eddy100 Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 ik beschik over een kaal terrein (19x80m) dit wil ik omvormen tot een boomgaard en druiven aanplant (+/_ 150 st). De gewenste halfstambomen zijn appel peer pruim en kweepeer hoe kan ik best mijn terrein indelen het aantal van elk is nog niet bepaalt . zelf had ik gedacht aan 3 rijen bomen maar de onderlinge afstand in de rij lees ik veel verschillende afstanden van 2,5 m tot zelfs 10m kan me iemand een advies geven. D aanpant is voorzien voot de eerste week april. grts eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Ik kan je niet echt een advies geven maar weet wel van een boomteler dat je geen bomen in een pot moet kopen. Die gaan meestal dood. Mijn bomen komen uit het oosten vandaan bij fruit.com. Deze man kan je goede adviezen geven. En als iets het niet doet heb je garantie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Oei. Simke. Dan gaan er wel duizenden, zo niet tienduizenden bomen elk jaar dood he ? Goed voor de handel natuurlijk Nee, ik snap wel wat je bedoeld, of wat die boomteler bedoelt, maar beetje onzin is het natuurlijk wel. Tegenwoordig wordt eigenlijk alles wel in pot verkocht. Op blote wortel ( kan nu nog net kwa maand ) is voor veel bomen heel goed, soms beter zelfs. In pot kopen gaat echt ook heel goed.Wat dus inderdaad wél zo is , dat je moet oppassen geen "oude waar" te kopen. Boompjes die al een heel jaar of nog langer in een te krappe pot gepropt staan. Maar meestal is dat wel zichtbaar ook. Al zijn er zat verkopers die een verse toplaag in de pot proppen en het boompje lijkt weer vers opgepot. Dat gebeurd ja. Koop gewoon het liefst bij een goed adres. Die zijn er legio. We zijn het land met de meeste kwekers op dat gebied. Topicstarter vraagt om een heel breed, groot advies. Te groot voor mij om nu even kort te behandelen, ik moet naar de tuin. Is er niemand die reageert, zal ik er later op terug komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Ik kan je niet echt een advies geven maar weet wel van een boomteler dat je geen bomen in een pot moet kopen. Dit is klink klare onzin van deze boomteler, ik zou bij hem zeker géén fruitboom kopen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eddy100 Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 wat betreft de aankoop van de boompjes dat zal niet in belgie of nederland gebeuren we hebben kontakt met een teler in het oostblok de prijs daar is niet vergelijkbaar met de prijs hier. Het perceel is ook gelegen in het oostblok. Voor mij is het momenteel alleen belangrijk te weten wat de mogelijke plant afstanden zijn, de hoeveelheid plantgoed is niet echt belangrijk vermits we toch voldoende plaats hebben. Ik zelf had gedacht om aan de buiten kanten de half stam te planten en binnen de druiven te plaatsen om ze zo enigzins uit de tocht te houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 maar topicstarter wilt halfstam en in grote hoeveelheid.Blote wortel is sowieso de beste keuze , zal een pak euros verschil maken.Maar , vind je het nu niet al erg laat om nog een ganse boomgaard beginnen plannen , aankopen en planten ? zou je beter in oktober/november aanplanten vind ik. Kijk ook goed rond waar je wilt gaan kopen want prijzen kunnen enorm schelen van kweker tot kweker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Ik kan niet aanbevelen om nú nog fruitbomen met blote wortel te planten. Vooral met het warme weer van dit weekend is er een grote kans op uitval. Nu zou ik alleen nog planten in pot planten, of wachten tot Oktober/November en dan met blote wortel.Dat bomen in pot slechter zijn is onzin; duurder zijn ze natuurlijk wel. Maakt voor een paar bomen niet uit, maar bij 10-tallen bomen is het de moeite om voor wortelgoed te gaan. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 (edited) Er zijn nogal wat factoren van belang bij een eventueel antwoord op je vraag. Plantafstanden kunnen wel gegeven worden voor halfstam, al maakt het soortje wat je plant wel wat uit. kruinvorm verschilt wel wat. Maar als op zich de ruimte niet heel efficiënt benut moet worden, zou ik 4 meter of zelfs 5 meter aanhouden. Dat is ruim, maar geeft nog meer bezonning ( kwaliteit fruit ). Het kán met wat minder. 6m is wel het max.Toch ook wel mede afhankelijk of het op een helling is , en zo ja, welke expositie de helling heeft. Goed, maar dat weten we niet. Je wilt ook druiven poten. Dan zou ik met het volgende rekening houden : Expositie tov het zuiden. Ten noorden / noordoosten van de druiven de boomgaard plannen. Niet er tussendoor ofzo. Ook niet de druivengaard omsloten door de bomen. Zon, zon, zon en wind. Daar zijn druiven dol op. Zo open mogelijk houden. Tenzij je in Noord-Polen zit. daar zou je een windvang kunnen plannen ? Zal wel niet. De druiven kun je vrij dicht opeen poten , afhankelijk van de gewenste teelt-vorm. de snoeivorm dus. Vanzelf. Die maakt uit welke plantafstand. Ook het resultaat wat je wenst. Is allemaal van belang bij keuze snoei en keuze dichtheid planten. Teeltgoed uit polen bv is prima. Heb je je bestellingen al in reservering ? Go for it ! Edit : @ Frank : we weten niet waar in O-Europa he ? kan best zijn dat daar het weer ( het voorjaar ) nu nog wel heel anders is. Edited March 5, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eddy100 Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Het is inderdaad laat maar kan het terrein niet vroeger klaar hebben voor de bepanting. Het financiel risico om bomen te verliezen is vrij klein de prijzen van de bomen zijn maar een kwart van de hier gangbare prijzen. En vooral ik koop ginder achter in bij de leverancier van vele grote huizen hier. Een ander punt voormij is dat ik dan nog een seizoen later vruchten kan hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 @bit, sorry; ik had niet goed genoeg gelezen. Oost-Europa is een heel ander verhaal. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Het is nog perfect mogelijk om fruitbomen te planten, de knoppen beginnen nog maar net te schuiven.Koop je bomen gerust in 't oostblok, maar zorg wel dat je dan de juiste onderstam hebt. Laagstam is 3-4 meter tussenafstand (hangt af van 't ras en vooral de onderstam die je gebruikt), halfstam is 7 maar beter 10 meter. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 @sugar, de perenbomen staan hier anders al bijna in de bloesem Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Bijna is ook nog niet. Zolang de boemen niet in blad staan is er geen probleem, zeker niet als je snoeit zoals nodig. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Mijn ervaringen zijn toch anders Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
eddy100 Posted March 6, 2014 Author Share Posted March 6, 2014 ik zal toch het risico moeten nemen anders ben ik een jaar achteruit. En volgend jaar zal het weeral het zelfde probleem zijn: gebrek aan tijd om vroeger te planten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Een percentage uitval is natuurlijk ook geen ramp, zeker niet als het om grote aantallen gaat. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
eddy100 Posted March 8, 2014 Author Share Posted March 8, 2014 grote aantallen ik spreek hier over een hondert tal druiven stekken en een vijftig fruit boompjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 50-tal fruitbomen op dat stuk grond ? Dat ga je toch niet redden ? En dan de druiven nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eddy100 Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 De fruit boomjes zijn halfstam dus de nodige ruimte is beperkt en de druiven voorzie ik in twee rijrn die 3m uit elkaar staan wat zeker ruim genoeg is. Wat het terrein betreft dat kan gaan tot 150x 19m dat zal wel voldoende zijn zeker voor de planten die ik voorzie. En indien echt nodig is er nog een andere mogelijkheid opdat ik met het aantal weg kan maar dan moet ik met partner en de huidige landbouwer overleggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eddy100 Posted June 21, 2014 Author Share Posted June 21, 2014 De aanplant is gedaan half april echter druiven waren niet in container zoals voorzien. Volgens onze bron terplaatse zijn er slechts 2 fruitboompjes en enkele druiven die het tot nu niet gehaald hebben( aangeplant 100 druiven en 57 fruitboompjes) Volgende week ga ik voor het eerst terug terplaatse om alles na te zien en te maaien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mispel Posted June 21, 2014 Share Posted June 21, 2014 Een fotootje zou ook leuk zijn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eddy100 Posted June 22, 2014 Author Share Posted June 22, 2014 ja een foto zou zeker leuk zijn ook voor mij ik ben pas begin juli terug waar de aanplant is gedaan. Heb die info van geburen gekregen ben zelf heel benieuwd hoe ze er bij staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts