Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Muis of rat? Heeft zelf bestrijden zin?


henrivdl

Aanbevolen berichten

  • 2 years later...

Oud maar fijn topic! Ik kwam net op dit forum terecht, omdat ik ook problemen heb met muizen. Ook veel geprobeerd om de muizen weg te jagen, want doden wil ik ze absoluut niet.

 

Daarom zit ik eraan te denken om een diervriendelijke lokdoos te kopen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en werkt het überhaupt? Ik wil deze kopen: http://www.muizenvalman.nl/diervriendelijk/muizenlokdoos/.

 

Ervaringen graag delen.

 

Sorry voor de bump!

 

Ik hoor graag van jullie!

 

Gr Lars

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Lars, welkom.

 

De link werkt bij mij wel trouwens.

 

Ja, ik heb last van muizen, en wel in mijn keuken. Zag er net nog ééntje. Behoorlijk schattig maar niet welkom natuurlijk. Eergister zag ik twee kleintjes... zo cute! Had ze bijna kunnen aanraken.

(Had vroeger lang ratten als huisdier dus heb wel een zwak voor knaagdieren.)

 

Vorig jaar waren ze ook naar binnen getrokken. Heb toen ook met lokkooitjes gewerkt.

Vervolgens, als er daadwerkelijk een muis inzat, heb ik die veel te dicht bij huis (achtertuin) weer losgelaten (dit was voorjaar/zomer) dus die was zo weer terug. Je moet ze dus meerdere honderden meters verderop uitzetten zodat ie daar ver van zn familie en bekende omgeving een nieuw leven kan beginnen, eenzaam en alleen....

 

Klemmen zag ik ook niet zitten, lijkt me behoorlijk gruwelijk om zo'n geplet muisje daaruit te moeten verwijderen.

 

Maar... de muizen gingen niet meer in de vangkooi en bleven mn keuken bevuilen, ondertussen had ook ééntje mn woonkamer ontdekt, waarna daar een jonge egel op af kwam en in mijn kooi belandde. Deze heb ik los moeten knippen.

Dat ging dus zo niet langer dus heb toen bij de Pet's Place muizengif gekocht.

Heb dat geplaatst maar had niet het idee dat ervan gegeten was.

 

Dit keer, met de muizen in de keuken wordt er wel van het aas gegeten. Maar zie nog steeds muizen.

Heb nu het laatste aas neergezet, ze moeten er meerdere keren van eten wil het werken.

Maar heb ondertussen ook vernomen dat de diertjes wel een akelige dood sterven op die manier...

 

Dus... of de dieren sterven een nare dood (inwendige bloedingen) óf mijn tere zieltje moet dooie muizen uit de klem halen... Wat is belangrijker...

 

Op een ander forum waar ik vertoef wordt in het algemeen echt de ouderwetse klem aangeraden vanwege dat het snel en pijnloos (?) en doeltreffend is.

Als je één muis ziet zijn er altijd meer, zegt men.

 

Toch heb ik eerst nog maar weer een lokvangdoosje besteld bij AlieXpres:

https://nl.aliexpress.com/item/mousetrap-pest-reject-Flooding-rodent-Rat-cage-clamp-pest-repeller-ant-mouse-trap/32727556119.html?detailNewVersion=&categoryId=1520

Denk dat dit wel een terugkerend probleem is en wie weet kan ik er volgend jaar op tijd bij zijn en ze nog naar buiten deporteren.

 

Maar het probleem van het nu levend vangen van een muisje is... waar zet je die uit? Het is koud buiten, het vriest zelfs, en het beestje heeft nog geen warm holletje met een nestje, voedselvoorraad en soortgenoten.

Dat is ook wel weer vervelend en zeker niet diervriendelijk.

 

Dus ik vind het ook nogal een issue.

Is dat doodmaken toch diervriendelijker??? Dat klinkt heel tegenstrijdig...

 

Ik ben er nog niet uit... maar zit ook niet te wachten op meer nageslacht van de muizen die er nu huizen.

 

Bij een AlieXpres vangkooitje staat ook wel een erg vreemde tekst, namelijk wat je kunt doen nadat je met dit diervriendelijke vangmiddel daadwerkelijk een muis hebt gevangen: ff naar bijna beneden scrollen. (Let niet op de vertaling, die is soms wat raadselachtig)

https://nl.aliexpress.com/item/Single-Door-Practical-Rat-Cage-Mice-Rodent-Animal-Control-Catch-Bait-Hamster-Mouse-Trap-Pest-Mice/32753099427.html?ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10068_10084_10083_10080_10082_10081_10060_10061_10062_10056_10055_10037_10054_10059_10032_10099_10078_10079_10077_426_10073_10097_10100_10096_10070_10052_10050_424_10051-424,searchweb201603_1&btsid=d96a3b6f-abb6-4e28-b41c-9a9c55c19209

How To Deal With The Mice:

1. Shake the cage quickly, then kill the mouse when it fainted

2. The mouse is afraid of cold, hot, exposure or fire smoked and roasted and soon die

3. Water sqalding death, water drowned

4. Other methods, such as field release

 

Tja... lekker diervriendelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een kat in huis halen niet nog steeds de meest simpele oplossing? Zelfs nu ik katten heb die niet zouden weten hoe je een muis moet vangen ook al geef ik ze een lasso en een schepnet mee, (en ze in principe ook niet meer de tuin uit kunnen), zie ik nooit sporen van muizen of ratten. Ze zijn er wel in de buurt; mijn oudste kat kwam in zijn jonge jaren regelmatig thuis met dooie muizen en ratten, maar die liep toen nog wel helemaal vrij buiten. Maar voor mijn gevoel schrikt het feit dat er katten (en honden) in en rond het huis lopen toch wel af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een muis levend vangen en ergens anders loslaten is bepaald niet diervriendelijk.

Hij komt dan terecht in een territorium van andere muizen en die pikken dat uiteraard niet.

 

Een muis heeft geen besef van dood. Je kunt menselijke (doods)angsten niet zomaar op dieren projecteren.

Ik vind een snelle dood (als de val tenminste netjes in zijn nekje dichtklapt ) te verkiezen boven gif of uitzetting in een territorium van een andere muis.

 

Of misschien de kat een paar dagen flink honger laten lijden? Die is gewoon te verwend

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat honger lijden doet deze kat zichzelf wel aangedaan toen ze haar eten steeds uitkotste. de BARF voeding heeft daar een oplossing voor geboden.

Maar ook toen ging ze niet achter de muizen aan, of ze moeten haar voor de voeten lopen. Eentje heeft ze er ooit gevangen in mn huis.

En nee Pippi, muizen tolereert ze dan wel maar andere katten worden echt het huis uitgemept. En ik wil geen tweede kat... zit juist te wachten tot deze doodgaat zodat ik een hondje kan nemen...

Denk trouwens dat Blackie heel erg oud gaat worden... dus moet nog een tijdje geduld hebben.

 

Ja, Speets... je hebt vast gelijk, maar het blijft wel vreemd dat het afmaken van de muizen dmv een goed werkende val de meest diervriendelijke oplossing lijkt te zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders hun vorige hond is doodgegaan vermoedelijk door een vergiftigde rat te eten . Dus geen gif voor mij .

 

Maar levend vangen en ergens anders vind ik zeker niet de oplossing . Waar zet je deze uit ? Geeft veel stress voor het dier . En is daarmee het probleem opgelost ? Dieren gaan opzoek naar eten , dus ergens anders bij andere mensen ? Moeten deze die terug vangen en ergens anders uitzetten ?

 

Hier een kat en ja die vangt ze wel . Een kat die geen muizen vangt ? Welk ras is het ? Heb vroeger bij mijn ouders nu de mijne en die van mijn broer vangen allemaal muizen en zo . Zijn allemaal rasloze katten .

 

zit juist te wachten tot deze doodgaat zodat ik een hondje kan nemen...

Hier lopen ze beiden rond zonder problemen . Kat was een jaar als puppy hier toegekomen is .

 

Insecten vogels ,..... Die vrij rondlopen zijn stoute dieren in de ogen van de hond , ja zitten niet in hun hok. Kippen gaat ze mee in het hok maar lopen ze uit hun hok moet ze achter zitten ,bijt ze niet naar maar stamp ze tegen met haar snuit van hup naar jullie hok. Maar eigen kat kijkt ze niet naar enkel alleen als kat veel lawaai maakt omdat ze haar prooi komt tonen . ja dan wil ze wel de prooi eens afnemen. zoals jonge konijnen in het voorjaar leven ze zou ze enkel achter zitten maar is het dood wilt ze het wel afnemen en opeten.

 

Kat doet wel eens de tour hier in de buurt van de kippenhokken . Kippenhokken af en toe wat gemorst eten dus kans op ongedierte . Vorig jaar opgemerkt dat kat ineens nogal veel in het wortel perk lag . Daarna bij oogsten wortels, enkele wortels gevonden die opgegeten waren door muizen of zo maar niks recent en kat lag toen niet meer in wortel perk . Dus had muizen gehad zonder dit te weten maar waren al terug weg.

 

En het dierenwelzijn volgens mij klopt het toch soms niet . De doodangst dat het met zich meebrengt om gevangen te zitten dan mens die hun hokje neemt en er mee op stap gaat en dan in vreemd territorium neer gezet worden of in een val terecht komen en daardoor onmiddellijk gedood worden . Volgens mij is 2 de toch het meest diervriendelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de oude klapval ook de beste oplossing. Snel en efficiënt.

Persoonlijk vind ik een kat een zeer slechte oplossing. Het is een leuk, aaibaar gezelschapsdier maar ze durven de nog levende muizen martelen, de katten van de buren pakken hier veel te veel (voornamelijk kleine) vogels, moeten vlees hebben als eten,... Ik prefereer dan ook om meer wilde vogels in mijn tuin te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Katten vangen nooit alles weg. Als muizen of ratten overlast geven, zet ik klapvallen, geen vergif. Dat kan ook andere dieren en zelfs kinderen schaden. Ratten slepen dat vergif namelijk mee naar hun nest en kunnen het onderweg laten liggen. Met wat pech recht op het pad van een hond of een peuter die na hen passeert. Een tante van me is zo haar hond verloren. Buur had zakjes vergif gelegd, ratten hadden die versleept en langs een tuinpad laten liggen, hond had zo'n half aangevreten zakje gevonden en opgegeten. Er lagen er nog in de buurt van dat pad. Verder kunnen katten of andere roofdieren die een vergiftigde rat of muis vangen, er ook aan zijn door dat vergif. Dat probeer ik liever te vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...