Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paprika zaailingen staan stil


zaadjes

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

 

Ik heb ongeveer 2-3 weken geleden paprika zaadjes gezaaid (Chocolat Beauty F1). Ze groeiden zonder probleem tot ongeveer 4/5 cm. Sinds Vorige week staan de 2 zaailingen echter helemaal stil, ze groeien niet in de lengte. De 2 blaadjes staan omhoog gevouwen (alsof het nacht is) en komen ook al een week niet in beweging. Het ligt niet aan de temperatuur want het is 27 graden in mijn kweekkastje. Weet iemand wat er misschien aan de hand is?

 

Groetjes Nick

---Zaadjes zijn mijn maatjes!---

Link naar reactie
Delen op andere sites

De temperatuur mag naar beneden. Zijn de paprika planten toevallig net overgeplant naar een nieuw potje? Dat veroorzaakt soms ook een korte stilstant, daarna groeien ze gewoon weer.

 

Paprika is trouwens een trage groeier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pepers groeien ook al een tijdje niet meer zo lekker. Het is in mijn kasje ook vaak veel te heet, maar ik vindt dat heel moeilijk te reguleren. Het staat namelijk op een vensterbank op het zuiden. In het kasje hangt een thermometer (een aquariumthermometer, ik weet niet of die ook in de lucht werkt...) die overdag wel eens 36 graden aangeeft. Veel te heet natuurlijk, maar waar moeten ze anders heen? Ik dacht sowieso dat een vensterbank op het zuiden het beste was voor zaailingen, het is bij ons óf op het zuiden, óf op het noorden. Meestal probeer ik het kasje wat verder van het raam te zetten als de temperaturen zo hoog oplopen.

Misschien hoort het ook gewoon, dat ze in dit stadium niet zichtbaar hard groeien. Mijn zaailingen zijn vooral bezig met het aanmaken van echte blaadjes, misschien valt de groei gewoon minder op als ze alleen blaadjes aanmaken en niet in de lengte groeien. Het zou best kunnen dat jouw paprika zaailingen nu ook alle energie in de blaadjes stoppen en dat je daarom niet zoveel merkt van de groei. Het is voor mij nu ook pas de eerste keer, dus zie het als een suggestie . Ik maak me voorlopig in ieder geval nog niet echt zorgen.

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Metje ik denk dat je pepers wel goed staan maar als de zon fel schijnt op die plek zou ik er voor de zekerheid even gedurende die tijd een witvel ofzo voorzetten dat ze niet verbranden, zoveel mogelijk je kasje luchten moet helpen om de temp iets naar beneden te krijgen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik heb ook trammalant met peper, tomaat, punt-paprika en uien, der gebeurt niets of het staat stil, verleden jaar ontplofte de hele kast, en nu helemaal niets van boven genoemden.

 

Onbegrijpelijk...

 

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wil het ook allemaal niet echt hard groeien. Paprika heeft 2 echte blaadjes gekregen maar zo staat ie al een week of 2. De tomaten groeien wel iets harder maar ook niet echt enthousiast. Misschien heeft het toch met het weer te maken ( warmer dan vorig jaar?) Wat ik me kan herinneren groeide het vorig jaar veel sneller allemaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik haal de pepers en paprika's uit de volle zon vandaan zodra ik ze verspeend heb. Met het verspenen krijgen ze extra mest (tomaten mest) zodat ze rustig kunnen verder groeien. Ze willen graag licht maar het liefst niet te lang direct zonlicht op hun bladeren. Ik gebruik een speciale witwas voor de kas en koudebak ramen als de zon te fel gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn paprikaplanten groeien ook niet echt heel snel, maar ze groeien wel door. Hebben nu geloof ik 4 of 6 echte blaadjes.

De tomaten leken een beetje stil te staan. Heb ik een dag of drie niet buiten gezet (per ongeluk) en nu zijn ze echt een paar centimeter de lucht in gegaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn paprika plantjes hebben nu 6 echte blaadjes (nog wel kleine). De tomatenplanten groeien redelijk goed. Ik heb ze gewoon de hele dag buiten staan met dit weer, ik ben van plan ze binnenkort al in de volle grond te zetten.

---Zaadjes zijn mijn maatjes!---

Link naar reactie
Delen op andere sites

, ik ben van plan ze binnenkort al in de volle grond te zetten.

Een tip. Laat als je daar de mogelijkheid voor hebt je paprika- en tomatenplantjes zo gauw ze ontkiemen en boven de grond komen direct al zoveel mogelijk in de volle zon staan. Ze kunnen daar heel goed tegen . Als je ze in het begin beschermt tegen de zon (is echt onnodig) betekent dat dat je ze om problemen te voorkomen later ook weer moet laten wennen aan de zon .

 

Edit:

Ik las in de snelheid 'in de volle zon te zetten' i.p.v. 'in de volle grond te zetten' . Vandaar mijn wat vreemde reactie op het bericht van zaadjes .

 

Verder even die tip wat nuanceren . Bij mij staan de plantjes bij het opkomen binnenshuis achter een raam op een vensterbank waar het nooit zo heet kan worden als in een kas. Ik zou dit dan ook niet in een kasje doen. Verder vergt het de eerste dagen wat aandacht omdat het bovenlaagje grond snel kan uitdrogen en dat is voor nog nauwelijks gewortelde plantjes funest. Hou je dit in de gaten dan hoef je een tomaten- of paprikaplant echt nooit te laten wennen aan de zon .

aangepast door Gast

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...