bio-fee Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Vorig jaar heb ik een grote pot gevuld met voornamelijk tuinzand en wat compost, en daarin enkele kruiden geplant. De rozemarijn en tijm zien er niet zo fijn uit. De blaadjes zijn erg licht van kleur (met name de rozemarijn wordt steeds geler) en ze hebben hele kleine lichte vlekjes op het blad. Is dit een tekort aan voedingsstoffen? Doe ik er dan goed aan om ze een flinke laag compost te geven? Of iets anders? (Ik gebruik geen kunstmest.) De bieslook die in dezelfde pot staat, komt alweer goed op (en deed het vorig jaar ook goed). Iemand tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Op gevoel zeg ik dat ze te schraal, te arm staan. Die tuingrond, dat weet ik niet...Goeie potgrond met compost erbij lijkt me al heel wat.En hoe is het met de waterhuishouding, goeie afvoer? Staan ze niet te nat en zijn de wortels verrot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 De afvoer is volgens mij wel oké. Ik zou de planten moeten uitgraven om te zien wat de wortels doen, maar dat vind ik een beetje zielig. Maar ik denk niet dat ze te nat staan, het is ook een erg grote pot, iets van 60 cm doorsnee en een halve meter hoog, ofzo (zo even geschat). Tja potgrond had ik niet in die hoeveelheid, het is nogal een grote pot, dus vandaar dat ik tuingrond (zand) had genomen met wat compost (wat ik vorig jaar ook al niet al te veel had). Toch te arm dus.Ik dacht dat (in elk geval de meeste) kruiden juist liever op een wat armere grond stonden, maar volgens mij heb ik dat dus mis. Nou, mooi dat ik dit jaar wél veel compost heb, dus ik ga d'r maar een flinke schep overheen/doorheen doen dan! Willen rozemarijn en tijm meer voeding dan bieslook?Want de bieslook doet het namelijk wél goed... en dan is het wellicht niet zo'n handige combinatie in één pot...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Rozemarijn in een pot ging bij mij ook nooit goed... Een langzame dood stierven ze. Heb de nieuwe vorig jaar in volle grond gezet en ze zien er nu schitterend uit... (de ene die ik nog ff in pot achter het huis had en ook daar het duidelijk niet naar zn zin had heb ik na de zomer ook in volle grond gezet en die komt nu ook helemaal bij...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Rozemarijn ( en lavendel ) willen vooral diep wortelen: diep en breed trouwens ook. Ze willen op doorlatende grond. Té veel vocht ( en gebrek aan zon cq licht ) is een andere oorzaak van kwarren.Zet de bak vol in het licht ( van het huis af ) en liefst zo veel mogelijk zon. Goede afwatering en voldoende vocht in het voorjaar. Toch ook wát bijmesten denk ik ( nu nog niet ). De tijm ziet er niet echt héél slecht uit trouwens hoor. De dorre toppen, zijn de oude bloemdelen. Lekker iets terugsnoeien in april. Gewoon met heggeschaar de helft er af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Hmmm. Een andere plek voor de bak is niet echt een optie; ik wil hem naast mijn keukendeur hebben omdat ik inmiddels uit ervaring weet dat wanneer ik verder moet lopen, ik veel minder van de kruiden gebruik. In de volle grond is dan dus ook niet erg handig want dat is een stuk verder weg... De pot staat nu tegen een zuid-west muur en krijg wel al aardig wat zon. Compost bijgeven mag toch het hele jaar door dacht ik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Het blad van de tijm ziet er wel slechter uit als ik gewend ben; het heeft echt allemaal hele kleine, lichte vlekjes. Net als de rozemarijn. De eerste winter stond de tijm wél in de volle grond en bleef toen veel mooier groen... Als dit geen ziekte is (en daar hoor ik nog niemand over...?) dan ga ik toch voor een voedingstekort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 "wel aardig wat zon" ( als hij schijnt ) is dus onvoldoende. Dat