Bit Geplaatst: 4 oktober 2014 Geplaatst: 4 oktober 2014 "Oer bacterie- cultuur " ?? wat is dat voor iets ?
Almond Geplaatst: 4 oktober 2014 Geplaatst: 4 oktober 2014 het klinkt alsof het een uur in de wind stinkt Ot: de bollen zijn nog niet de grond in maar de knof wel met stukje gaas zodat er geen kat gaat zitten graven voor zijn/ haar boodschap Ook nog wat gewied en de gele courgette afgevoerd. "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
RobO Geplaatst: 5 oktober 2014 Geplaatst: 5 oktober 2014 laatste symphytumthee gegeven aan de aardbeien, droogbonen geplukt en in de schuur gelegd, pompo's gesneden en opgeruimd100 kg peren geplukt met dank aan het landjevandeboer
Old Rose Geplaatst: 5 oktober 2014 Geplaatst: 5 oktober 2014 Het hekwerk rondom moestuin verwijdert en met spandraad nieuwe grens aangegeven. ( wow, zooo mooi groot stuk land geworden) Het stukje land achter de kassen afgeplagt, die vervelende lange witte wortels van gras weggehaald.Het hekwerk bespannen met doek waardoor de mesthoop beter gescheiden blijft van de grond ervoor. De struiken opnieuw geplant en de grond toegedekt met mulch.Als laatste het stukje land met planken een afgeschermde bak van gemaakt ( zodat de mulch bij de struiken blijft en niet door de hele tuin zwerft als de kippen er weer eens in wroeten) Ben tevreden hoe het er nu bij ligt ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
Gwen Geplaatst: 5 oktober 2014 Geplaatst: 5 oktober 2014 Ha, Het ruikt juist niet en dat is denk ik goed.Het is ontstaan uit een cementkuip waar nog een laag potgrond, brekerzand en gewoon zand in zat met bloedmeel en beendermeel en nog wat dingen er doorheen gemengd. Die cementkuip regende vol en ik vond het zonde om weg te gooien, dus pakte ik een gietertje en gooide het water over de planten. Die knapten er enorm goed van op en begonnen goed te groeien ondanks de hele slechte bodem en een gebrek aan gewone mest. De kuip bleef volregenen en ik oogst er nu al maanden van. Daarom zijn mijn zonnebloemen misschien wel zo hoog geworden .
weknow Geplaatst: 5 oktober 2014 Geplaatst: 5 oktober 2014 Aha....dat is een vloeibaar mestje geworden van bijna alleen stikstof (bloedmeel + beetje uit beendermeel)) en fosfor en pietsje magnesium misschien (uit het beendermeel). Bacteriën zullen er niet zo veel inzitten. Daar groeien bladgewassen en bloemetjes wel even op. (nou ja, is bepaald geen evenwichtige mest). Maar met een oerbacterie heeft dit helemaal niets te maken. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
angela († maart 2025) Geplaatst: 5 oktober 2014 Geplaatst: 5 oktober 2014 Afval van de cavia's weggebracht een emmer daarvan rond de kiwi bessen gestrooid.De olijfkomkommer weer gesnoeid en wat geplukt.Nog een komkommer geoogst.En wat planten verpot zoals mijn 3 passiebloemen zaailingen.En andijvie eruit gehaald voor de cavia's en ook nog wat andijvie voor iemand die ook cavia's heeft.Verder nog even gekletst met mijn buurvrouw op het moestuin terrein, haar heb ik ook nog olijfkomkommers gegeven.En ik heb nog staan te kuchen tussen mijn peperplanten
Sakura Geplaatst: 5 oktober 2014 Geplaatst: 5 oktober 2014 Vandaag mais geoogst, twee courgettes, nog heel wat snijbiet en enkele soorten pompoenen. Mijn moestuinseizoen
Gwen Geplaatst: 5 oktober 2014 Geplaatst: 5 oktober 2014 Er groeit wel iets, want het water is gekleurd en kleurt bij als ik eruit haal en weer bijvul. Een paar dagen later is het water donkerder van kleur. Nah, hoe het ook zij, al maanden neem ik ervan en varen mijn plantjes er wel bij. En wie het wil onderzoeken kan zeker een monstertje krijgen .
