Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Muis of rat? Heeft zelf bestrijden zin?


henrivdl

Aanbevolen berichten

Daar is mij niets van bekend. Waarom zouden ze het anders nog verkopen?

Gelukkig heb ik tot hiertoe nog geen één muis erin teruggevonden, ze verkiezen de smeerkaas op de "klassieke" muizenvallen liever dan die lijmdingen.

Hoe dan ook, ik ben de muizen liever kwijt dan rijk...

Ze hebben zelfs al in m'n boekhouding gezeten!! ( stel je voor als je dan controle krijgt... )

Link naar reactie
Delen op andere sites

omdat de verkoop wel legaal is. dat een product wordt verkocht zegt niet dat het product ook goed is.

 

in bepaalde omstandigheden kan er in Nederland ontheffing worden aangevraagd voor het gebruik van lijmplanken. maar pas wanneer alles op het gebied van wering en bestrijding is geprobeerd en de volksgezondheid in het gevaar komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het echt aangewezen is om in een schoonheidssalon muizen te hebben lopen.

Ikzelf heb geen probleem met muizen ( of spinnen, of....etc. ) maar als je een klant hebt die halverwege een behandeling hysterisch gillend buitenloopt ( waarom sommige mensen zo'n heisa maken om zo' n klein dier dat begrijp ik dus helemaal niet.... ) is dat allesbehalve goed voor de commerce. Dat is net hetgene dat ik wil vermijden. Begrijp je?

( het is gelukkig nog niet voorgevallen, de muizen lijken alleen maar buiten te komen als het begint te schemeren )

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is niet goed voor de zaak, maar het is niet direct een gevaar voor de volksgezondheid.

 

ik snap dat je niet wilt dat je klanten weglopen, echter is mij dan nog steeds niet duidelijk waarom je een lijmplankje zou gebruiken terwijl je klassieke val met smeerkaas ook werkt.

in bepaalde omstandigheden kan er in Nederland ontheffing worden aangevraagd voor het gebruik van lijmplanken. maar pas wanneer alles op het gebied van wering en bestrijding is geprobeerd en de volksgezondheid in het gevaar komt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig heb ik tot hiertoe nog geen één muis erin teruggevonden, ze verkiezen de smeerkaas op de "klassieke" muizenvallen liever dan die lijmdingen.

 

Waarom haal je die lijmvallen dan niet gewoon weg. En wat wil je doen als er toch een muis oploopt? Wacht je dan net zo lang tot hij vanzelf doodgaat.?

 

Wij wonen buiten, af en toe schiet er een muisje weg uit het kippenhok, so what? Hoort er allemaal bij. Toen wij hier net woonden, hadden we in huis ook muizen, wij hebben een tijdje valletjes gezet en toen hadden we er al snel geen last van.

Ze zitten wel in de schuur,hoewel al het dierenvoer in afgesloten tonnen zit, vinden ze het toch een prima plek. Ik ga daar geen valletjes zetten.

 

Maar mss kan dit topic gesloten worden, het ging uiteindelijk om de vraag van TS of er een muis of rat in de val zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loes en Harmony: de vallen worden dagelijks nagezien. Ik ben ook geen dierenbeul he

D' accord trouwens dat er een muis/rat eens kan rondlopen, en ja op "den boerenbuiten" hoort dat er nu eenmaal bij. In m'n privé je m'en fous. Ik heb kippen, katten en een hond, dus wat vuiligheid en gedoe hoort erbij. En daar stoor ik mij ook niet aan.

Zelfs de ( grote ) spinnen worden netjes buitengezet door mij.... De kleintjes laat ik nog zitten om "muggenvallen" te maken.

Trouwens, als je weet wat voor exemplaren ( van ratten ) dat ik 's nachts zie, ik kan je garanderen: dat zijn grote kloefferds van gemakkelijk 30 cm lengte zonder de staart erbij gerekend.

Het stoort me niet zolang ze m'n kippen ( en in het voorjaar kuikens ) met rust laten. Ze worden wel bestreden om overbevolking en ziektes tegen te gaan, maar als je in een straat met open grachten woont horen ze er nu eenmaal gewoon bij.

Daarentegen: muizen en spinnen in m'n zaak, NO WAY.

Ikzelf heb niets tegen die beesten, m'n cliënteel helaas wel. En om in mijn broodwinning te kunnen voorzien moet ik helaas met m'n cliënteel rekening houden.

Ik ben al in deze branche een buitenbeentje, vooral betreft mentaliteit, dus moet ik al extra m'n best doen om te zorgen dat ik m'n klanten tevreden houd.

En daarmee is de kous af, want anders geraken we teveel offtopic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom de lijmvallen er nog staan?

Hier zijn veel plaatsen waar een "conventionele muizenval" niet onder past: bv kasten e.d. en onder m'n opslagrekken. Plus dat ik liever niet heb dat de klanten opmerken dat er vallen staan. Het moet discreet blijven.

Onze hond loopt hier ook rond he, ocharme als ie zo'n ding op z'n snoet moest krijgen....

In de zaak heb ik trouwens al enkele dagen geen muizenkorrels meer gevonden en 's avonds hoor ik ze ook niet meer ritselen.Is het probleem daarmee opgelost? Dat weet ik niet.

Maar zoals gezegd: op de zaak kan ik me geen ongedierte permitteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zegt zelf dat je met de lijmplanken niets vangt. dus dan heeft iets plaatsen op die plekken waar de muizenval niet pas blijkbaar geen nut.

 

hopelijk ben je van het probleem af maar ik zou de muizenvallen nog een tijdje laten staan en het lokvoer regelmatig verversen voor het geval dat. weet je ook via waar de muizen zijn binnen gekomen? dan kan je dat ook aanpakken om te voorkomen dat er weer nieuwe muizen bij komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat dichtgeplamuurd wordt, wordt terug uitgevreten. Ik denk dat die beesten erg graag plaaster en PU schuim lusten.

Onze zaak is de vroegere garage van de eigenares, dus alles loopt hier wat dooreen betreft leidingen en muren etc.

Plus met een stel niet - zo -hygiënische buren aan de andere kant is het vechten tegen de bierkaai ( ik denk omdat die buitenlanders zijn, die begrijpen de term " vuilbak " niet zo goed Alles wordt in zakken opgeslagen tegen de muur die aan onze zaak grenst - ideale voedingsplaats voor die dieren, en bij de gemeente gaan klagen heeft ook geen zin want die sturen je door naar het OCMW die het huis verhuurt, die je dan weer doorsturen naar.....kortom, je wordt van het kastje naar de muur gestuurd )

Was het een "autonoom" gebouw geweest was het op dat vlak allemaal veel gemakkelijker geweest.

Ach ja, roeien met de riemen die we hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf had meer dan 5 jaar geleden hetzelfde probleem.In woon in een bungalow.Mijn dochter hoorde ze lopen over het plafond in de nacht.Sinds de plafond geisoleerd is met rotswol horen we nooit meer muisjes op zolder.Misschien is glaswol nog beter omdat het nog meer prikt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Normaal gesproken zou ik niet snel toevlucht nemen tot vallen ed maar aangezien ik een rat of ratten in mijn kippenhok heb en daar dus geen gif kan strooien heb ik nu dan toch echt een klem geplaatst.

Natuurlijk op een plek waar de kippen niet bij kunnen komen.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

eindelijk is het vergif blijven liggen, één zakje was wel open gebeten maar niet leeg gegeten. Ondertussen heb ik toch al zes grote ratten gevonden die lagen te rotten en vol maden zaten, stillekes laten verdwijnen.

Eens bij de gemeente navraag gedaan voor rattenvergif te krijgen maar dat doen ze niet meer, ze hebben een firma onder de arm genomen daarvoor alleen, toen ik naar de prijs vroeg kreeg ik geen antwoord meer. Jammer hé, zal eens met de vervangende burgemeester moeten klappen geloof ik want die ratten komen wel uit het gemeentebos, Poeke Park, daat zit vanalles wat niet deugd, zelfs gasten zoals ik komt ge daar tegen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol Willy...

Hier is het ook al wat ingedijkt... Je ziet ze 's avonds nog wel lopen maar niet meer zo talrijk, en het graan dat de kippen over laten blijft nu liggen.

Vanmorgen nog een dood exemplaar uit m'n araucana ren gevist. Jakkes.

Ik vind het wel spijtig dat de gemeentes niets meer doen... Bij ons ligt het aan de open grachten... Dus technisch gezien niet echt "ons" probleem.

Ik heb nog 3 zakjes te gaan en dan is m'n voorraad gif op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk antwoord gekregen van de gemeente.

Rattenvergif wordt niet meer uitgedeeld aan de inwoners maar er komt een ingehuurde firma de ratten verdelgen op klosten van de gemeente.

Dedzjue, had ik dat vroeger geweten, het had me veel geld uitgespaard.

Maar ze zijn zo traag met antwoorden dat de mensen zelf naar oplossingen zoeken

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb eens van de volgende methode gehoord(maar zelf nog niet uitgeprobeert). zet een schaaltje gipspoeder vermengd met suikerpoeder neer en daarnaast een schaaltje water.muizen eten ervan en gaan dan drinken. het gips wordt hard als het vermengd raakt met water. hier gaan ze dood aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...