Jorieke123 Geplaatst: 19 februari 2014 Geplaatst: 19 februari 2014 Graag weer on-topic (Perziken binnen kweken) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Bee Geplaatst: 19 februari 2014 Geplaatst: 19 februari 2014 on topic : vanaf ik terug een foto kan opladen zal ik die erbij voegen zodat je kan zien dat de knoppen al mooi gezwollen zijn...off topic : heb in het juiste draadje het probleem aangegeven en Jorg is er al mee bezig... Quote
powerlite Geplaatst: 19 februari 2014 Geplaatst: 19 februari 2014 Dat kan toch niet anders dan dat ze binnen al bijna bloeien.De mijne staan buiten , en staan al in roze knop. onvermijdelijk met weeral zo een zomerse winter. tis nog maar van 2007 geleden dat we ook al zo'n warme winter hadden.Vraagje aan bee en elias , doen jullie de bestuiving met een borsteltje van die bomen binnen ? of is wat toch voldoende , of plaatsen jullie bijen in de serre ?Ik twijfel nog om eventueel ook 1tje in mijn nieuwe serre te plaatsen. Quote
den elias Geplaatst: 19 februari 2014 Geplaatst: 19 februari 2014 Ik kweek geen perziken in serre. Alleen buiten. Maar als het echt niet kan neem ik een penseeltje maar meestal laat ik de bijen hun werk doen. Quote
Bee Geplaatst: 19 februari 2014 Geplaatst: 19 februari 2014 ik heb de mijne sinds dit weekend naar buiten verplaatst ( vorstvrije schuur in de winter ) maar als het zo verder gaat ( en ik zie toch nog niet veel vliegen om te bestuiven ) ziet het er inderdaad wel naar uit dat we het penseel gaan mogen boven halen, heb dat echter nog nooit gedaan...ik was van plan om dit dan afwisselend te doen tussen mijn perzikboompje en mijn amandelboompje maar die toont nog geen enkel teken van leven. Quote
den elias Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Mijn perziken bloeien al bijna. Is dit ook bij jullie? hier ook al bijna, elk jaar verwonderd over de felle roze kleur van de bloesem...  Wow, die is bijna open en maandag is het 15°C. Vergeet bij nachtvorst niet af te dekken. Quote
Bit Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 ik was van plan om dit dan afwisselend te doen tussen mijn perzikboompje en mijn amandelboompje maar die toont nog geen enkel teken van leven. Dacht ook eigenlijk wel, dat de amandell even wat later bloeit dan de perzik. Quote
Bee Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Ja, waarschijnlijk wel, is mijn eerste jaar dat ik een amandelboompje heb dus heb geen idee maar ziet er inderdaad niet naar uit dat beide gelijktijdig gaan in bloei staan...Zou het eens moeten opzoeken.Wanneer er vorst zou opduiken zet ik het boompje gewoon terug binnen Quote
Persica (†december 2016) Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Over het algemeen kun je stellen dat perzik/nectarine hoofdzakelijk een zelfbestuiver is, er is geen kruisbestuiving nodig van andere soorten, op enkele uitzonderingen na. Maar deze rassen zijn zeldzaam. Amandelen (echte 'Prunus Dulcis') bloeien vrijwel altijd een paar weken eerder dan perzik/nectarine, het Hollandse amandel type 'Robijn' komt in bloei gelijktijdig met onze perzik, bloeit niet wit zoals de echte, maar 'roze"' Echte amandelen hebben op een uitzondering na wél kruisbestuiving nodig van een andere variëteit amandel. Via tuincentra onlangs gekochte Robijn amandel boompjes bomen zijn vaak nog in rust, dit komt omdat ze in koelcellen werden bewaard en zullen dus om die reden later dan 'normaal' uitlopen. Indien je perzik in bloei staan is een klein vogelveertje of een zacht penseel voldoende om handmatig even de bloemen te bestuiven met hun eigen pollen. Quote
Bee Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Bedankt Persica, het is inderdaad 'Robijn' dat ik me heb aangeschaft. Dat van die koelcellen wist ik niet, dus vanaf volgend jaar zal hij dus gelijklopen qua bloeiperiode. De reden dat ik aan kruisbestuiving zou doen is omdat dit voor veel zelfbestuivende planten toch beter zou zijn voor de vruchtzetting...Ofdat dit ook telt voor perziken weet ik niet maar dat was mijn redenering erachter... Quote
Bit Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 @ Persica. Je gooit mijn hele plantkeuze-gedachte in de war. Bloeit een amandel vóór de perzik uit ?Ik herinner me de amandelstruiken bij ons op het tuincentrum toen ( volle-gronds-verkoop, heel ouderwets nog ), waar ik de amandels had bloeien in maart en de perzikken die toen al uitverkocht waren, maar ook uitgebloeid ( potcultuur, gehaald op de veiling ).Nu op mijn eigen tuin de keuze gemaakt voor een amandel, in de vaste veronderstelling dat ik daar minder risico mee loop kwa bloei en vorst. Maar dat is dus helemaal niet zo ?/Tsss. wel goed om te horen hoor ( google dan zélf ook es Bit ). Ga ik op zoek naar een perzik dit jaar.Die zelfgezaaide perzikken die ik nog steeds probeer te verkrijgen, lukken nog steeds niet trouwens. Maar goed. Zaai nummer zóveel staan in de koelkast weer. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Ook 'Robijn' hier over het algemeen wat eerder dan perziken. Maar ook hier in het tuincentrum gaat dat niet op; de perziken zijn in een kas overwinterd, en de amandelen komen uit de volle grond. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
den elias Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Bij mijn perzik "Wassenberger" is er al 1 bloesempje geopend! (niet in kas) Quote
Bee Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Ja het gaat snel, bij mij ook al een paar... Quote
ouwe plant Geplaatst: 6 juli 2015 Geplaatst: 6 juli 2015 Dag Jens, wellicht een verlaat antwoord maar sinds korte tijd staat en een uitgebreide verhandeling over perzik en abrikoos in de kas onder de kop TEELTVERSLAGEN. hopelijk heb je er nog wat aan. Groeten. Quote
loes Geplaatst: 6 juli 2015 Geplaatst: 6 juli 2015 over welke kop teeltverslagen gaat dit?ik vermoed dat je een eigen website bedoeld die je nog niet hebt genoemd? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.