wouttie75 Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Hallo allemaal, Ik wil mijn achter-stadstuin bestraten met abbeystones. Uiteindelijk een beetje mediterane look met iets van buitenkeuken en kruidentuin. Hebben jullie ervaringen/tips voor het straten met abbeystones?Mijn idee was om de huidige mooi vlak liggende grindtegels weg te halen en de toplaag zo min mogelijk te beroeren.De bovenste cm's eraf harken om iets lager uit te komen en dan 6 cm terug op te hogen met een zand/cement mengsel.Hier wilde ik de abbeystones in/op leggen. Iemand ervaring? Vooral het deel wel of geen cement...en evt verhoudingen. Ik hoor graag van jullie..Wout. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoen Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Toevallig hebben wij vorig jaar een gedeelte van de tuin gelegd met abbeystones. Ze liggen bij ons op 20cm zand. Wel navraag gedaan of cement oid noodzakelijk was maar dit was volgens de experts niet noodzakelijk. Wel opsluitbanden gebruiken uiteraard om te voorkomen dat de boel verschuift. Nu een jaar na dato liggen ze nog precies hetzelfde naar alle tevredenheid.Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnoud Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Voor de abbystone hoef je niet persé cement door je zand te gebruiken. Een voordeel om het wel te doen is,het tegen gaan van onkruid.Het ingeharkte cement geeft een harde laag onder de stenen,waar wortels niet goed in kunnen groeien.Helemaal onkruidvrij wordt het natuurlijk nooit. Hoeveel moet je gebruiken?? Maak hier geen hogere wiskunde van. Ik weet niet hoe groot je oppervlakte is,maar je hebt niet echt veel nodig hoor.Strooi een dun laagje cement over het zand,zodat het grijs begint te kleuren,en hark het licht in.Na het leggen,voegzand uitstrooien,en dan pas inwateren,dit water activeert dan meteen het cement. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Een beetje een lekker zandbed. gewoon vulzand volstaat. 10+cm ongeveer, mag ook meer zijn. Trilplaat er over heen. Dan afvleien, dat is belangrijk dat je dat goed kan. Houdt rekening met afschot. Op dit stabiele bed kan je de stenen gewoon neerleggen en eventueel iets inwateren met zand er over eerst. Niet te veel water hoor. Daarna iets zand erover en week of 2 laten liggen en gewoon in gebruik nemen. Na 2 weken het te veel aan zand er af vegen.Met cement hoeft echt niet. Gewoon puur cementpoeder inharken net voor dat je gaat vleien. Mag wel. Scheelt iets onkruid ja de 1e jaren. Maar als je het goed weet te leggen heb je al sowieso voor jaren geen last van onkruid. Wel regelmatig bezemen.Insluiten met bandjes is een hele goeie tip ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kroongj Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Inderdaad wat Bit zegt zorgen dat je goed rekening houdt met het afschot. Huur een goede trilplaat als je er niet zeker van bent of de ondergrond stabiel is. Als je bestaande grindtegels weghaalt en een paar cm zand afvleit met een lange plank dan denk ik dat je hier zo weer de nieuwe bestrating op kan leggen. Ik heb drie jaar geleden voor- en achtertuin bestraat met abbeystones en ze liggen er nog steeds mooi bij. Quote Groet, Geert-Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Allen bedankt voor jullie antwoord. Inderdaad, ik heb wel vaker gestraat met betontegels en nu grindtegels. De specifieke cementvraag was vooral om de stenen stabiel te houden en onkruid te voorkomen. Tevens wilde ik de achtertuin met een HD-reiniger kunnen afspuiten en wilde op afschot tegen de schuur aan zo'n afloop goot plaatsen .Ik lees alleen wisselende berichten over de cementlaag onder de stenen. Vorstgrens/optrekkend vocht etc.Mijn plan is om het stopzand/brekerzand onder de stenen met 1 op 7 te vermengen met portland cement, af te rijen, hierna iets ruw te harken en dan de tegels er strak waterpas inkloppen.Ik twijfel nog of ik ze strak zal leggen of met een voegje gevuld met zand/cement mengsel. Mede ivm afspuiten hD reiniger. In ieder geval bedankt allemaal! Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kroongj Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Ik zou ze strak tegen elkaar leggen. Abbeystones hebben vaak al een getrommelde rand, dus een voeg heb je vaak al iets. Quote Groet, Geert-Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Tevens wilde ik de achtertuin met een HD-reiniger kunnen afspuitenAbbeystones reinigen met de HD-spuit is niet aan te raden. De stenen raken snel hun gladde 'finish' kwijt en pakken dan nog sneller vuil op. De kleur wordt er ook niet beter op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Misschien kies ik dan toch voor de ouderwetse betontegel, kies wel een mooi groot formaat dat oogt volgens mij groter. Mijn plaatsje is een 5 breed x8 meter diep. Dacht zelf aan 60x60 cm tegel. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts