Ga naar inhoud

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat een geweldige oogst @Frans. Inderdaad beter dan in de kuipen.

Ik heb zelf twee miserabele plantjes, zonder heuveltjes. Dus na Jorieke's verhaal en nu dit, weet ik zeker dat ik nergens op moet rekenen.

Geplaatst:
2 uren geleden, Jorieke123 zei:

Heb je een idee waarom er nu geen engerlingen van hebben gegeten?

Ik heb er wel een verklaring voor. Omdat er iets 'onderhoudsvriendelijkers' moest worden aangelegd is bij een van mijn buren begin dit jaar een vrij groot verwaarloosd gazon afgegraven dat al jaren vergeven was van de engerlingen. Met de afgegraven grond zijn dus ook de engerlingen afgevoerd en daarmee veel potentiele meikevers die in mijn tuin eitjes konden komen leggen.

Ook in mijn eigen gazon zitten engerlingen maar dat worden er steeds minder sinds ik kauwtjes niet meer als de vernielers van gazon ben gaan zien maar als bondgenoten in de strijd tegen engerlingen. Joeg ik ze vroeger weg, nu staat ieder gat in mijn gazon weer voor een engerling die in de maag van een kauwtje is verdwenen. Het gazon repareer ik door de ontstane gaten op te vullen met potgrond waarin ik weer een stukje gazongras 'transplanteer'. Deze aanpak helpt want het aantal gaten dat de kauwtjes maken wordt duidelijk minder.

Een ander soort vraat ellende in de moestuin kunnen woelmuizen zijn. Ik heb er al jaren geen last meer van en daar denk ik ook een verklaring voor te hebben. Het zou me niks verbazen dat dat door de steenmarters komt waarvan er hier nogal wat zitten. Zij voorkomen volgens mij het onstaan van nieuwe populaties woelmuizen door iedere woelmuis die ze tegen komen op te ruimen. Marters hebben weliswaar tot 2 keer toe een leiding van mijn camper doorgebeten maar nu ik de camper onbereikbaar voor ze heb gemaakt begin ik ook marters steeds meer te zien als bondgenoten ;-) .

• Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Nog 2 kuipen zoete aardappels geoogst, dit maal Okinawa. Dit jaar wel oogst, zij het niet veel. De planten maken erg veel wortels aan, meer dan andere rassen. En de knollen komen aan de dikke wortels, minimaal een halve meter van de plant. Vorig jaar gingen de enige 2 dikke wortels door gaten in de kuip naar de ondergrond, dit jaar slechts eentje en de rest kreeg de knollen in de kuip.

Geplaatst:

Met het oogsten van de laatste 2 kuipen is, wat de zoete aardappels betreft, seizoen 2022 voorbij.

za_98.thumb.JPG.453a410bfe951215bea9413e3c79e6f2.JPG

za_99.thumb.JPG.863a810cfb19c4cc4709a1d8adc7a8b7.JPG

za_100.thumb.JPG.436079aa710be521189af3b75f27fbff.JPG

za_101.thumb.JPG.88a785228fb93712f96d6035b5495308.JPG

Zoals dit jaar bij alle kuipen het geval was valt de hoeveelheid  knollen per kuip wel mee maar zijn er teveel van die onhandige kleintjes. Ik heb er geen verklaring voor, juist omdat de zoete aardappels in de volle grond van hetzelfde ras waren en maar weinig kleintjes produceerden. 

Ik ben dik tevreden dit jaar maar dat komt dan hoofdzakelijk door het mooie resultaat in de vollegrond. Oogst zoete aardappel 2022 is met stip de beste sinds ik 5 jaar geleden begon met het telen van zoete aardappels.

Nog een kleine aanvulling op mijn antwoord aan Jorieke over de waarschijnlijke oorzaak van het geen last hebben van engerlingen dit jaar:
Behalve dat er al vroeg in het jaar bij de buren een grote besmettingsbron werd geruimd heeft ook de plek waar de planten stonden wel een rol gespeeld. Vorig jaar stonden er met gaas afgedekte sjalotten, prei en wortelen (tegen preimineer- en wortelvlieg). De plek was dus toen ook niet toegankelijk voor meikevers zodat er al in 2021 geen nieuwe besmetting kon plaats vinden. 

Geplaatst:

Zoals dit jaar bij alle kuipen het geval was valt de hoeveelheid  knollen per kuip wel mee maar zijn er teveel van die onhandige kleintjes. Ik heb er geen verklaring voor, juist omdat de zoete aardappels in de volle grond van hetzelfde ras waren en maar weinig kleintjes produceerden.

Ik heb precies hetzelfde, veel kleintjes in de kuipen, en minder maar grotere in de volle grond (als ze tenminste niet opgegeten waren).
Geplaatst:

Vanmiddag de opbrengst uit de kuipen gewogen, valt behoorlijk tegen.

Veel kleintjes en de totale opbrengst is ook niet zo hoog.

Gemiddelde opbrengst per plant varieert (3 planten per kuip van 30 liter, behalve de Okinawa dat waren er 2 per kuip) van 0,3 kg (Okinawa) tot 0,8 kg Beauregard Improved. Tainung 65 ook 0,8 kg, en Witte van Ecohoeve, Erato White en Orleans 0,7 kg per plant.

Opvallend was dat PurpleTwo het op een na slechtste presteerde met 0,4 kg per plant, terwijl die in de volle grond juist uitstekend presteerde!

Hektor deed het ook opvallend met 0,45 kg in de kuip, terwijl die 2 planten in de volle grond 3 knollen gaf (rest opgegeten) waarvan de grootste 2 naar schatting rond de kg zaten, echte monsters.

Bovendien mag je van de opbrengst van de kuipen (van alle rassen) de helft aftrekken omdat die alleen geschikt zijn als pootgoed. Terwijl de planten in de volle grond bijna alleen maar knollen gaven die groot genoeg zijn. Helaas heb ik het gewicht en het aantal planten in de volle grond niet gewogen (is ook ondoenlijk met al die woelmuizen vraatschade), dus een vergelijking is niet te maken.

Al met al is de opbrengst per kuip zo'n 1,75 kg, waarvan 4 kuipen nog geen vierkante meter in beslag nemen, dus de opbrengst per m2 is meer dan 7 kilo. Nog wel acceptabel, maar niet denderend.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Weet niet of ik moet huilen of moet lachen. Maar dit is mijn aanwinst van de eco hoeve...

314gr samen... 6€ per knol. Diep teleurgesteld. .... Laat maar duimen op veel stekjes 

(volgens de site horen ze ook klein te zijn en geven deze meer stekjes) Zal dus mijn onwetendheid zijn 

Dit is een bestelling per post. Gelukkig zagen de plantjes er naar behoren uit 

20221117_152832.thumb.jpg.365b843c00c6abbad9769dfee4d0ddd5.jpg

aangepast door Kruidenvrouwtje

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Help! Mijn zoete aardappels die ik gekocht heb, hebben iets te lang in het pakket gebivakkeerd. Op twee exemplaren is nu op de uiteinde wat schimmelvorming te zien. What to do? Gewoon afsnijden en zoete aardappel in de verwarmde bak leggen zoals gepland? 

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb ze vorig jaar gewoon buiten gehad in de grond….ging prima. Wel een warme zomer…dat zal schelen? 

blijf het leuk vinden om op deze manier stekken/plantjes te kweken! 

• Like 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Stekkenteelt zoete aardappel. 

Vergeleken met vorige jaren gaat het dit jaar met maar enkele planten een bescheiden teelt worden. Een stuk of 10 planten is genoeg.

zoet2.thumb.JPG.4acd2fb8b6df2e96b39bcca56428811a.JPG

zoet1.thumb.JPG.3a261992a65f460e0e729422017d9a07.JPG

• Like 1

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Klaar om de stekken van de knollen te halen en op te potten. Dat is later dan andere jaren en bovendien ga ik dit jaar veel minder planten zetten. 

zoet3.thumb.JPG.f46ee9901c3d4ff95ef16fa49a76afc0.JPG

• Like 4

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag de zoete aardappels geplant. In totaal 15 stuks  en dit jaar geen meer in kuip.

zoet4.thumb.JPG.0939b5ff22cba6ffe0ceaa8aa8f647e9.JPG

• Like 1

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De zoete aardappels doen het dankzij het warme  weer van de laatste weken, en de bij droogte  regelmatige beregening d.m.v. de grondwaterpomp,  ook dit jaar weer uitstekend. Behalve het aan de randen af en toe kortwieken van uitlopers hoef ik er tot aan de oogst over een paar maanden niets meer aan te doen. De planten houden het onkruid zelf onder controle. Onder het geheel gesloten bladerdek krijgt eventueel nog ontkiemend onkruid te weinig licht om goed te kunnen  groeien.

zoet5.thumb.JPG.c9344fcc600c34501369741dad4559db.JPG

• Like 2

• 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...