Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2014)

Featured Replies

Geplaatst:

Echt? Voorlopig kwamen de kippen nog niet in de tuin..ze vonden het gras en de beek veel te heerlijk. In het gras stikt het nu trouwens van de langpootmuggen..of die nu uitkomen of juist eitjes leggen weet ik niet, maar de kippen vinden ze best lekker. Ik hou het in de gaten

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wat heerlijk dat de kippies los mogen Jet, dat zullen ze vinden !!!

OT: De composthoop omgewerkt met nieuw gekregen champost. Onderin zat prachtige "klare" compost, die is op de tuin gegaan. Daar zaten in verhouding ook minder wormen in dan in de iets versere laag daarboven

Verder uit de mastgoot de aardbeienplanten weggegooid en vervangen door tijmplantjes.

Geplaatst:

Vandaag heb ik (nou ja, eigenlijk mijn tuinhulp op mijn aanwijzingen, ikzelf kan het niet) een stuk tuin waar de bessenstruiken staan geprepareerd voor permacultuur annex paddestoelenkweek: laagje aarde afgegraven, karton er op, 15 cm houtsnippers er op. Het hoopje afgegraven aarde is om er later weer op te gooien.

Verder geoogst (golden pearls, olijfkomkommer, courgette, koolrabi, ananaskers, bloemen en savooiekool). En gevallen, dat heb ik ook gedaan, gestruikeld over een steen.

Geplaatst:

mais geplukt & ingemaakt, kamille geplukt (was tweede zaai)

sloot verder geschoond, wilg verder geknot, gewied,

sla uitgeplant en andijvie en laatste peterselie,

kolen nog wat bijgemest (groeien niet allemaal even goed, ik hoop geen knolvoetjes)

Geplaatst:

De bloembakken opgeraapt en wat opgekalefaterd, daarna de rotzooi opgeruimd. Felle wind deze morgen maar gelukkig geen overstromingen bij ons hier. Elders in Vlaanderen en Wallonië was het erger.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Heel veel onkruid getrokken. Een mooie rode paprika meegenomen en een klein bakje aarbeien (al meteen bij thuiskomst door de kleine mannen verorberd). Knoflook de grond in gedaan en de grote uitlopers van de aardbeien een geheel nieuw bed gegeven wat ik daarvoor goed gemest heb. En nog twee mooie klinkerpaadjes gemaakt rondom dat nieuwe bed, bovenop gronddoek deze keer tegen het onkruid. Fijn dagje!

Geplaatst:

Bergen en bergen walnoten geraapt

De eenden naar de moestuin geprobeerd te lokken..daar waar de slakken zijn.

Geplaatst:

Hoe zijn jou walnoten Jet, ik heb hier al een paar mensen gehoord dat de walnoten van binnen helemaal rot zijn.

Geplaatst:

Ze zijn helemaal goed, tenminste die we open gemaakt hebben..niks mee mee, integendeel. Ik kwam trouwens vorige week op een feestje dé walnotenkweker van Nederland regen..van boomkwekerij de Smallenkamp in Nunspeet. Hij heeft heel veel soorten walnoten staan, maar volgens mij zijn zijn soorten ook prima.

Geplaatst:

straks: kolen snijden, uurtje wieden bij de tuinbuur, ff ruiken aan de kweeperen die nog hangen (wannner pluk je die nou...de één zegt als ze helemaal geel zijn, de ander als ze nog groengeel zijn en nog een ander als ze nog geen bruine lijntjes van binnen krijgen, maarja, ík kan niet door hun schilletje heen kijken....)

Geplaatst:

De tuin aan kant gemaakt, al het onkruid eruit. Pompoenplanten gerooid.

Het enige wat nu nog in de tuin staat zijn wat potten met paprikas en pepers, twee rijen aardbeienplanten, een rij pastinaken, een eenzame wedstrijdprei en een rijtje opkomende rucola.

Treurig, mijn seizoen is alweer bijna over waarom duurt het toch zo kort!

Geplaatst:

Misschien weet je dit, maar voor zekerheid een paar tips als je een heel jaar rond groenten wilt:

- later in de zomer nog wat zaaien

- kiezen voor zowel soorten die in het voorjaar als soorten die in de zomer als soorten die in de herfst klaar zijn voor een gespreide oogst

- gebruik maken van de vele wintergroenten

- gebruik maken van vaste groenteplanten

Ik heb vandaag tatsoi, tsoi sim en raapstelen gezaaid en wat klusjes hier en daar in de tuin gedaan en onkruid uit gehaald. Verder per ongeluk een rank van een spagettipompoen doorgesneden, zodat ik de aanhangende spagettipompoen maar heb geoogst (ik heb ook nog een groot deel van een joekel van een heerlijke courgette in de koelkast liggen).

Geplaatst:

Beetje onkruid gewied en het gisteren met compost omgespitte stuk grond waarin de knoflook gepoot gaat worden een beetje glad gemaakt.

Geplaatst:
(wannner pluk je die nou...de één zegt als ze helemaal geel zijn, de ander als ze nog groengeel zijn en nog een ander als ze nog geen bruine lijntjes van binnen krijgen, maarja, ík kan niet door hun schilletje heen kijken....)

Rob ik oogst mijn kweeperen groengeel..eigenlijk let ik ook nog op hoeveel er vallen..(een dag opruimen, liggen er de volgende dag weer tien ben je al laat) en doe ik de pluktest. Niet wachten tot ze helemaal geel zijn in ieder geval geldt voor mijn kweeperen ( die kweeappels zijn) dan zijn ze al vaak aan t bruinen van binnen en bewaren ze niet goed meer.

Geplaatst:
Misschien weet je dit, maar voor zekerheid een paar tips als je een heel jaar rond groenten wilt:

- later in de zomer nog wat zaaien

- kiezen voor zowel soorten die in het voorjaar als soorten die in de zomer als soorten die in de herfst klaar zijn voor een gespreide oogst

- gebruik maken van de vele wintergroenten

- gebruik maken van vaste groenteplanten

Ik heb vandaag tatsoi, tsoi sim en raapstelen gezaaid en wat klusjes hier en daar in de tuin gedaan en onkruid uit gehaald. Verder per ongeluk een rank van een spagettipompoen doorgesneden, zodat ik de aanhangende spagettipompoen maar heb geoogst (ik heb ook nog een groot deel van een joekel van een heerlijke courgette in de koelkast liggen).

Bedankt voor de tips kibas! Echter dit jaar bewust er voor gekozen om het seizoen eind september te laten eindigen omdat ik elk moment een kindje kan krijgen. Gaat niet zo gemakkelijk samen de eerste tijd denk ik maar zal volgend jaar dit zeker wel doen.

Geplaatst:

Ontkruid getrokken,

en de plantjes wat water gegeven, ..

Voor de rest stilletjes gehouden.

Geplaatst:

Ik heb sinds zaterdag een moestuin op het complex gekregen. Deze was erg verwilderd.

Nadat we zaterdag zondag en vandaag een aantal uren onkruid hebben weggehaald ziet het er weer mooi uit. Ook heb ik nog een bessen struikje uit eigen tuin verplant naar de moestuin. En een stukje waar tegels lag weggehaald zodat ik wat meer tuin heb om er iets op te planten.

Geplaatst:

Onkruid getrokken

aardbeien geplant (nog niet klaar courgette staan nog in de weg)

courgette geoogst

muizenmeloentjes geplukt

punt paprika's en pepers opgebonden

groenlof geplant

andijvie geoogst

2 kroppen sla geoogst

de laatste mais geoogst

groene bonen geplukt en verwijderd

en het een en ander water gegeven.

Geplaatst:

vergeten groenten gekweekt

(dzz: er waren nogal wat oerprei bolletjes uit de knollen gevallen bij de oogst, heb nu een veldje jonge oerpreitjes...)

en takken van de grote tuincomplexsnoeibeurt (3x woordwaarde) in stukken gezaagd

aangepast door Gast

Geplaatst:

Iets meer dan 6,5kg wittedruiven geoogst. Ben je een week weggeweest(vakantie) wordt het hier plots een week lang 25graden en is alles uiterst rijp. Had de buren beter een sleutel gegeven zodat ze konden plukken

Morgen een indigestie van de druiven dat staat al vast

Geplaatst:

Ik heb vandaag een stuk onkruid in de tuin 'omgezet' met een schep. Ga er lasagna bedden maken!

Geplaatst:

Heb in me moestuin de zij kanten los gespit en de onkruid wat los zit eruit gehaald.

En ik heb een stukje met gaaswerk waar fruitstruikjes zoals framboos en braam staan. Daar stond veel distel en paardebloem dit heb ik allemaal los gemaakt met een schep en eruit gehaald met wortel en al. Zo ben ik een hele tijd van die troep af.

Ook heb ik geprobeerd om een stukje met de zeis de sloot kant kort te krijgen maar dit was geen succes. Morgen maar met een lange snoei schaar proberen.

Geplaatst:

vandaag de laatste paprika's en selderij geoogst. Tevens onkruid getrokken.

Geplaatst:

pompo's geplukt, en tomaatjes, en paksoi gesneden en 450 g droge kievitsbonen gedopt en 130 g droge wieringerbonen van gewaardeerd mede-forumlid

compost aangevuld en per ongeluk de laatste Stowell's maiskolf opgegeten, heb gelukkig nog zaden van vorig jaar....

Geplaatst:

water gegeven en de winterbloemkoolplanten geschud, daar vielen 3 groene rupsen uit. Die in de vijver gegooid voor de vissen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.