Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Mest en kalk kort achter elkaar

Fluitjeskruid

Recommended Posts

Wij hebben pas een moestuin toegewezen gekregen. De vorige huurders hebben er nauwelijks wat aan gedaan, dus advies van onze buur die al 6 jaar daar tuiniert was om naast mest ook kalk te strooien. (kleigrond wat jaren niet bemest is, en veel onkruid op stond)

Volgens een kweker in de buurt die ook voor de naastgelegen schooltuinen levert konden we best nog nu kalk uitstrooien, geen probleem.

Dus dat hebben we vanmiddag ook gedaan (ruim 20 kilo op 100M2). Een week eerder mestkorrels van DCM (geschikt voor biologisch tuinieren).

Nu lees ik achteraf dat dat niet zo handig is.

Hoe erg is dit? En kunnen we de schade nog beperken? We hebben voor het mesten de grond omgespit, voor het kalken aangeharkt.

Ik baal er wel enorm van

Ik werk hard aan het groen kleuren van mijn vingers, tips zijn altijd welkom

Een 'overschot' aan kalk in je grond is niet zo erg mits je grond op zich erg zuur is bv. veengronden.

Maar hoe weet je nou of je tuin grond daadwerkelijk kalk nodig heeft? Uit je verhaal lees ik dat er waarschijnlijk al meerdere jaren kalk is gestrooid?

Waarschijnlijk is je grond nu zeer kalkrijk, de meeste planten houden van een licht zure grond, Ph 6 tot 6,5

Verschijnselen van té veel kalk zijn o.a licht gekleurd blad, de plant kan geen Fe (ijzer) , mangaan, borium uit de grond opnemen want deze elementen worden door de kalk geblokkeerd.

Meten is weten zeg ik altijd maar, ga eerst je grond analyseren. Met eenvoudige doe het zelf testjes kom je al een heel eind.

Kalk verdwijnt maar zeer moeilijk in een kleiachtige bodem, het spoelt vrijwel niet uit.

Mest & kalk gelijk tijdig uitstrooien is ook al niet best, het gaat onderling een verbinding aan die elkaar 'bijten' Kationen en ionen werken elkaar tegen.

Een oplossing aandragen is moeilijk, veel bladgrond (maken), compost van coniferen. Grond zuurder maken is een erg langzaam proces.

Bedankt Persica voor je uitgebreide antwoord.

Ik bedoelde juist dat er jarenlang geen kalk is gestrooid (en ook niet bemest). Onze voorgangers deden er vrijwel niets aan.

Lieten onkruid groeien en noemden dat 'biologisch tuinieren'.

Vandaar dat de buurman ook zei: Je moet er echt nog kalk over uitstrooien want er is de afgelopen 6 á 7 jaar niets aan gedaan, aan die grond.

We hebben vooral kleigrond geloof ik, maar het was met veel mosvorming, zo'n taaie korst over de grond heen. Dat duid ook op zure grond dacht ik?

Meten is nu lastig denk ik, de kalk ligt er nu nog bovenop. Het heeft nog niet geregend of iets dergelijks. Ik zei al tegen mijn man, kunnen we het er niet afschrapen? Maar die zei dat daar weinig beginnen aan is.

De mestkorrels zijn trouwens van een type wat in 4 of 5 maanden steeds een beetje mest afgeeft aan de grond.

Het geeft zo geleidelijk af dat je het vlak voor planten en zaaien nog mag gebruiken:

http://www.dcm-info.nl/hobby/tuintips/37/heeft-u-een-basismeststof-voor-de-moestuin-waarmee-ik-alle-planten-kan-bemesten/

Het is beetje lastig plannen allemaal, omdat we de tuin pas toegewezen hebben gekregen. Was niet kaal opgeleverd dus we moesten nog gaan omspitten, niet in het najaar kunnen doen en dan compost er over.

Lastige keuzes dan.

Anderzijds vond ik het ondanks het vele werk ook wel prettig dat we het niet kaal opgeleverd kregen, ik weet nu wel zo'n beetje wat er in de tuin stond.

Nogmaals dank voor je hulp!

@ Fluitjeskruid.

Persica geeft een goed en duidelijk verhaal! Ik ga er even op door, om je concreet verder te helpen en de schrik wat weg te nemen!

Dat een moestuin geregeld/jaarlijks een portie kalk nodig heeft, is een achterhaald fabeltje. Maar een dat hardnekkig steeds blijft opduiken en door reclame en tuincentra steeds weer wordt bovengehaald. (Eenvoudig, onbetrouwbaar, "gratis" zuurgraadtestje of een vraagje over mos in het gazon: Onduidelijk bemestingsadvies en de klant gaat weer weg met wat zakken kunstmest en kalk )

Ik snap je redenering: mos zou op zuur wijzen...en dus strooi maar kalk.

Eerst even wat relativeren (ook om je wat gerust te stellen!)

1. Misschien omdat het vrij gemakkelijk ongeveer te meten is, krijgt de zuurgraad van bodem erg veel aandacht in tuinboeken e.d. Meestal is er niets aan de hand en alleen in heel extreme en uitzonderlijke situaties moet je je daar druk om maken.

2. Bovendien heb je klei-grond. Die heeft een hele grote bufferwerking: Echt zuur kan ze niet gauw worden en een even teveel aan kalk kan ze best wel aan, zonder dat er echt iets blijvend "verpest" is. (Echter!! Een systematisch teveel aan kalk en een PH die daardoor oploopt boven de 7.5 - voor zandgrond: boven de 6.5 a 7 - is wel een groot probleem en dat is bijna niet meer te herstellen).

Als je "gewoon" biologisch tuiniert, met compost e.d. kun je er gewoon op vertrouwen, op kleigrond die al tuin was, dat je zuurgraad gewoon binnen de waarden ligt en blijft, waarop je zonder problemen kunt tuinieren!

Mos ontstaat op onbewerkte, vaste, vochtige grond. Wat mos is geen probleem en ook geen aanwijzing voor grote problemen. Toen ik mijn moestuin op klei overnam was er ook veel mos. In de bostuin die ik bijhoud (ook op klei) was het ook heel erg vochtig en mossig. Ik heb diverse bodemtestjes gedaan op allerlei plaatsen en - tot mijn verwondering toen - bleek in mijn moestuin de PH 7.2 en in de bostuin tussen de 6.5 en 7. Terwijl ik behoorlijk zuur had verwacht.

Mijn advies is:

1. Ga gewoon lekker aan het werk. Maak je niet druk. Geen definitieve rampen gebeurd. Dit was even een niet perfecte ingreep....maar je tuin is heel tolerant...komt echt wel goed!

2. Laat kalk verder achterwege. Maak compost en verbeter daarmee je grond. dat wordt op den duur je basisbemesting. Die houdt ook je zuurgraad in conditie.

3. Doe een keer een testje (al is het maar om het gewoon eens te weten) naar zuurgraad. Alleen als je zuurgraad 6 of lager zou zijn (Ik durf te wedden dat dat NIET zo is!) gebruik je nog kalk en dan in vrij kleine doses per keer. Heel af en toe kan er een gewas zijn, koolsoorten bijvoorbeeld, die een beetje kalk fijn vinden. Maar via de compost blijft ook je zuurgraad goed.

4. Een testje kun je nu gewoon doen. Je monsters neem je op 10 cm. diepte. Daar heeft de gestrooide kalk nu nog geen invloed. (overigens vind ik de dosis ook erg hoog: als je het al op echt zure grond zou gebruiken is 20 kg meer dan genoeg voor 200 m2! Jouw dosis was het dubbele.) Eventueel herhaal je de test nog eens in de herfst, na een jaartje tuinieren. Ik denk dat de waarden die je dan vindt hooguit enkele tienden hoger zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Daarbij ( ik geloof dat Weknow dat niet echt zó zegt ): mos kan en indicator zijn voor verzuurde grond, maar hoeft helemaal niet zo te zijn.

Een gazon ( het klassieke voorbeeld ) wat veel mos heeft, hoeft echt helemaal niet zuur te zijn of aan verzuring te leiden. Een gazon op sterk kalkrijke grond kan óók helemaal vermossen.

Men wil het je doen geloven ( verder het hele verhaal van Weknow ) vanwege de commercie.

Het enige wat echt telt = meten is weten.

helemaal eens met de vorige sprekers. Mos zou op zuur en nattigheid wijzen.

Nou zijn er in NL zo'n 600 soorten mossen. En omdat mossen geen echte wortels hebben geven veel mossoorten een goede indicatie van de toestand van de bovenste laag van de bodem. En ja, sommige soorten wijzen op zuur en nat. Maar ook op de "blanke top der duinen" groeien mossen (kalkrijk en gortdroog).

Hier op het erfje ook veel mos. Groeit op beton, eterniet, (beiden basismateriaal: kalk) en evengoed op de rubber mat en de kliko.

OK uitgemopperd.

