoete aardappels laten staan in P9 potjes (geen ruimte meer voor)! En gister met het opruimen van de kas / winter klaar maken zaten er zelfs zoete aardappels in!!! De bak loopt telkens vol met water dus die zoete aardappels koken telkens onder water te staan.

 

Wellicht als ik de planten had laten staan nog paar weken had ik goede oogst kunnen hebben, hij kwam ook pas heel laat op gang en natuurlijk veel te vroeg geoogst omdat ik dit niet verwacht had haha. DB81C083-24E2-42DD-9492-AD9299CC7273.jpeg.c7b4ffbbb17d077d858075c36deede8a.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik twijfel inderdaad ook! Denk dat ik het weekend de eerste(n) ga oogsten ter proef. Al blijft het denk Ik wel bij 1 omdat ik 2 jaar geleden echt pas eind oktober oogstte. 

Afgelopen nacht hier al 7 graden. Nu zegt dat niet héél veel natuurlijk als het overdag nog flink warm wordt maar het zonnetje staat al laag… 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was alleen bij de Erato White en Vera.

Ik heb de helft uit de volle grond vandaag geoogst, ben begonnen met het slechtste deel. 2 planten Erato White en 2 Vera werden deels overschaduwd door de yacon en rabarber. Zeer matige opbrengst. 5 planten van AH van 2 jaar geleden waren helemaal overschaduwd door de yacon en rabarber. Matige opbrengst, maar gezien de omstandigheden was dat nog best goed.
Rest was tainung 65 die langs de slootkant groeide en deels werd overschaduwd door de rabarber. Redelijke opbrengst, alle planten hadden minimaal 1 grote tot zeer grote knol, maar ik denk niet dat een plant de kilo had overschreden.
Maar al deze planten hebben geen extra kalium gekregen, ook geen andere meststof.

Volgende week of de week erna is de rest van de volle grond planten aan de beurt, nog een klein deel heeft geen kalium gehad en de rest wel.
Daarna komen de kuipplanten aan de beurt.

Als de Vera ook niets opbrengt in de kuip, dan gaat die er definitief uit. Tenzij ik voor het loof ga (als spinazie). Dat heb ik vandaag mee geoogst, en morgen eten.
Erato White is nog een twijfelgeval. Voordeel is wel dat de planten relatief klein blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag maar alle zoete aardappelen geoogst! Iets ‘vroeg’, maar komende dagen word het echt slechter weer. 
 

Wat een opviel was dat de planten die in een hele diepe bak stonden (regenton), veel meer opbrengt hadden dan diegene in speciekuip.

 

Plantje of 12 (waarvan 10 Tainung 65) verdeelt over 6 bakken, totaal ruim 14 kg. Waarvan 1 Kuip 3,5 kg de beste was. 
 

Zeker niet ontevreden gezien het seizoen! 407B7C5B-E9CE-4D96-A14A-83AF9B1BF6A8.jpeg.7622a470e24f919f86da6f71fd6ba169.jpeg

 

F5039E85-E4B3-4819-85D6-7A1CB3041D39.jpeg.67a3907978ac25be1bdecf57d38452bd.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het begint hier wel te kriebelen hoor, ik wil ook oogsten! Maar ik wacht juist deze nattere (als is het echt nog niet nat hier...) week even af. Misschien worden ze juist deze week nog dik ;) En echt koud-koud is het ook nog niet geweest, mijn planten staan er best aardig bij nog. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toch maar de aardappel geoogst die al boven de grond uit piepte :lol:

Het is een Tainung 65 en het bleek een flinke:

 

IMG_4595.JPG

 

Bij het uitgraven brak hij af/door, en er is al van gegeten door engerlingen. We hebben er net blokjes van gemaakt en gebakken met wat lekkere kruiden.  

 

IMG_4597.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...