Bit Geplaatst: 13 mei 2014 Geplaatst: 13 mei 2014 Net de uitzending zitten bekijken. Kon eigenlijk niks onsmakelijks ontdekken. Ik heb zitten genieten weer van de mooie beelden en het lekkere weer En wat soepkorrels zijn, snap ik ook niet. Ik neem aan een of ander bindmiddel ? Dat overzichts-shot op een gegeven moment he ? Wat een lap grond zeg. Heeeerlijk. En die kas ( heeft ie er nou 2 ? ), wat een heerlijkheid. Quote
bobvanschie Geplaatst: 13 mei 2014 Geplaatst: 13 mei 2014 Volgens mij heeft Maarten met een natte lepel in zijn bouillon poeder gezeten en zijn het korrels geworden Ik heb begrepen dat zijn moestuin 1000m2 is. Quote
bobvanschie Geplaatst: 13 mei 2014 Geplaatst: 13 mei 2014 10.000 m2 ( is een hectare dus )Inderdaad, 100x100 meter een hectare. Volgens mij heeft hij bij DWDD gezegd dat zijn perceel een hectare is en een tiende daarvan is moestuin. Quote
Piroska Geplaatst: 13 mei 2014 Geplaatst: 13 mei 2014 Een heerlijke uitzending weer, ik verheug mij er telkens op als het weer maandag is. Ik zag eerlijk gezegd ook niet echt onsmakelijke dingen bij het eten bereiden, ik vond wel dat hij erg moest worstelen met die enorme venkel, pak dan een GOED mes. De Nieuwzeelandse spinazie heb ik ook dit jaar voor het eerst, ik ben benieuwd! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Jane Doe Geplaatst: 13 mei 2014 Geplaatst: 13 mei 2014 Misschien ben ik te kieskeurig? Voor alles handen wassen, dus ook tussendoor. Voor elk levensmiddelzijn eigen bestek en servies. Meteen schoonmaken en opruimen. In ieder geval heeft zijn vrouw wel gelijk, nee kijk ik liever hoe varkens eten. Die kunnen op hun wijze zo smakelijk van hun eten smullen. Quote
henkg Geplaatst: 13 mei 2014 Auteur Geplaatst: 13 mei 2014 Weer een leuke aflevering. Onderhoudend. Over het onsmakelijk eten (?): op zijn tuin is hij jager en kampeerder. Hij eet zijn vangst. Koken op een houtvuurtje, hoewel hij dat eerder op een elektrische kookplaat deed. Boys will be boys, ook al lopen ze tegen de 70. Eenvoudig smullen, zichtbaar op TV. Een andere (groter) schrijver denkt er anders over:...omdat mijn overtuiging eist dat de mens in het geheim, alleen, bij voorkeur achter een juten gordijn gezeten, zijn voedsel tot zich neemt, dat bovendien nog van de allereenvoudigste soort dient te zijn, met ... (Reve, Op weg naar het einde, brief uit Edinburgh). Groeien jullie Zuckertrauben goed? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jenneke Geplaatst: 13 mei 2014 Geplaatst: 13 mei 2014 Ik vind het juist wel grappig om te zien hoe hij heerlijk gaat kokkerellen, soms wat onbeholpen, maar hij geniet er duidelijk van. En die soepkorrels, afgaand op het uiterlijk gebruikt hij het biologische groentebouillonpoeder van Vetara, ik heb wel meer klanten die dat soepkorrels noemen. Quote
Piroska Geplaatst: 13 mei 2014 Geplaatst: 13 mei 2014 Groeien jullie Zuckertrauben goed? Hier is hij pas heel laat gezaaid, nu 5 cm hoog, 2 stuks. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
appelvrouw Geplaatst: 13 mei 2014 Geplaatst: 13 mei 2014 Ik zie ook niks onsmakelijks en moet er ook niet van braken. Varkens vind ik veel smeriger eten met dat schuimende slijm dat van hun bek druipt en door het eten wordt gekauwd.God het kan natuurlijk veel netter met een kleedje en mes en vork en een servet om de nek geknoopt Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
loes Geplaatst: 13 mei 2014 Geplaatst: 13 mei 2014 Groeien jullie Zuckertrauben goed? hier niet. kwam vrij snel boven maar groeit niet verder dan de kiemblaadjes. zou het nog zin hebben om nu nog opnieuw te zaaien? (ik heb geen kas) Quote
Nynkef Geplaatst: 13 mei 2014 Geplaatst: 13 mei 2014 En die kas ( heeft ie er nou 2 ? ), wat een heerlijkheid. Ik meende ook dat er 2 kassen te zien zijn, 1 groene en 1 lichtere Inderdaad, zo'n enorme venkelknol, daar pak je toch een goed mes bij En handen wassen hoort er voor mij toch ook wel bij Quote
mijke Geplaatst: 13 mei 2014 Geplaatst: 13 mei 2014 bij mij groeien de tomaatjes prima. Hoewel ik de stengeltjes wat slap vindt vergeleken met de millefleur en de castle rock die ik lang terug al had gezaaid. Ik denk dat je ze prima alsnog kunt zaaien nu hoor loes. Het is nog hartstikke vroeg in het seizoen! Daar ga je zeker nog wel tomaatjes van krijgen. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Bit Geplaatst: 20 mei 2014 Geplaatst: 20 mei 2014 Net even de laatste uitzending zitten te bekijken. En weer lekker hoor. Maar ergens begint er bij mij toch ook wat ergernis om de hoek te komen. Hij verkoopt af en toe toch wel baarlijke nonsens. "Tomaten moet je dieven, want de dieven zijn onvruchtbaar " ????2 zinnen verder vertelt ie zelf vrolijk dat je dieven zo makkelijk tot nieuwe planten opkweekt. Onvruchtbare planten dan natuurlijk en even later vertelt ie dat zijn halve familie tomatenkweker is. Rara snuiters die tomatenkwekers. Dieven onvruchtbaar. Maar ach. Hij geniet er van, gelooft in zijn eigen gelijk ( en wie niet, eigenlijk ) en het is weer mooi weer en de vogeltjes fluiten.En we spuiten Chanel no. 5 in de ogen van de kippen. hahaha. Héérlijke uitzending weer. Quote
Jane Doe Geplaatst: 20 mei 2014 Geplaatst: 20 mei 2014 Over de opmerking dieven, dacht ik ook? Moest wel lachen, met die kippen.Het leuke is wel, dat ieder zo kan tuinieren. Quote
thea Geplaatst: 20 mei 2014 Geplaatst: 20 mei 2014 Net even de laatste uitzending zitten te bekijken. En weer lekker hoor. Maar ergens begint er bij mij toch ook wat ergernis om de hoek te komen. Hij verkoopt af en toe toch wel baarlijke nonsens. "Tomaten moet je dieven, want de dieven zijn onvruchtbaar " ????2 zinnen verder vertelt ie zelf vrolijk dat je dieven zo makkelijk tot nieuwe planten opkweekt. Onvruchtbare planten dan natuurlijk en even later vertelt ie dat zijn halve familie tomatenkweker is. Rara snuiters die tomatenkwekers. Dieven onvruchtbaarEn we spuiten Chanel no. 5 in de ogen van de kippen. hahaha. Héérlijke uitzending weer. Ja denk dat het de leeftijd mee speel.? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Holland Geplaatst: 20 mei 2014 Geplaatst: 20 mei 2014 Met die kippen vond ik wel wat minder met die parfum ........ Voor de rest wel weer leuke aflevering. Inhoudelijk vond ik deze aflevering wel tegenvallen. Quote Vriendelijke groeten, Holland
bobvanschie Geplaatst: 20 mei 2014 Geplaatst: 20 mei 2014 Dat doen ze met varkens ook in de industrie weliswaar niet met chanel no.5 maar toch.. Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 mei 2014 Geplaatst: 21 mei 2014 Ik doe dat ook met de kippen, allemaal een luchtje op als er nw kippen zijn. Bij mij krijgen ze alleen etherische olie gesprayd..lavendel, ik dacht worden ze lekker rustig van. Ik heb toch weer wat geleerd..die ingegraven touwtjes bij zijn tomaten ( helaas heb ik net alle tomaten al geplant) ik wriemel die touwtjes altijd met een halve slag onderop de tomaten, maar ik ben altijd bang dat er een tomaat door gaat afknappen. Dit lijkt me een beter systeem. Ook de soep lijkt me niet vies trouwens..alleen die soepkorrels? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Holland Geplaatst: 21 mei 2014 Geplaatst: 21 mei 2014 Nog even over die kippen. Met die parfum is in eerste instantie niet mis, maar de manier waarop hij erachter aan zit te kruipen vind ik wat minder Pak ze dan eventjes op en spuit een beetje parfum d'r op. Stuk meer rust voor die diertjes en je weet meteen dat je 't goed doet. Quote Vriendelijke groeten, Holland
Jane Doe Geplaatst: 21 mei 2014 Geplaatst: 21 mei 2014 Denk niet dat hij de krielen niet eens te pakken krijgt, als ze op stok zitten en het donker is zou kunnen. Quote
Almond Geplaatst: 22 mei 2014 Geplaatst: 22 mei 2014 Ik begin het programma steeds meer te waarderen moest wel gniffelen om zijn opmerkingen en handelingen met de kippies . Dat van die tomaat was wel echt curieus want ik heb vorig jaar meerdere trosjes aan niet weggenomen dieven gehad . Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