Als je het onkruid nog niet hebt ondergespit zou het een idee kunnen zijn te noteren welke soorten het zijn. De soortensamenstelling kan een indicatie zijn voor de bodem(conditie). Helaas ik heb zo snel geen digitale bron welke soort wat betekent. Maar die is vast wel te vinden, anders stuur me maar een lijstje met gevonden "on"kruidsoorten.

Bedankt allen voor het meedenken. Moeilijk dit, deze fout maken wij in ieder geval nooit meer.

Baal er wel verschrikkelijk van, het ontneemt me veel plezier in het tuinieren. Wij hebben door ziekte van mijn man met veel moeite alles omgespit, doen in alles erg ons best en dan dit.

Ik snap ook echt niet dat dit door een kweker dan geadviseerd wordt (Van der Kooy in Benthuizen, staat toch goed bekend hier).

@RvO Tuin is volledig leeggetrokken wat onkruid betreft en toen omgespit. Dat hebben we zo ongeveer per 2 vierkante meter aan moeten pakken wegens de conditie van mijn echtgenoot. Dus ik kan ook niet in de compostbak kijken, dat is te lang geleden.

Kwam wel veel hondsdraf achtige bloemetjes tegen, veel mos, van dat vervelende sprietgras. Weinig hoog onkruid.

Je moet je voorstellen dat er 10 x 10 meter is omgespit (1 spade diep), vervolgens mestkorrels eroverheen gestrooid. Toen paar dagen later aangeharkt. En daaroverheen hebben we kalk gestrooid. Dat nog niet aangeharkt ofzo.

We gaan morgen maar even kijken of we niet de toplaag een beetje af kunnen scheppen, we hebben het nog niet in de grond geharkt, het ligt er bovenop. Ik weet het anders ook niet. Bedankt nogmaals allen voor jullie hulp.

Nogmaals Fluitenkruid & manlief: Hoogstwaarschijnlijk geen ramp gebeurd!! Ga lekker tuinieren....het zal allemaal meevallen en loslopen!!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Fouten maken we allemaal en dat is ook niet erg. Als we er dan ook nog iets van leren is dat mooi meegenomen. En zoals Weknow al zegt ga lekker in die tuin aan het werk en ga met je man genieten van je moestuin. Ik maak zelf ook nog genoeg foutjes/missers met mijn planten en paddenstoelen(zeker als ik iets probeer dat ik nog nooit heb gekweekt).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Bedankt voor de support, die was erg nodig want we waren er beroerd van, deze actie. We hebben er toch nog iets aan gedaan, de toplaag afgeschraapt en afgevoerd, ik denk dat we ruim de helft van de kalk er zo weer vanaf hebben gekregen (160 kg aarde). Het lag er nog goed bovenop en was goed te zien waar, kleigrond is erg donker en de kalk zandkleurig. Dus overal de bovenste halve cm voorzichtig op een blik (van een stoffer) geveegd.

Het was even werk maar voor m'n gemoedsrust stukken beter zo (en sportief gezien weer een prima workout gehad). We zijn ook beginnende tuinders, als dan van de zomer iets niet lekker groeit of aanslaat denk je iedere keer: Dat was dan zeker het teveel aan kalk. Frustrerend lijkt me

Ik wil na een paar regenbuien nog een test gaan doen (meten is weten). Mocht het dan nodig zijn dan kan er nog iets van bladaarde ofzo overheen. Maar eerst maar eens zien wat nodig is dan.

Hier een foto hoe de kalk er nog bovenop lag:

IMG649030471394192364.JPG

Hoi

Wat een verhaal joh.. Ik snap je schrik wel.

Wel fijn al die hulp en ideen hier.

Misschien heb je hier nog iets aan.

A.s. Zaterdag 22 maart is het nationale compost dag. Je kunt dan bij een compost veer werkingskosten bedrijf bij jouw in de buurt op die dag GRATIS compost halen. Dit is een goeie grond verbeteraar. Wij gaan het dit jaar ook weer halen.

Hier een linkje met bedrijven bij jou in de buurt.

Succes.

http://compostdag.nl/locaties-2012/zuid-holland/

• 5 years later...

Re: mest en kalk kort achter elkaar.

Je vertelde het zelf al, je kunt het bovenste laagje van de grond met de grote hoeveelheid kalk verwijderen, goed plan!

We hebben zelf ook eens veel teveel kalk gestrooid op kale grond, vreemd idee, maar ik heb toen de stofzuiger gepakt en ongeveer tweederde deel van de kalk opgezogen, ging heel goed! Succes! En niet te somber, kleigrond kan veel hebben!!;)