Jump to content

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

sokrates
 Share

Recommended Posts

@Oudholland ik heb expres een stel planten (na de oogst) uit de grond gehaald met meerdere zijtakken en heb die wat korter geknipt maar verder wel intact gelaten. Waardoor er dus op meerdere zijtakken weer meerdere stekken ontstaan. In plaats van alleen het stammetje waar dan inderdaad niet genoeg nieuwe scheuten aan komen. 

Maar goed, dan nog zijn er wat van die zijtakken verdroogd en geeft de Radiosa nog niet echt veel om te knippen:

IMG_3180.JPG

De Tainung 65 gaat beter, daar heb ik al meerdere stekken van kunnen knippen en ook uitdelen. Dus nu oogt ie wat sneu, maar er komt al wel meer.

IMG_3183.JPG

De eerste 3 uitlopertjes zijn gespot.  Teelt zoete aardappel 2021 is begonnen. :smile:

za1.thumb.JPG.7cdc04ef41e31e9cc9be9741bc6d02f3.JPG

za2.thumb.JPG.e4b5038c12b9810711c506df53466101.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Door jullie enthousiasme, toch nog te vroeg begonnen. Half februari in vochtige aarde (in een vergiet😳) gelegd in een verwarmde kamer. Was bewaard van eigen oogst van vorig jaar misschien dat daarmee het kiemen ook vroeger is dan ervoor toen deze uit de supermarkt kwam.

722399922_zoeteaardappel05maart2021.thumb.jpg.ce346bd378c830f8166a8768a72fbad3.jpg

• Like 1

• 2 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Vandaag de eerste stekken geoogst. Het had al eerder gekund maar ik heb bewust nog even gewacht omdat ze aan de vroege kant zijn. Volgend jaar begin ik toch maar weer een week of 2 later met het in potgrond leggen van de moederknollen.

za_5.thumb.JPG.a442066d8eebf25fa199997518215fa9.JPG

De eerste 17 stekken kunnen opgepot worden. Over een aantal dagen zal  de volgende serie aan de beurt zijn.

za_6.thumb.JPG.e0f94c60d64f7fbec1c16be24aae3301.JPG

Een week of 3 geleden had de Lidl paarse zoete aardappels te koop. Niet alleen de schil is paars maar ook de knol is door en door paars. Het exemplaar dat ik in aarde heb gelegd begint goed op gang te komen.

za_7.thumb.JPG.fc1cb950d26a8a1b65d249f6182fb3ce.JPG

• Like 1

• 2 weeks later...

Gisteren wat zoete aardappels gepoot. Op die wat langere na zijn ze niet of nauwelijks gegroeid in de afgelopen 2 maanden.
Heb maar 40 stekken nodig, dus tijd zat. Achterste 4 zijn oranje, van oorsprong uit AH. De andere zijn Tainung 65 en Erato White, kan het verschil niet aan de knollen zien maar wel aan het blad.4d1cb5e5f719500b1a6386c564c3a0d5.jpg

• 2 weeks later...

De weersvooruitzichten zijn gunstig. Nog een paar dagen en ze kunnen de kas in.  Het zal weer even wennen worden aan een keuken en huiskamer zonder zoete aardappels.🙂

za_8.thumb.JPG.222e0c40cf3ae517220703861fca4f7a.JPG

za_9.thumb.JPG.0343a83972150a6c029c0f438a5e7d5f.JPG

Edited by Frans
taalfout

Linkerbak staat 20 dagen, aan de linkerkant oranje van AH en aan de rechterkant Tainung 65. Wat een verschil in groei!
Rechterbak ongeveer 10 dagen. Linksvoor ook Tainung 65, midden Erato White, rechtsvoor een Vera en rechtsachter nog een oranje van AH.

Helaas nog geen tijd gehad om stekken te nemen en op te potten, zal richting weekend gebeuren. Werk gaat voor.9ed90e0e2a110be9a9d79e4bcc3429bd.jpg

Hoe lang duurt het doorgaans? Ik heb ze (van de AH) inmiddels 10 dagen staan maar er zit nog niks geen wortels of uitlopers aan. Heb ze wel in potgrond ipv zaai en stekgrond maar dat zou niet zo gek veel uit moeten maken volgens mij..

58311F42-01E7-4771-8C73-F7416EA0EEA7.jpeg

Edited by Teunboon

@Teunboon
10 dagen is ook vrij kort om al uitlopers te zien verschijnen. Het hangt ook veel van de grondtemperatuur af. Als je de mogelijkheid hebt hou dan de grondtemperatuur liefst ergens tussen de 25°C en 30°C.

@acpronk
Ze zien er goed uit en als ze straks na uitplanten met hun eigen wortelgestel verder kunnen neemt die groeisnelheid alleen nog maar  toe. 