jasmin Geplaatst: 22 mei 2014 Geplaatst: 22 mei 2014 Die boef heeft trouwens géén principieel probleem met bemesting, dus dan wordt het nog curieuzer waarom hij zijn kolen dan zo klein heeft. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
jasmin Geplaatst: 26 mei 2014 Geplaatst: 26 mei 2014 Er komen behoorlijk wat vragen binnen over de gerechten die Maarten ’t Hart klaarmaakt in Maartens moestuin. Hieronder zijn er een aantal verzameld. Zonder poespas en details, want volgens ’t Hart moeten recepten ’zo simpel en gewoon mogelijk zijn, zonder veel franje en bijzonderheden’. Salade van rode kool Rasp een halve kleine rode kool en een appel, en meng ze door elkaar. Roer door de salade wat zure room en dien op. AardappelgratinDe beste manier om aardappelen te eten is als gratin uit de oven volgens ’t Hart. Klop wat melk met twee eitjes (en eventueel wat zout en peper) los in een kleine ovenschaal. Schaaf de aardappelen in dunne plakjes en leg ze in het mengsel. Rasp er wat kaas over, dek de schaal af met een deksel of wat aluminiumfolie en zet hem in een warme oven (180 graden). Als de aardappelen gaar zijn haal je de deksel of het folie van de schaal en laat je de kaas nog wat bruinen onder de gril. StoofperenSchil stoofperen en leg ze in een ovenschaal. Giet er een flinke scheut rode wijn over en doe er wat honing en jam bij. Dek de ovenschaal af met een deksel of wat aluminiumfolie en zet hem in de oven (180 graden). Als de peertjes gaar zijn dien je ze op met dikke yoghurt. Salade van selderijknolVolgens ’t Hart hoef je niet alles te wassen, want dan wordt het zo nat. Dus rasp voor deze salade wat ongewassen selderijknol (maar wel geschild) en meng hem met wat mayonaise en olijfolie. Breng het geheel eventueel nog op smaak met wat zout en peper. Laat de salade even staan voordat je hem opdient. Quinoa met groentenEen recept van de Indianen en zeer gezond, aldus Maarten ’t Hart. Snij een ui, wat kool, broccoli en wortel fijn en bak de groenten kort in wat olie. Strooi er wat quinoa over en giet er een flinke scheut water bij. Laat het geheel koken tot de quinoa gaar is. Dien op met verse bladpeterselie (of krulpeterselie, favoriet van ’t Hart), bieslook en wat geraspte overjarige kaas. Bietjes uit de ovenWikkel (het liefst kleine jonge) bietjes in aluminiumfolie en rooster ze op een bakplaat in een warme oven (180 graden) in ongeveer een uur gaar. Ze moeten wat zacht aanvoelen. ’t Hart eet hier in de aflevering een salade van rauwe fijngesneden spitskool met rozijntjes bij. Nieuw-Zeelandse spinaziesoep Kook een flinke hoeveelheid Nieuw-Zeelandse spinazie (of gewone spinazie) kort in wat water. Warm ondertussen wat melk op. Doe de spinazie bij de melk en pureer de soep glad met een staafmixer. Roer er naar smaak wat bouillonpoeder door. VenkelsaladeSnij wat venkel in dunne plakjes. Schil een grapefruit, snij hem in stukjes en leg ze op de venkel. Verdeel hier wat zwarte kaviaar van zeewier over en maak een sausje van gembersiroop, een beetje mosterd, mayonaise en yoghurt. Volgens ’t Hart de ideale combinatie van zoet, zuur, bitter en zout! TuinsoepIn tuinsoep gaan alle ingrediënten die in de tuin voor handen zijn, aldus Maarten ’t Hart. In aflevering zeven doet hij er courgette, uien, wortelen, de stengels van snijbiet, de witte boontjes uit doorgeschoten boontjes, sperzieboontjes, selderij, peterselie, rozemarijn, bonenkruid, bieslook en wat koriander in. De basis bestaat uit gepureerde tomaten. Doe alle kruiden in een kruidenei. Snij de groente (behalve de boontjes) en bak ze kort in wat olie. Doe er een flinke hoeveelheid gepureerde tomaten bij, het kruidenei en de boontjes. Kook de soep tot alle groenten beetgaar zijn, als hij te dik wordt kan er eventueel nog wat water bij. Roer er naar smaak wat bouillonpoeder door. Bron:Maartens Moestuin, moestuinieren met de VPROhttps://www.facebook.com/events/642937589105709/ Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.