Jump to content

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

sokrates
 Share

Recommended Posts

@Swa

Je zegt: ""Plantafstand van 50 cm aanhouden lijkt me een minimum gezien de knollen eens volgroeid toch wel redelijk wat plaats innemen en 50 cm is dan maar net genoeg"

Dat argument gaat niet op omdat zoete aardappels niet in een en dezelfde horizontale laag groeien maar op verschillende dieptes. Kijk maar eens naar onderstaand plaatje van een omgekeerde kuip zoete aardappels.

za_x.thumb.JPG.05bdc285264a1eeb686c24d1e1c0a8f9.JPG

Verder vind ik dichtgroeien van  loof juist een voordeel. Dichtgegroeid loof verstikt onkruid zodat je daar geen last meer van hebt. Als je dan voor je gaat  oogsten even het loof verwijdert zie je weer waar de  riek o.i.d. de grond in moet.

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Even twee foto’s van twee potten met zoete aardappel. De eerste is de radioso ( of radiosa) van @Jorieke123 gekregen. Die zit in een grote kuip  met aarde die uit de kas kwam. Gaat prima met de twee panten:

4F2A082D-D5C3-4778-AB68-565483716483.thumb.jpeg.700a667f63adad8791a5ededfdec57b6.jpeg

De tweede plant, witte van Ecohoeve, gekregen van @acpronk wil niet echt op kleur komen.De plant groeit wel, zij het langzaam. De aarde komt uit het kippenhok, waar ik een grote bak heb staan waar alle tuinafval( onkruid) dat ik niet in de compost wil hebben in komt. Veel wiedwerk met aarde er nog aan. Een x per jaar haal ik die bak leeg, het meeste is dan aarde/ compost, misschien wat takjes maar niet veel. Ik twijfel wat het kan zijn..teveel stikstofvretend materiaal? Zou wat culterra behulpzaam kunnen zijn?

6A943CC0-DB53-4BD7-A0B3-7D53A05906EF.thumb.jpeg.798b48f6c2b208d56959c0ae8b9d4748.jpeg

Edited by appelvrouw

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

• 2 weeks later...

Veldje zoete aardappels. Ze zijn bijna zover dat ze het onkruid zelf onder controle kunnen houden.

za_74.thumb.JPG.939cb1ed4c49346e7fdf4eb9139dca2c.JPG

De kuipen staan al een hele tijd buiten de kas maar de voorsprong op de vollegrond blijft groot. Op het plaatje beneden is de onderste ton overigens pas later en buiten de kas aangeplant.

za_75.thumb.JPG.3ba4f47574ca14b99b8ab94fbf2e6920.JPG

za_76.thumb.JPG.a5ed0719c5400029df981022511f63e3.JPG

Deze kuipen  (3 stuks) moet ik maar eens gaan verplaatsen. De kruisbes op de voorgrond en de blauwe bes naast de ton aan de andere kant krijgen er last van. 

Edited by Frans
  • Like 2

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik ga vanavond naar de moestuin, zal dan ook een foto maken van mijn kleine baby's. Groei zit er wel in, maar gaat nog niet zo hard. Maar ja, @Frans is dan wel een klasse apart, wij strijden voor de poedel prijs.

De zoete aardappels in de kuipen, die in de volle grond surf ik niet te laten zien, die zijn nog veel kleiner. Die hebben ook pas 1 keer water gehad, vlak na het planten. Die in de kuipen wel 2 keer, de tweede keer was vandaag.. waarschijnlijk dat ze met meer water wel al groter zouden zijn..

IMG_20220621_222025.jpg

• 2 weeks later...

Woekerplantjes ;) .

De ruime hoeveelheid in het voorjaar ingegraven eigen compost wordt duidelijk gewaardeerd. Behalve zorgen dat ze genoeg water krijgen zodat de grond vochtig blijft (belangrijk !) hoeft er niks meer aan gedaan te worden want onkruid komt er niet meer door heen. Binnenkort worden de laatste vroege aardappels links (ras Annabelle) gerooid en ontstaat ook daar weer ruimte om verder te groeien.

za_77.thumb.JPG.50267cc0871936c76272db2553608aad.JPG

Helemaal rechts staan sperciebonen. Hun blad lijkt op het eerste gezicht wat op zoete aardappel.

• Like 2

• 2 weeks later...
3 uren geleden, Jorieke123 zei:

Maar die van Frans hebben een flinke voorsprong qua loof! 

Het gaat er tenslotte om wat er onder de grond groeit, niet erboven :-)

• Like 2

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Nou, Woldistel, dan mag jij straks mijn blad, neem ik jouw knollen wel! 
ik ben er niet zo van, van het blad eten, ja …spinazie, sla, andijvie enzo. 
maar ben ook niet van de brandnetels en het zevenblad…

• 3 weeks later...

Woekerveldje. Nu maar hopen dat ze onder de grond net zo hard 'woekeren' als erboven.

za_78.thumb.JPG.7cdfb779ec348496ab5b808aae69ae97.JPG

De eerlijkheid gebied te zeggen dat dit alleen maar mogelijk is met een (eenvoudige) beregeningsinstallatie bestaande uit een grondwaterpomp en een paar sector sproeiers. Bij de huidige minimale hoeveelheid natuurlijke neerslag is zoiets absoluut noodzakelijk.  

za_79.thumb.JPG.615d532a3b4cac6b55251c29eb3eabcd.JPG

za_80.thumb.JPG.2c1f6049ad0b19c5c5d8aca15259c495.JPG

• Like 3