is de Rozemarijn aan te zien. Geeft verder echt niks, dat je mij zo'n drammer vindt hoor, echt niet. Ik kan het niet voldoende herhalen: licht is een veel belangrijkere factor voor tal van planten en zeker voor mediterrane teelt als deze, dan veel mensen zich beseffen. Volle grond is geen optie, en meer licht ( hij staat nu half in het licht door een muur naast zich ) is ook geen optie.Blijft eigenlijk over, dat je de kruiden als deze soortjes, als een soort van verbruiksgoed moet zien. Je poot elke 4 maanden een nieuw fris struikje, en je kan er dan lang van plukken. Ze gaan gewoon veel langzamer dood dan een plant wat je binnen in een potje voor het keukenraam zet. Dat is dan weer meegenomen toch ? De bieslook doet het prima, en zal het ook prima blijven doen daar. Dat planten dus heel verschillende condities verlangen toont zich eigenlijk heel goed in dit voorbeeld. De bieslook doet het prima en de rozemarijn veel minder ( gaat kwarren, en gaat dood uiteindelijk ). Accepteer dat gewoon. Dat is dan de enige optie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Waaruit concludeer je nou dat ik je een drammer vind Bit?Dat vind ik namelijk helemaal niet. Juist fijn dat je helder en duidelijk je visie doorgeeft. Ik snap dat rozemarijn graag veel zon heeft. En dat verschillende kruiden verschillende behoeftes hebben. Ik ben nu aan het uitvinden welk kruid dan precies welke behoefte heeft. Zoals ik al schreef, staat de pot op het zuid-westen gericht. Hier krijgt hij dus alleen de eerste uurtjes van de dag geen zon, maar daarna wel. En omdat hij tussen 2 muren staat die warmte vasthouden, is het zo'n beetje de wamste plek op mijn terras. Vandaar dat me dit de beste plek leek. Ik zou hem ook ergens verder naar achteren kunnen zetten waar hij wellicht ietsje meer (ochtend) zon vangt, maar dan staat hij ook vol in de wind. Lijkt me ook weer niet zo fijn. Nou, ik ga d'r nog eens op puzzelen.En misschien voor de zekerheid maar vast uitkijken voor een nieuw plantje, dat dan toch maar in de volle grond moet, en dan probeer ik ondertussen wel of ik deze nog kan reanimeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Ideetje... je zou meerdere Rozemarijnplantjes in de volle grond kunnen zetten en dan ééntje bij je keukendeur in de bak. En dan één of twee keer per jaar die uit de volle grond wisselen met die in de bak zodat ze tussendoor kunnen bijkomen van de beproeving. Ze worden dan ook gelijk steeds mooi gesnoeid in de "keukendeurperiode"...Misschien niet uitvoerbaar... misschien worden ze te groot in volle grond om ze nog in bak te zetten... maar is ook maar een ideetje... Je hebt dan wel mooie groenblijvende planten in je tuin staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Dat is ook nog een idee Erny...Die ga ik meenemen in mijn overwegingen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Doe ik ook met bieslookpollen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Te arme grond kan ik me moeilijk voorstellen. Mijn ervaringen: In Zuid-Frankrijk groeit Wilde Tijm in een dun laagje "zand" op een rotsbodem. Thuis staat een Tijm al minstens 5 jaar in een emmer die aan de schutting hangt. De Bieslook die er naast stond heeft het begeven. De grond komt uit de tuin (oude "tuingrond" op zand) en onderin een laag zand + potscherven voor de drainage. De plant heeft 's zomers zeker drie kwart van de dag zon. Ik bemest nooit. Af en toe een beetje kalk er bij als ik dat toevallig toch in m'n handen heb. En in het voorjaar bijsnoeien. Met Rozemarijn heb ik geen ervaring. Succes er mee, RvO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Bij mij ziet de rozemarijn er in de vollegrond net zo uit. Ik zal eens dichtbij kijken wat er aan de hand is komend weekend. Maar eerlijk gezegd bestaan er denk ik geen frisgroene rozemarijnstruiken in de winter. Van het voorjaar lekker kort snoeien en zeker weten dat ie weer mooi fris uitloopt. voeding zou ik me geen zorgen over maken, rozemarijn en tijm ook, groeien zowat op schraal zand nog goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Die van mij in volle grond is frisgroen én staat in de bloei... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Oh om het makkelijk te maken, allemaal tegenstrijdige ervaringen en adviezen! Erny, heb je een foto van jouw bloeiende rozemarijn? Dát wil ik namelijk wel eens zien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Volgende keer maak ik weer een verse foto, ga ik er weer even voor zitten. De laatste foto stamt uit november. Dat was deze. Maar veel is er ondertussen niet veranderd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Wow, wat mooi Erny!Dat is wel heel uitzonderlijk toch, dat rozemarijn de hele winter door bloeit...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Ja... best wel... Maar op één van de peperfora was er ook iemand met bloeiende rozemarijn.Misschien heeft het te maken met het feit dat alles een paar weken later was vorig jaar en dat nu de echte winter uitblijft...??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Dat is wel heel uitzonderlijk toch, dat rozemarijn de hele winter door bloeit...?De hele winter?? Welke winter?? Bij mij is de fuchsia nog maar net opgehouden met bloeien. Dat ding is niet eens winterhard! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Ja oké we hebben ook niet echt een winter natuurlijk. Maar toch, dat een warmteminnende plant als rozemarijn dan nú bloeit, dat vind ik toch wel spannend. Dat pleit dan toch voor rozemarijn in de volle grond. Want zo'n mooie winterrozemarijn, dat wil ik ook! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Mijn rozemarijn bloeit al sinds half december Staat in een zwarte pot tegen 'n muur op het zuiden.Maar schrale grond: dat vinden ze fijn, maar draai er ook niet in door. Mijn rozemarijn gaf ik eerst 'n jaar lang geen voeding.. de kleur werd minder mooi (geel achtig) en er vielen blaadjes af. Nadat ik toch maar weer wat voeding gaf werd hij weer helemaal goed =) @Erny : ik dacht ooit gelezen te hebben dat rozemarijn niet van verpotten hield? (Was dacht ik RosMarinus van dit forum) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Mijn rozemarijn bloeit al sinds half december Staat in een zwarte pot tegen 'n muur op het zuiden.Maar schrale grond: dat vinden ze fijn, maar draai er ook niet in door. Mijn rozemarijn gaf ik eerst 'n jaar lang geen voeding.. de kleur werd minder mooi (geel achtig) en er vielen blaadjes af. Nadat ik toch maar weer wat gaf werd hij weer helemaal goed =) (Maar geen idee of dit bij jou het probleem is. Het zou kunnen, maar weet het niet zeker) @Erny : ik dacht ooit gelezen te hebben dat rozemarijn niet van verpotten hield (Was dacht ik RosMarinus van dit forum?) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 De rozemarijn in volle grond bloeit hier ook al een hele tijd, van voor nieuwjaar al.Kunt ge daar zaad van oogsten dat kiemkrachtig is? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Zonet ook maar eens gekeken (al een paar weken niks geoogst, dus ook niet gekeken). Slechts hier en daar een geel blaadje: Hij begint nu zelfs weer te bloeien (uitsnede van 1e foto): Mijn ervaring met rozemarijn in pot is dat de eerste maanden arme grond goed genoeg / beter is, maar dat daarna heel lichtjes bijmesten helpt. Anders dan bij volle grond kan de plant niet diep wortelen, en na verloop van tijd dus ook geen eten meer vinden. Hetzelfde geldt voor water, een pot in de zon wordt vrij snel kurkdroog. Tijdelijk droogstaan mag, maar af en toe moet ie water hebben. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts