D_SDennis Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 ZIjn er mensen die het al aandurven gele pootuien (dus niet de rode) nu al in de volle grond ter zetten? Kan het blad tegen vorst of niet, ik weet dat eigenlijk niet zeker. ALs dat niet het geval is, wil ik eigenlijk snel gaan uitplanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Goede vraag. Ik heb ze zelf pas vorige veek voorgezaaid, maar ik denk je moet ~10 kraden hebben om ze buiten te zetten en het is nu niet elke dag rond 10 kraden. Daarom zou ik nog paar weken wachten of elke dag goed naar weer.nl kijken Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Ik had vorig jaar de pootuitjes gezet in die ene week na de eerste lange vorstperiode. Ik dacht toen ( ergens eind februari ) dat de winter wel voorbij zou zijn. Uitjes gepoot. week later viel de vorst weer in en zaten we daar nog wéken mee. De uien had ik toen onder vlies gezet. Niet eens vanwege de vorst, maar vanwege de duiven en de fazanten, die de uien er hoe dan ook uittrekken.Na de 2e lange vorst periode zijn ze goed aan de groei gegaan. Normale oogst gehad. Ze hebben bij mij toen dus wel vorst gehad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Ik had een 9-tal uitjes geplant in oktober en daar zijn er 3 van gestorven...ik denk dat ze zijn weggerot door de overvloedige regen.Ik wacht voor de zekerheid tot begin maart, dan plant ik ajuin en shallot. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Hier eind maart / begin april. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 Dank jullie wel voor de info. Ik zag oveirgens dat Diana van Mooiemoestuin.nl al vanaf half februari opgeeft voor gele pootuien en heel februari voor sjalotten. ik wacht toch maar even tot eidn februari. Mocht er dan nog geen zwaar weer in de 15-daagse voorspellingen zitten, dan plant ik maar uit. De bedden zijn klaar om beplant te worden in ieder geval. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 ik zet alles pas buiten als er een goede groei in gaat komen, dus warmere grond dan nu, hogere lucht-temp dan nu... (anders voer ik alsmaar de slakken, kevertjes, pissebedden, duiven, kraaien, muizen, randkevers en ander gespuis) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 ZIjn er mensen die het al aandurven gele pootuien (dus niet de rode) nu al in de volle grond ter zetten? Kan het blad tegen vorst of niet, ik weet dat eigenlijk niet zeker. ALs dat niet het geval is, wil ik eigenlijk snel gaan uitplanten. Je hebt het specifiek over gele uien. Maakt het qua planttijd dan wat uit of het gele, witte of rode uien zijn ? Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Zover ik weet wel wát ja. Ik dacht dat de rode de vroegste konden zijn. Maar kan het helemaal mis hebben, heb ik in mn hoofd zitten. Ik ga er niet voor naar op zoek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 Rode uien moet je pas na half april zetten vanwege een grote kans op doorschieten. Dat is wat ik gehoord heb en te lezen is op de site van Van der Wal. Of het echt waar is weet ik niet zeker. Bij mij schieten rode uien altijd wel wat makkelijker. Met gele uien bedoel ik eigenlijk gewone uien. Ik heb Sturon plantuitjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Als ik wat rondsnuffel op enkele webwinkels, merk ik dat er geen echt verband is tussen kleur en zaaitijd.Ook de bewaring hangt af van de soort en niet van de kleur. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drentenier Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Ik heb 2 zakjes in de grond gestopt, gele Stuttgarter en rode Brunswijker. Met komende 2 weken temperaturen rond de 10 graden en geen nachtvorst, zeg ik; gaan met die banaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 Ik heb inderdaad vorige week de gele uien en de rode sjalotten uitgeplant. Met de huidige voorspellingen maak ik me geen zorgen meer. Aardappelen gaan dit weekend in de grond. Ik vond er nog een paar van vorig jaar tijdens het spitten twee weken terug en die waren al een flink stuk uitgelopen ondergronds! Ik heb nog een paar flinke lappen beschermingsdoek, mocht het nodig zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirk71 Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Wel geen ajuin, maar gele sjalot.Een 10 tal dagen geleden heb ik een 50 gele sjalotten gepoot.Vandaag even op ondezoek gegaan en zoals gehoopt zijn er al tal van worteltjes gevormd.Het ziet er hoopvol uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Bij mij zitten de uien nu ook in de grond. Dit jaar Braunschweiger Rood, Snowball (wit), Sturon en Sjalotten Golden Gourmet. De aardappels moeten nog kiemen, dan zijn zij ook aan de beurt Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hudsonstijgers Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 laten jullie de plantuitjes ook nog voorkiemen (en zo ja hoe en waar) voordat ze buiten de volle grond in gaan? dank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Nee ik niet, ik stop ze zo in de grond. Wel een vliesdoek er over, niet tegen de kou maar tegen de vogels, die vinden het leuk om de uien uit de grond te trekken. Verder doen ze er niets mee Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirk71 Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Bij mij zaten alle uien sjalotten en look eind eind februari in de grond voor zo ver ik mij kan herinneren.Alles is vrij goed gelukt, behalve al het plantgoed uit de Aldi en Lidl is doorgeschoten. Slecht bewaard bij hun denk ik.Je kan zeggen te vroeg gepoot. Ja, maar de plant uien van in het tuincentrum zijn niet doorgeschoten.Zelfs de look die ik in februari plantte heeft mooie knollen gevormd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 bij ons zeggen ze dat rode uien twee weken na de gele moetenkweenie waarom, tuinders(eigen)wijsheid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts