Geplaatst: 9 februari 201412 j in verband met de inpoldering van flevoland, oftewel de zuiderzeewerken vraag ik bij deze aan mijn forumleden welke kennis hebben jullie....ZONDER GOOGLE OF WIKIPEDIA OF ANDER INTERNET TE RAADPLEGEN van de geschiedenis met betrekking tot de beroepen, materialen en voedselvoorziening nodig waren? wil hier namelijk iets mee doen , maar heb ff wat landelijke marketing nodig!dus wat weten jullie hoe dat ging in de jaren 50-60-70gaat mij puur om wat mensen daar eigenlijk van weten ik ben natuurlijk niet voor niets;greetje uit de polder http://www.youtube.com/watch?v=BrCv5P6Y_T4en ook nog een schipperskind die de stenen voor de dijken hier naar lelystad brachtdus wat kwam er via de maas b.v. richting zuiderzee?http://www.youtube.com/watch?v=2ecDlJSdhZ018 febr. heb ik een gesprek met een journaliste hier en zal ik proberen aan te geven wat mensen wel en vooral niet weten beetje vraag naar geschiedenis dus onder het genot van 2 ouwe liedjes ik lijk wel 'n student met 'n afstudeerproject ben benieuwd naar jullie reacties Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 10 februari 201412 j Ik weet helemaal niets over de polder. Ik heb die provincie nooit interessant gevonden omdat het zo jong is en dus nauwelijks geschiedenis heeft.Om die reden heb ik mij er nooit in verdiept (en zal ik ook niet gaan doen.. ) Op school heb ik er ook niets over geleerd, behalve waar Dronten ligt. Niet veel he?
Geplaatst: 10 februari 201412 j Ik heb er ook geen verstand van helaas! Het enige dat ik van bezoekjes bij aangetrouwde familie in de noordoostpolder is dat er Helemaal Niks Is
Geplaatst: 10 februari 201412 j Wat ik weet dat er vele landbouwers uit Groningen daar zijn gaan wonen en boeren. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 10 februari 201412 j Ik weet uit mijn hoofd en zonder te googelen ( ik kijk ook niet op jouw linken Greet ) dat er veel klei ligt in de polder, heel erg veel. Dat er heel veel monocultuur is opgezet en dat er veel uien, veel kool en veel prei geteeld wordt. Dat het er doodsaai en ongezellig is, dat er veel grootschalige boerderijen zijn opgezet. Dat er geen geschiedenis is en geen gezellige oude dorpjes of zoiets. Op jouw vraag wat er uit de maas kwam de polder in, zou ik moeten gokken dat er toch wel rivierklei is binnengespoeld dan toch. Of was JIJ het die met je bootje van de maas met stenen kwam voor de dijken???
Geplaatst: 10 februari 201412 j Vergeet de bloembollen niet! Die worden ook veel geteeld in de Noordoostpolder geloof ik. En mijn oom deed aardappels. Heul veul aardappels!
Geplaatst: 10 februari 201412 j Ja en dan nu de Hanzelijn. De allersaaiste spoorverbinding waar ik noodgedwongen eens per maand gebruik van moet maken om mijn moeder in 't westen te bezoeken. Als ik een auto ter beschikking heb doe ik dat liever, maar ook weer door die polder, recht toe, recht aan, saai... maar je mag er 130. Veel windmolens onderweg, heel veel. Edit: sorry Greet, dit is niet jaren 50 60 70 maar tegenwoordige tijd, maar het staat er al dus...
Geplaatst: 10 februari 201412 j De boeren die er wilden gaan wonen en werken zijn door de ballotagecommissie gehaald: ze moesten uit het juiste hout gesneden zijn, anders kwamen ze niet in aanmerking voor een boerderij.
Geplaatst: 10 februari 201412 j Het 1e waar ik aan moet denken bij zo'n vraag van jou, is de film Noorderlingen. De sfeer van de jaren 50 en 60, misschien nog een stukje 70.Pioniers. Vette klei. Leegte. Wind. Maar ook stille blauwe luchten en nieuwbouwstraatje. Het speciale licht met het IJsselmeer zo vlakbij.Vlaktes ingezaaide groenbemesters. Nieuwbouw boerderijen op gelijke afstand van elkaar. Efficiency ten top op dat moment. Later het nat laten van de latere Oostvaardersplassen. Een prachtig stukje nieuwe 'natuur'. De lange brede lege snelwegen. Aanvoer via de Maas ? Zullen veel bouwmaterialen zijn aangevoerd. Stenen uit de steenfabrieken voor alle bouw. Verder eerst het lelijke Lelystad, later een verbeterde versie van hetzelfde, nu Almere geheten: het experimenteer-centrum voor de zelfdoener in huizenbouwen. Nog het na-ijl-effect van de pioniersgeest. Aanleg van 1e bossen in beide polders. Heel grappig om te zien. Nu inmiddels prachtige stukjes cultuur-natuur.
Geplaatst: 10 februari 201412 j lees het boek van Eva Vriend over de pioniers. Ik zelf ben geboren en getogen in de NOP >Mijn vader was er pionier en heeft gewerkt aan de vruchtbaarheid van de aarde aldaar, en mee geholpen aan het hele sociale leven wat er opgebouwd moest worden .De mensen kwamen overal vandaan . Men streefde naar een gelijke opbouw van mensen uit alle provincies.Dat was niet alleen onder de boeren ,maar ook onder de middenstanders.Elk dorp had hier 3 scholen een RK,PC,en een openbare school en ook 3 kerken . De sportverenigingen waren voor iedereen (bij ons op het dorp) verder had je ook standsorganisaties.en vrouwenverenigingen voor elke gezindte , en consultatiebureau voor elke gezindte apart.(Dit is later een kruisvereniging geworden).Wil je verder nog iets weten ??Dan lees ik het wel . groetjes Heleen1963
Geplaatst: 10 februari 201412 j Mijn vader was min of meer één van de pioniers in de polders. Ergens in 1968 was hij met een heleboel arbeiders in een werkkamp in Swifterbant gehuisvest. Hijzelf was in dienst van de Rijksdienst voor IJsselmeerpolders als boekhouder/accountant. Samen met de arbeiders reisden ze dagelijks naar de plek waar Lelystad gebouwd werd, toen nog Openbaar Lichaam Zuidelijke IJsselmeerpolders geheten. Toen hij het jaar erna met mijn moeder trouwde kregen ze een woning toegewezen op het Malswin. Later werd een gedeelte van het kantoorwerk richting Harderwijk verplaatst en moesten ze met een busje over een klinkerweggetje helemaal daarheen rijden. Dat is nu wel anders met de N302 en de A6. Mijn oudste broer is één van de eerste 100 baby's die in 1970 in het ziekenhuis daar zijn geboren. Onze geboorteplaats is dus niet Lelystad, maar Zuidelijke IJsselmeerpolders. Op alle officiële documenten staat dit zo, en het hoort ook echt zo. Toen ik mijn diploma van de Laboratoriumschool in Amersfoort kreeg heb ik deze weer teruggegeven omdat ze Lelystad als geboorteplaats hadden ingevuld. Hoop gezeik mee gehad, maar wel verbeterd teruggekregen. Overigens kregen mijn ouders vanwege hun pioniersfunctie een stuk moestuin van het Rijk aangeboden in 1970. Dus stonden ze met alle jonge ouders en kersverse bewoners lekker in de Zuiderzeeklei te spitten. Ze hebben het niet erg lang volgehouden, maar misschien dat ik wel van hun wat groene genen heb gekregen, want ik vind plantjes zaaien en planten al leuk zolang ik me kan herinneren. Dit is wat ik me zo even kan herinneren.
Geplaatst: 10 februari 201412 j Auteur @heleen....het is niet dat IK niets weet van de inpoldering, maar de vraagstelling is:wat weten jullie ervan de inpolderingen binnen het zuiderzeeproject waar flevoland het grootste onderdeel van is was namelijk een groot werkgelegenheidsplan binnen Nederlandeen topprodukt van neerlands kunnen!!!! het grappige is dat als men begint over de geschiedenis van flevoland begint men begint over de eerste bewoners....pioniers dus, maar voordat die er konden wonen was er al heel wat werk verzet door mensen uit heel Nederland:b.v de baggeraars uit de drechtstedenschepen voor vervoer uit Rotterdambasaltstenen uit belgie en duitslandzand en grindaanvoer uit div. gebiedenriet uit de biesbosch en omstreken voor de matten waar de stenen weer op kwamen.....ja greetje is trots op dit stuk werk! ik was er in 1953 voor het eerst [als baby aan boord van een schip geladen met basalt] en ben al jaren met dit stukje geschiedenis bezig en ja heleen wat de opbouw van de samenleving betreft heb je helemaal gelijk! en bit ging ook al de goeie richting uit,oostvaardersplassen zijn ontstaan omdat het geplande industriegebied er niet kon komen vanwege te drassige grond en men heeft het toen links laten liggen met idd een prachtig gebied nu nou ik hoop dat ik nog wat reacties krijg kruispost van marcel nu! dat klinkerweggetje is de knardijk! ligt tussen oostelijk en zuidelijk flevoland in en eind dit jaar is het 60 jaar geleden dat die gesloten werd en die dijk is dus gebouwd met basaltblokken die wij gebracht hebben!!! Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 10 februari 201412 j Op de lagere school is de inpoldering vrij uitgebreid aan de orde geweest (eerste helft '70). Volgens mij heb ik toen voor het eerst het beroemde filmpje van de sluiting van het laatste gat in de afsluitdijk gezien. Dat was overigens vooral een technisch verhaal. De verhalen van de pioniers heb ik pas decennia later meegekregen.Was het toen dat me is uitgelegd waarom er randmeren zijn, of was dat later? Ik weet het niet meer zeker. Ons vader heeft me wel eens iets verteld over de proefpolder bij Andijk. De strekking van dat verhaal is me totaal ontschoten.Ik vermoed dat hij het ook was die toen iets over het waterloopkundig lab in de NOP heeft verteld. Ik ben er nog steeds niet geweest . De oprichting van de provincie Flevoland (Oeps, even gespiekt, dat was pas in '86). Mijn eigen herinneringen stammen uit de tweede helft '70. Toen was de Flevopolder (vooral Zuidelijk Flevoland) een vogel(aars-)paradijs. Ongelooflijk wat zaten daar toen veel vogels. Enorme aantallen ganzen, eenden, zwanen en andere watervogels. Baardmannetjes en andere moerasvogels bij bosjes. Duizenden steltlopers. Kortom allerlei vogels die ik uit Brabant helemaal niet kende. En Roofvogels, heel veel roofvogels .... En heel veel vogelaars. Uit heel NL, en ook van buiten NL werden vogelaars - letterlijk - met busladingen tegelijk rondgereden in polders. En het regende er altijd. Het zal wel toeval zijn geweest, maar in mijn herinnering regende het alle dagen dat ik er vogeltjes ben wezen kijken.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.