Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aangezien de huidige serre volledig versleten is heb ik het plan opgevat om een nieuwe serre te plaatsen komende zomer. Vorig jaar heb ik reeds een soort aardbeien 'serre' geplaatst. Het plan is om deze deels uit mekaar te halen, te verplaatsen naar een grote plaats in de tuin en ze uit te breiden. Aangezien ik makkelijk aan bepaalde materialen zoals hout, pvc golfplaten en dergelijke kan geraken dacht ik aan een serre zoals in onderstaand voorbeeld.

Is het goed te doen om groenten te kweken in een serre die volledig bestaat uit pvc golfplaten? Zijn er eerder voor/na delen? Graag jullie info en tips, tnx!!

serrepvcgolfplaat91021392908389.jpg

Geplaatst:

Nadelen Hmmm, Buiten dat ik hem buitengewoon lelijk vind zie je van de buiten kant vrij weinig. (zijn wel veel buitens)

Geplaatst:

In dit voorbeeld lijken de golfplaten inderdaad niet echt doorzichtbaar maar de golfplaten die ik vorig jaar heb gebruikt zijn dat wel. Natuurlijk wel niet 100% zoals bij glas maar is dat noodzakelijk?

Geplaatst:

Materialen zoals houten balken en golfplaten kan ik op mijn werk verkrijgen aan inkoop prijzen vandaar het idee om het op die manier te doen. Ik vraag me gewoon af of er voor de groenteteelt in serre een verschil zou zijn tussen een glazen serre en eentje die afewerkt is met pvc golfplaten.

Geplaatst:

@Barca4ever. Ik had een jaar of 2 geleden exact dezelfde vraag. Het was bij mij zelfs de oorzaak dat ik op dit forum terecht kwam.

De simpele vraag : licht. Lichtdoorlatendheid van plastic, van golfplaten , van folie, van ribbeltjesplastic-platen voor een kas. En dit allemaal afgezet tegen glas.

Ik heb er hier nooit een duidelijk antwoordt over langs zien komen. Niemand vind / vond dat kennelijk zo boeiend. Misschien is het zelfs simpel ook onbekend. Ik weet het nog steeds niet.

Heb ik inmiddels een glazen kasje, en ik doe het daar maar gewoon mee. De buurman op de tuin heeft er een van ondoorzichtig plastc, en de komkommers doen het er prima. Op het complex heeft iemand een kas van golfplaten. Ook die functioneert.

Toch lijkt het mij ( geen onderzoek naar gedaan ) dat glas de hoogste licht-opbrengst ( doorgifte ) heeft he ? Lijkt me ergens logisch. Maar toch volstaan kennelijk andere materialen ook wel voor een aantal teelten.

Ik hoor graag alsnog, wat anderen hier echt over weten.

Geplaatst:

Ik heb er mij vorig jaar eventjes in verdiept toen ik een afdak zocht voor boven mijn aardbeien en wanneer je de productfiches erop naslaat vermelden ze vaak de lichtdoorlaatbaarheid ( tov glas ). Veel van die kunststoffen zitten in de range 82-90% wat mij toch vrij goed lijkt...

Op hun aanraden ben ik voor gegolfd Polyester gegaan wegens slagvaster dan andere alternatieven ( was ook goedkoper )

Zie ook bv. hier : http://www.plastiekvw.be/Assets/Documents/Producten/Plaat%20en%20Folie/3.5%20Golfplaten/3-5-Golfplaten.pdf

Echter ben nu wel al bezig met de bouw van een serre(tje) bovenop één van mijn moestuinbakken en heb daar wel gekozen voor glas en hout, ben volop alles aan het schilderen maar als het af is zet ik wel een paar foto's in een nieuw topic. Hoofdreden stevigheid, duurzamer ( hoop ik ) en glas verliest zijn lichtdoorlaatbaarheid niet zoals wel het geval is bij golfplaten edm ( het typische "vergelen" ervan )...

Geplaatst:

Ahum....ik heb er niet zoveel kennis van maar, ik wilde het toch maar even zeggen:

Ik denk dat (vooral) ook de warmte in een dergelijke serre van belang is. Die wordt niet zo zeer door het voor ons zichtbare licht maar door infra-rood licht afgegeven. Dat gaat prima door glas heen, maar ik vermoed ook prima door diverse soorten kunststoffen.

Kortom, ik denk, dat als de groei in de kas meer van warmte afhankelijk is dan van (zichtbaar) licht dan is kunstof geen enkel beletsel.

(nogmaals...ik heb er nooit mee geexpirimenteerd oid, dus ik zou er maar zo helemaal naast kunnen zitten.)

Geplaatst:

Afgelopen zomer heb ik aardbeien gekweekt in onderstaande constructie. Op het dak werden pvc golfplaten gebruikt en aan de zijkanten plastiek (was nog niet bevestigd bij het nemen van deze foto). Het resultaat was heel bevredigend met massa's aardbeien. Vandaar dus nu het idee deze constructie uit te breiden. We gaan ze ook verhuizen naar een andere plaats in de tuin waar meer plaats is. Ze zal dan ook ongeveer dubbel zo groot worden als deze. Ook de indeling zal aangepast worden want het plukken van de aardbeien was niet overal evident. In de middengang geen probleem maar aan de andere kant kon je moeilijk aan.

mijnserre169111393184205.jpg

Geplaatst:

De 'aardbei' serre is momenteel 2,3m x 4,40m groot. Vandaag is beslist om ze uit te breiden (en te verplaatsen) naar een serre van 9m x 3m. De bedoeling is om ze volledig af te werken met pvc crystal golfplaten en ze te gebruiken als serre voor tomaten, komkommer,…..

Ik ga nu zo snel mogelijk de extra materialen bestellen zodat we binnenkort kunnen starten met de werken.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag is het dak en 1 zijkant van de serre afgewerkt.

Nog een vraag over het verschil tussen een glazen serre en een serre zoals deze met pvc golfplaten. Zou er een groot verschil zijn in temperatuur in de serre op zeer warme dagen?

Serre2014359791394480231.jpg

Geplaatst:

Ok tnx! Ik was vandaag wat beginnen twijfelen omdat sommige mensen me zeiden dat het in dit soort serre wel eens veel warmer zou worden bij hoge temperaturen dan in een glazen serre.

Kan je op echt hete dagen bepaalde voorzorgen nemen?

Geplaatst:

Dezelfde voorzorgen als bij glas. Witten of schaduwdoek gebruiken. Je zou ook eens kunnen zoeken en dan trefwoorden gebruiken als kas schermen en je hebt een zee van informatie voor je!

Geplaatst:

Hoe ga je de lucht binnenlaten? Ramen op een plat dak zijn toch niet zo optimaal of wel? Ik zie het ook wel zitten om zoiets te maken maar ik stel me nog een paar praktische vragen...

Zijn dat palen van 9x9 om de 2m gezet in beton? Ik zie dat de palen in ijzer staan.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

@limoncello

Langs beide kanten wordt een deur voorzien die kan opengezet worden voor de verluchting. Bovenaan de serre blijven door de golfplaten ook kleine openingen dus qua verluchting zou het wel voldoende moeten zijn denk ik.

Palen zijn 9 x 9 om de 3m geplaatst. In de grond zitten grondpiketten, zo'n 80cm lang ongeveer.

@kiekenboerinneke

Het dak is niet plat hoor, wel schuin. Lijkt me ook duidelijk op de foto. Er moet dus ook nog een dakgoot voorzien worden om het water op te vangen in een grote regenton (1100l).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...