Ga naar inhoud

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

Aanbevolen berichten

• 4 weeks later...
Geplaatst:

'tussendoortje'

IMG_7179.thumb.JPG.828d175fca0a7789b7c4f62445bf1e08.JPG

IMG_7178.thumb.JPG.8b7d9df74ebe73bfdd55b4a15c098e66.JPG

Nog zeker 2 maanden te gaan. Benieuwd of ze het onder de grond net zo goed doen als erboven.

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik ben ook benieuwd of die twee maanden nog veel gaat uithalen. Ik heb even gegraven en kan nog geen knol vinden, schijnt ook pas tot ontwikkeling te komen in augustus. Het loof is wel hard gegroeid. Ik heb hier wel veel spitsmuizen en ratten in de mesthoop. Ik hoop dat ze van mijn aardappels afblijven. Ik heb 2 rassen. Witte van Ecohoeve en Beaurregard Improve.

IMG_3291.JPG

IMG_3290.JPG

• Like 1
Geplaatst:

Eens gekeken hoe het met de ontwikkeling van de knollen staat. Voor dat doel de kleinste bak, hij stond buiten de kas en was bedoeld als experimentje om te zien of er met een relatief kleine 20 liter bak nog een leuk rendement te halen valt, leeg gemaakt. Zoals te verwachten was zijn de knollen nog te klein maar wel bruikbaar. Het geheel valt me niet tegen als je beseft dat het te vroeg is om nu al zoete aardappels te oogsten.

IMG_7234.thumb.JPG.6a147854ed8659a1e0f76cd0630edd6e.JPG

IMG_7237.thumb.JPG.6256a0bc1425a4f45b9ad5abae8fa2ad.JPG

IMG_7239.thumb.JPG.76205a1a1f04d42fba17a02edb5fb4ca.JPG

IMG_7245.thumb.JPG.5c7bc965353445d00d19cd45d99cf308.JPG

IMG_7259.thumb.JPG.bc74a4a37f3af6f1c079652b1185a6a5.JPG

• Like 1

Geplaatst:

Dat ziet er al hoopgevend uit!

Heb zelf twee planten in cementkuipen en die groeien goed. Ben inderdaad heel benieuwd of de cementkuipen groot genoeg zijn om goede knollen te vormen, maar als ik jouw foto's van de planten in de 20 literbak zie, dan komt dat wel goed denk ik.

Geplaatst:

@acpronk
Er stonden 3 planten in de 20 liter bak. Wat het uiteindelijke gewicht had kunnen worden is niet te zeggen maar door de kleine inhoud van zo'n bak loop je natuurlijk snel tegen grenzen aan. Komende jaren ga ik in ieder geval zulke bakken niet meer gebruiken omdat ze teveel aandacht vragen. Je moet er bij wijze van spreken met een gieter naast blijven staan.

In de kas valt water geven nog wel mee. Eén keer per dag een flinke hoeveelheid in de kuipen gieten voldoet. De planten groeien eigenlijk te gek in het loof , het pad moet al voor de tweede keer vrij gemaakt worden, maar de ervaring heeft geleerd dat zo'n grote groei van het loof niet ten koste hoeft te gaan van de opbrengst.

IMG_7266.thumb.JPG.ccf2e434e105affa5e6f6c2b784e0cc9.JPG

De planten in de vollegrond groeien explosief en gaan ongeremd door de mazen van het net heen. Hier is water geven geen probleem meer sinds ik afgelopen juni t.b.v. de tuin een waterput heb laten slaan. M.b.v. de pomp en een paar sector sproeiers is er onbeperkt water voor ze beschikbaar. Ik verwacht een hoge opbrengst maar de kwaliteit van de knollen zou best eens tegen kunnen vallen. Er waren namelijk nog nooit zoveel engerlingen in mijn tuin als dit jaar.

IMG_7273.thumb.JPG.e2510d805ff3d76d4a2fb33c3569a73e.JPG

• 4 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Ik verwacht dit jaar meer dan genoeg zoete aardappels en daarom ben ik vandaag al begonnen met het naar behoefte rooien van knollen. De eerste plant die vandaag uit de grond gehaald werd was als stek afkomstig van een portugese zoete aardappel waarvan ik de moederplant de winter doorgeholpen heb. Noodgedwongen moesten  er al vroeg (29 januari) stekken van genomen worden. Dat dat te vroeg is blijkt nu wel als je ziet op welke rare manier de knollen zich ontwikkeld hebben. Waarschijnlijk is de eerste aanzet van de knollen al aanwezig geweest toen de plant vanuit pot in de grond werd gezet. Dat zou in ieder geval dat rare kluwen in elkaar gegroeide knollen kunnen verklaren.

IMG_7370.thumb.JPG.e3d83d4956f7c604b3f8dc4e058e207c.JPG

IMG_7379.thumb.JPG.e7c3c8b19b367b7122a70fd45d1a7866.JPG

Maar goed dat de dunschiller uitgevonden is . 😉

IMG_7390.thumb.JPG.6daf9278802aa6aca61328aa1c8674b7.JPG

IMG_7392.thumb.JPG.8df6c9150921202c65cde0ca55f7c985.JPG

(Dubbele foto. Ik krijg hem niet verwijderd)

IMG_7379.JPG

aangepast door Frans
Dubbele foto proberen te verwijderen.
  • Like 1

Geplaatst:

Wat een mooie zoete aardappel planten overal. Ook de oogst lijkt heel goed.

Ik heb dit jaar toch weer zoete aardappels staan, maar wel in verhoogde bakken in Hulsberg. Ik kan ze dan voldoende watergeven, wat ze echt nodig hebben. De planten zijn gelukkig net zo enorm als de andere foto's die ik gezien heb. In de vollegrond gaat helaas niet, want de stengelknollen worden gewoon opgevreten terwijl ze zich vormen. Verder vergen ze te veel water, die we in de moestuin niet aan de zoete aardappels kunnen missen. Als de oogst goed is wil ik wel meer grote bakken gaan zetten. Ik wil ze eigenlijk nog tot oktober laten staan, zodat we hopelijk nog net iets meer opbrengst hebben. De kleine knollen bewaren we dan over de winter, om nieuwe planten uit op te kweken, dat hebben we dit jaar ook gedaan. 

• 2 weeks later...
Geplaatst:

In de handleiding lees ik hier dat Bataten zeker tot oktober kunnen blijven staan. Dat is bijna... Ik heb bij mij alleen de indruk dat ze nog niet ver genoeg zijn. Ik las elders op het internet dat ze oogstjaar zijn als het loof afsterft. Klopt dit? Hier is alles nog fruitig en groen. Ik twijfel dus of ik moet gaan oogsten of nog een paar weken wachten

Geplaatst:

Hallo Liesje, je kan het beste nog even wachten. Ongeveer over 2 weken oogsten. Ligt ook aan het weer. Niet oogsten als het blad af is gestorven, dat is meestal te laat en is het al te koud geweest en is de bodemtemperatuur te laag geweest, dit komt de bewaring niet ten goede. 

Geplaatst:

Een kleine aanvulling op de reactie van RichardFoxtrapper wat de temperatuur betreft.

Ik haal ze allemaal uit de grond als de grondtemperatuur richting de 10°C gaat. In 2018  (in 2019 had ik er geen  in de vollegrond)  was dat bij mij bijvoorbeeld op 22 oktober het geval. Ik heb zojuist eens gemeten wat momenteel de grondtemperatuur is. Onder het bladerdek van de planten en op 11 cm diepte (lengte van de meetpen) is het momenteel 14.1°C . 

Geplaatst:

Wat voor thermometer gebruik jij, Frans? Een vlees thermometer?
Ik denk dat de temperatuur nu snel omlaag gaat, met die vele regen en lage temperatuur. De komende, bijna, 2 weken verwachten ze elke dag regen en de minimum temperatuur is 7-9 en de maximum temperatuur 13-15. Als de zon nou schijnt, dan kan de grond een beetje opwarmen. Met die regen wordt de kou de grond in getrokken.

Als ik geluk heb is het eind morgenmiddag een beetje droog, dan ga ik er een plant uit halen en kijken hoe ver het staat. Denk dat ik voor de tainung 65 ga.

De Vera stond naast een hegje van tagetes, maar ik had niet in de gaten dat de vijgenbladpompoen aan de andere kant van de tagetes die omver geduwd heeft. De tagetes groeide dus deels boven de Vera. Kwam er pas vorige maand achter, en heb de tagetes toen fors teruggesnoeid.

Geplaatst:

Ik heb de zoete aardappels een paar dagen geleden geoogst. Ik denk dat ze toch niet veel meer zullen groeien en het schijnt dat de droge stof gehalte beïnvloed wordt als je later oogst. De Witte van Ecohoeve had een mooie opbrengst en de Beauregard was magertjes. Wel of geen folie had ook effect. Maar de opbrengst die ik had zonder folie was ook goed en daarom weet ik nog niet of ik volgend jaar weer voor folie kies. Grote ruggen zijn wel een uitkomst, vooral bij het oogsten. Knollen zaten vlak bij de plant.

120996461_10157538615125980_8758469549902842362_o.jpg

120751008_10157538615435980_4047940700994365085_o.jpg

• Like 5
Geplaatst:
Op 6-10-2020 om 18:53, Frans zei:

Een kleine aanvulling op de reactie van RichardFoxtrapper wat de temperatuur betreft.

Ik haal ze allemaal uit de grond als de grondtemperatuur richting de 10°C gaat. In 2018  (in 2019 had ik er geen  in de vollegrond)  was dat bij mij bijvoorbeeld op 22 oktober het geval. Ik heb zojuist eens gemeten wat momenteel de grondtemperatuur is. Onder het bladerdek van de planten en op 11 cm diepte (lengte van de meetpen) is het momenteel 14.1°C . 

Dank Frans en RichardFoxTrapper! Ze staan hier in een verhoogde bak in de kas (zie foto). Ik heb er laatst 1tje opgegraven om te kijken hoever ze al waren. Misschien had ik net een matig exemplaar te pakken, maar het was inderdaad nog niet veel. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik volgens mij vrij laat was met planten. De temperatuur in de kas is nu 14 graden (heb helaas geen manier om bodem temperatuur te meten), maar misschien kan ik dan nog een week of 2 wachten. Hopelijk groeien ze nog iets verder.

20201010_112605.jpg

Geplaatst:

Ik had maar één plant, gewoon om eens uit te proberen. Zojuist geoogst. De oogst valt niet tegen. Alleen zitten er veel gaatjes in mijn bataten dus ik vermoed dat er toch iets van ongedierte heeft toegeslagen.

IMG_3826.JPG

• Like 1
Geplaatst:

Wat een mooie knollen hebben jullie! Ik heb 2 planten en heb de beste geoogst. Allemaal wat lange, verdikte wortels, maar geen grote knollen. Een beetje jammer, misschien had ik eerder moeten beginnen met het planten. Nu eens kijken hoe het smaakt en als het de moeite waard is, dan probeer ik het volgend jaar opnieuw.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...