RobO Geplaatst: 8 oktober 2014 Geplaatst: 8 oktober 2014 uurtje gehakseld (moet de lidl masjien wel opnieuw slijpen maar die was ook maar 80 euro)andijvie gesnedenlaatste pompo geoogst1 afgeknipte ijsbergsla verwijderd (dank heer veenmol...)aardbeibloemetjes geplukt, die blijven maar doorgaangewied
maggy Geplaatst: 8 oktober 2014 Geplaatst: 8 oktober 2014 hier vandaag de witte droogbonen geoogst netjes in trossen onder een afdak opgehangen en nu nog even laten hangen tot ze verdroogd zijn zeker? en hoe moet het daarna? de bonen uit de peulen halen moeten deze dan altijd nog in de vriezer gestoken worden? ik zou ze willen laten drogen en in een glazen bokaal bewaren waar zet ik ze dan het beste?
angela († maart 2025) Geplaatst: 8 oktober 2014 Geplaatst: 8 oktober 2014 Bonen droog je aan de plant, dan neem je ze mee naar huis haalt ze uit de peul even checken of ze goed droog zijn anders nog even laten staan.Dan doe ik ze altijd in de vriezer en daarna als ze weer op kamertemperatuur zijn gekomen in een pot. De potten bewaar ik gewoon in de keuken.
maggy Geplaatst: 8 oktober 2014 Geplaatst: 8 oktober 2014 angela hoe lang moeten ze in de vriezer ? en waarom ?
angela († maart 2025) Geplaatst: 8 oktober 2014 Geplaatst: 8 oktober 2014 Ik gooi ze er altijd minimaal 24 uur in, dit om eventuele beestje te doden die anders over een tijdje uit je bonen komen gekropen.
RobO Geplaatst: 8 oktober 2014 Geplaatst: 8 oktober 2014 boormachine gerepareerdkromme spa geprobeerd te buigen, noppestomaatje geplukt en venkel gesnedenpepers gepluktgesnipperd, veulmaisveldje opgeruimdcompost gekeerd voor t laatstnieuwe compost geknipt1 aardbei gesnoeptbessenveldje geharkt met snippersheul mooie zonsondergang beleefd
Bit Geplaatst: 8 oktober 2014 Geplaatst: 8 oktober 2014 Gekeken of het goed was. En was het niet En een fotootje gemaakt van mijn Meloenpeertje Pepino. Hij heeft een beetje zonnebrand opgelopen afgelopen week ( ik had blad weggeknipt )
aalterse-willy Geplaatst: 8 oktober 2014 Geplaatst: 8 oktober 2014 Vijf soorten knoflook geplant, ongeveer 160 stuks.Graskanten afgestoken en opgeruimd. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Gwen Geplaatst: 8 oktober 2014 Geplaatst: 8 oktober 2014 Leliekindjes en gladiolenbaby's laten oogsten. Verder aardbeienuitlopers in eigen bakken laten zetten (zo'n 60 uitlopers uit 12 planten) en de zonnebloemen proberen te redden en laten vegen en ruimen....
RobO Geplaatst: 9 oktober 2014 Geplaatst: 9 oktober 2014 uurtje gewied bij een zieke tuinbuur , hé dit is een aardbeiveldje...op de hark geleund met de tuinbuuvGezien dat Het Goed Was
angela († maart 2025) Geplaatst: 9 oktober 2014 Geplaatst: 9 oktober 2014 onkruid verwijderd, maar er staat nog meer.punt paprika's geoogst en pepers en bieslook voor in de eiersalade
jootje Geplaatst: 10 oktober 2014 Geplaatst: 10 oktober 2014 Veel onkruid getrokken. Droogboonplanten verwijderd, morgen ophangen in het schuurtje. Bloemen en siermais geplukt. Knoflook gepoot, iets van 50 stuks, en twaalf olifanten! Met dank aan Bit, Gemma, en Jorieke! Prachtige dag was het!
loes Geplaatst: 10 oktober 2014 Geplaatst: 10 oktober 2014 laatste 2 tomatenplanten gerooid. onkruid gewied.boontjes geplukt.
RobO Geplaatst: 11 oktober 2014 Geplaatst: 11 oktober 2014 straks: takken slepen van De Grote Snoeibeurtniet wéér vergeten knoflook in te stoppen
Aanbevolen berichten