Claudia1 Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Goedemiddag, Ik kijk regelmatig op dit informatieve forum en nu zou ik jullie graag om persoonlijk advies vragen!Ik heb vorig jaar een nieuwbouw huis gekocht en meteen de tuin aangelegd. Op dit moment staan er al een aantal vaste planten in verschillende borders, maar een border is nog bijna helemaal leeg, hier staat alleen een boompje. Ik zou hier graag een aantal fruitplanten/struiken neerzetten. Er is ruimte in de border / tegen de schutting, maar bijvoorbeeld ook naast de border in bloempotten. Het is een tuin op het zuiden. Welke fruitsoorten zouden jullie adviseren? Is er genoeg ruimte voor de planten?Alle tips zijn welkom! Ik heb foto's van de tuin bijgevoegd. Hartelijke groet,Claudia Quote
spike Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 verbouw dat wat je lekker vindt.ik zou denken aan :bessenstruikenframboos/braamdruifaardbeien Quote
Claudia1 Geplaatst: 14 maart 2014 Auteur Geplaatst: 14 maart 2014 Bedankt voor je snelle reactie! Inderdaad fruitsoorten waar ik ook aan zit te denken. Erg lekker! Ik heb nog geen ervaring, dus wil het graag meteen goed aanplanten. Ik twijfel over de hoeveelheid planten in deze border. Is er ruimte voor een of bijvoorbeeld 2 bessen struiken?En groeit een bramenstruik tegen de schutting als er een bessenstruik voor staat of is er dan te weinig ruimte? En kunnen frambozen en bramen bijvoorbeeld samen tegen de schutting groeien? Quote
Connie Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Een braam (ik zou wel een tamme nemen als ik jou was) kan je prima tegen je schutting aan laten groeien, je moet hem alleen wel blijven leiden.En als ik zo naar het stuk kijk wat er nu over is zou ik zeggen dat je er prima 2 soorten bessen neer kan zetten, je kunt ze natuurlijk wanneer ze te groot worden bij snoeien als het daar de tijd voor is.Braam en framboos kunnen ook prima bij/naast elkaar volgens mij.Bij mij in de tuin staan alle fruit soorten bij en door elkaar. Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
wilmer Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Je zou ook een Japanse wijnbes tegen de schutting kunnen doen. Ik heb het idee dat die veel meer opbrengt dan een braam of framboos en ook nog eens veel minder gevoelig is voor ziektes. Maar hij groeit wel als een malle, en begint overal in je tuin stekjes als je niet oplet. Ervoor kun je makkelijk een bessenstruik kwijt, rode of witte (zoeter en geen last van vogels, maar minder mooi).Een haag van peren kan misschien ook wel. Quote
geertlaurent Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Bij frambozen wat moeilijker maar als er boomjes (peren ofzo) komen kan je onder de bomen nog aardbeien kwijt rond de stammen. Quote
Bit Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Snap ik niet zo goed waar de adviezen voor een boompje ( zelfs boompjes ? ) op gebaseerd zijn, want ik zie toch een boom staan ?Aan de schutting staat een braam zeg je/ Dus die schutting is daarmee bezet. De boom heb je staan.Kan je links van de boom, een beetje meer naar de halfronde stenen rand toe wel 1 bessenstruik kwijt hoor. 80 cm doorsnede en 1.60 hoogte voor een rode bes is heel gemiddeld. Je kan met snoei de struik wel wat intomen. Quote
geertlaurent Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 @Bit: ik ging in op het idee van Wilmer zijn perenhaag... leek me leuk daar bijvoorbeeld bosaardbeien onder te telen. Een leuk alternatief lijkt mij een honingbes kamtschatica en een appelbes 'viking' leuke zelfbestuivers om jam van te maken en zowat overal kunnen aarden. Quote
wilmer Geplaatst: 15 maart 2014 Geplaatst: 15 maart 2014 Een perenhaag kan volgens mij strak langs de schutting, dan hoeft het niet meer dan een halve meter breed te zijn denk ik. Maar het bepaalt de stijl en het uitzicht natuurlijk wel heel anders dan een framboos of braam die maar een paar centimeter uitsteekt. Of peren mooi staan en echt passen kan de topicstarter het beste zelf beoordelen, maar ik heb wel tuinen gezien waar het leuk stond en paste. Ik persoonlijk vind de Japanse wijnbes trouwens heel mooi dus die groeit samen met een druif en een braam bij mij langs de schutting. Dat bevalt mij wel, lekker veel fruit. Quote
Bit Geplaatst: 15 maart 2014 Geplaatst: 15 maart 2014 Volgens mij zei Topicstarter toch dat er nu al een braam aan de schutting staat ? Quote
endetjes Geplaatst: 15 maart 2014 Geplaatst: 15 maart 2014 En groeit een bramenstruik tegen de schutting als er een bessenstruik voor staat of is er dan te weinig ruimte? Volgens mij bedoelde ze hypothetisch. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.