Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb het al een paar keer gezien, maar nu is het bij elk kiempje.

Al de zaadomhulsels blijven steken bij mijn tomaten.

Hoe komt dat?

Komt het vanzelf goed?

Ik heb ze gezaaid in zaai en stek grond in kleine plastieken potjes die ik op een warmtemat heb staan.

Tot ze ontkiemden stond er een dekseltje op de potjes.

SAM_1739.jpg?t=1392906690

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ik had dat bij twee van mijn paprika's. Eentje stopte met groeien en heeft het niet gered, de andere heeft het gered maar heeft wel vervormde kiembladeren, het eerste paar echte blad is echter gewoon goed!

Ik moet wel zeggen dat ik ze na een tijdje een beetje geholpen heb , en dat zou ze beschadigd kunnen hebben. j

Geplaatst:

Ik weet niet of dat 'normaal' is, maar als je je er zorgen over maakt dan help je ze toch gewoon een beetje.

(noujaa....uhm, dat is wat ik zou doen....nog niet door schade en schande wijs geworden)

Geplaatst:

Door vocht worden de hulsjes week en laten ze sneller los... misschien was je grond te droog?

En een laagje potgrond waardoorheen de kiem moet groeien als ie uit het zaadje komt kan helpen om wat stevigheid te bieden om zich uit het zaadhulsje te worstelen. Misschien is je stekgrond te los?

Geplaatst:

Dat kan in mijn geval wel kloppen. Ik had de deno-techniek toegepast met zaaien, dus geen potgrond. Ik heb ze wel met een sproeier besproeid om het zaadomhulsel zacht te houden, maar dat hielp niet.

Een nadeel van de deno-techniek dus.

Geplaatst:

De zaadjes zitten er te vast op, het handmatig verwijderen is niet te doen.

De grond is heel vochtig.

Ik heb de potjes van de warmtemat gehaald, misschien dat het beter gaat als ze trager ontkiemen en het zaadje tijdens de kieming langer onder de grond blijft.

Geplaatst:

Ik zaai altijd in afgedekte zaaibakken (kap, huishoudfolie, deksel, allen met gaatjes) waardoor de lucht in de zaaibak vochtig blijft. De meeste zaailingen komen boven zonder omhulsel. Mocht dat wel het geval zijn dan haal ik die er zo snel mogelijk af. Door het vochtige microklimaat gaat dat gemakkelijk. Zaai ook niet te ondiep want dan heb je sneller dat het zaadomhulsel aan de plant blijft zitten.

Wellicht heb je ook nog wat aan de informatie in dit topic: https://www.moestuinforum.nl/voorkomen-zaaddozen-om-kiemblaadjes-blijven-zitten-plakken-t3719.html

Geplaatst:

Ik heb dat ook zo nu en dan bij de pepers en paprika's.

Dan knip ik heel voorzichtig met een scherp (nagel)schaartje het randje van het zaadhoesje zodat het open kan klappen.

Geplaatst:

ik Heb er vannacht 2 grote plastieken bekers over gezet, op de warmtemat.

En ik heb net verschillende zaadomhulsels gemakkelijk met m'n vingers kunnen verwijderen

• 10 years later...
Geplaatst:

Ik heb een zelf gezaaide plantje die al is uit gekomen een beetje mijn vraag is de zaad hangt er nog aan aan de top komt dat van zelf goed ik ben zo bang iets verkeerd te doen want deze is echt iets wat ik echt wil het zou een jacaranda plantje zijn het is uit zo een starters pakketje en ik ben er fier op 

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...