Ik teel dit jaar geen zoete aardappels meer in de vollegrond dus gisteren heb ik eens voor bouwvakker gespeeld. Zo voelde dat een beetje bij het gereed maken van de kuipen voor gebruik in de kas . Eigen compost, aarde uit de tuin, brekerzand, geweekte blokken kokosvezel van de Action die niet bevielen en nu toch nog nuttig 'verwerkt' konden worden, moesten worden gemengd. De betonmolen van de buurman deed weer eens goede dienst.

za_10.thumb.JPG.4dc732a26acb6d1d9a8269407bb62062.JPG

De compost, kokosvezel en brekerzand op het plaatje beneden heb ik gemengd met ongeveer eenzelfde hoeveelheid aarde afkomstig van een plek uit de moestuin die niet besmet is door engerlingen. Verder heb ik het handje patentkali dat normaal pas later in het seizoen gegeven wordt deze keer mee gemengd en dat zit nu dus al gelijkmatig verdeeld in de aarde van de kuipen. Benieuwd of dat nog enig positief effect op het eindresultaat zal hebben.

za_11.thumb.JPG.b03004df11d133e2cd5795d40ee68b9e.JPG

za_12.thumb.JPG.e952ac780511076504d058b8725e0252.JPG

Er is geen risico meer op nachtvorst in de kas en de planten zijn ver genoeg ontwikkeld om in de kuipen gezet te worden. Toch wacht ik er nog mee tot na het weekend als de nachttemperaturen wat hoger worden. Ook in de kas zijn de huidige nachttemperaturen wat aan de lage kant om de planten 'prettig' door te laten groeien.

za_13.thumb.JPG.a1dfdfe5b853ac405e046bbd0579b8e8.JPG

• Like 2

Die van de supermarkt kunnen wel een maand je duren. Grond maakt niet zoveel uit, als het maar lekker warm en vochtig is.
Die van mij zijn van eigen oogst, en hadden al wat uitlopers.

• 3 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Door het te koele weer wat later dan gedacht maar een nieuwe fase in de teelt zoete aardappel 2021 is vandaag dan toch begonnen. Het overgrote deel van de planten is in kuipen gezet.

za_14.thumb.JPG.30d95e3b18ea987b691ff04688344687.JPG

De kleine kuip op de voorgrond wacht nog op een paar planten en verder komen op het plekje waar nu nog kropsla staat ook nog eens 2 kuipen te staan. De nog benodigde planten zijn afkomstig uit later genomen stekken die zonder probleem nog wel even in pot kunnen blijven staan.

za_15.thumb.JPG.efcaa8062c4de2ac3ebc28be1607a6cd.JPG  

@Frans hoe groot zijn die grote kuipen? 65L?
Ik heb ronde 30L kuipen, maar was van plan er 1 per kuip te planten. 2 lijkt me te druk.
Ander deel gaat in de volle grond (verhoogd met compost).

@acpronk
Linksachter tegen het glas staan 4 plastic manden van 40 liter. Verder staan er nog 6 kuipen van 60/65 liter en 2 kuipen van 90 liter. Bruto natuurlijk, ze zijn niet helemaal tot aan de rand gevuld.

In de plastic manden staan 3 planten. In de 60 liters 4 en in de 90 liters 5. Ik zou in zo'n 30 liter kuip van jou toch zeker 2 planten zetten hoor.

@Saalk86 
Tegenvallende verhalen ? Wat waren de belangrijkste problemen ?

@Frans bedankt voor jouw advies.
In dat geval moet ik nog even doorkweken, ik heb vorige week 10 stekken (van 8 verschillende rassen) van Den Oude Kastanje binnen gekregen, om uit te proberen (niet voor hen, maar voor mezelf). Ik wilde die verdubbelen, een in de kuip en een in de volle grond. Bij 2 in de kuip moet ik dus van elke stek er 3 maken. Er is nog wel tijd, had pas gelezen dat de beste planttijd eind mei / begin juni is, i.v.m de temperatuur.

@Saalk86 niet willen groeien komt meestal omdat de aardappels uit de supermarkt komen.
Maar het kan ook ras-afhankelijk zijn. Ik heb oranje van AH, 2e jaar eigen teelt alweer, maar die geven een klein stekje, stoppen met groeien, geven dan zijtakken die dan ook niet al te ver groeien. Op die manier kun je niet veel stekken snijden.

Op 13-3-2021 om 14:32, Frans zei:

Het gaat snel nu.

za4.thumb.JPG.f02f261e44c3755f3573aad8ff373fc4.JPG

Mag ik vragen welke temperatuur jij hebt gehad?

Ik heb nog een andere vraag. Bij 'Den Oude Kastanje' lees ik:

Zodra je scheuten van ca. 10 cm hebt kan je de bovenste 7 cm afknippen en stekken. Hou deze vochtig, licht en warm. Eens je stekjes goed geworteld zijn, kan je de planten afharden en uitplanten.

Dit heb ik nu op één knol. Is het de bedoeling dat ik deze stekjes, die dus nog geen wortels hebben, gewoon in een vaasje zet om eerst nog wortels te schieten?

Achteraan in de twintig tot begin dertig graden. Voor de manier waarop heb ik nu geen tijd meer (moet zo meteen naar de garage voor een beurt van de auto) maar ik kom er nog op terug.

Ongewortelde stekjes kun je inderdaad het beste eerst in water wortel laten schieten. Knip daarvoor de onderste blaadjes weg en zet dat stukje onder water. Vanuit de oksels ontstaat wortelgroei.

Ik doe het gewoon op kamertemperatuur. Je kunt ze in water laten wortelen, of rechtstreeks in de aarde planten. Bij rechtstreeks in de aarde planten dan moet je er wel een plastic zakje over doen tegen het uitdrogen.

Ik ben nu nog volop bezig. Ik stop pas (of enkele dagen eerder) als de stekken naar de moestuin gaan. Afhankelijk van het weer.

Ik doe ze uiterlijk eind mei de grond in. Eerder als de nachttemperatuur boven de 10 graden is. Ik heb geen kas, dus ze staan in de open lucht.