Holland Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 Een goedenmorgen allemaal, Misschien een beetje rare vraag maar ik kwam laatst dit filmpje tegen: Deze mevrouw had aquariums onder haar plantenrekken gebouwd. Zodat de wortels van de planten de voedingstoffen uit het aquarium opnamen en op die manier ook het aquarium weer schoonmaakte voor de vissen. Nou ging het haar voornamelijk om de bemesting van de planten en niet om het houden van de vissen. Ook had ze slangen aan gelegd dacht ik te zien van het "aquarium" naar de plantenbakken. Dan zou je denken dat er voldoende mest uit aquariumwater gehaald zou moeten kunnen worden, of ik heb de boodschap totaal niet begrepen. Nou wil het feit dat ik zelf een aquarium heb en zat ik te denken: "Zou het meer waarde hebben om het water wat ik elke week bij het verversen eruit haal te bewaren in flessen en dit in de kas bij de planten te gieten?" Quote Vriendelijke groeten, Holland
Holland Geplaatst: 18 maart 2014 Auteur Geplaatst: 18 maart 2014 Ik vond toch nog dit topic: aquaponics-t4119.html toen ik de zoekvraag anders formuleerde. Maar laten we mijn vraag specifiek op aquariumwater houden en geen vijverwater van buiten met grote vissen. Zou het wat uithalen? Quote Vriendelijke groeten, Holland
bartp Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 In een aquarium met veel vis en weinig planten is vaak veel nitraat en fosfaat te vinden. Als je dat aan je planten geeft is dit zeker een extra bemesting. Als je echter meer planten hebt en minder vis kan het zijn dat er nauwelijks nitraat en fosfaat in je water zit. Meten is weten. Ik gaf vroeger dit water altijd aan mijn rode bessen en die groeiden heel goed. Quote
Holland Geplaatst: 18 maart 2014 Auteur Geplaatst: 18 maart 2014 Dankjewel voor je antwoord. Ik ga het proberen Quote Vriendelijke groeten, Holland
loes Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 je moet wel zeker weten dat je geen ziektes of andere nare zaken in je aquarium hebt zitten.dus geen zieke vissen, medicatie, nieuwe plantjes waarop een middel zit wat slakken dood, enzovoort. ik gaf bij onze vorige woning(appartement) de balkonbakken ook aquarium water. maar alleen de bloemen en niet de eetbare planten.achteraf maar goed ook want er bleek blauwalg in een van mijn aquaria te zitten. Quote
Holland Geplaatst: 18 maart 2014 Auteur Geplaatst: 18 maart 2014 Bedankt voor deze waarschuwing! Quote Vriendelijke groeten, Holland
bartp Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Ik zou me geen zorgen maken over visziektes of bacterien in het water. De meesten hiervan kunnen immers enkel in water overleven en zijn dan nog niet schadelijk voor de mens. Kan enkel aan vis tbc denken en dznk niet dat dit via planten water te geven verder zal gaan. Andere zaak is natuurlijk medicatie, plantenvoeding of andere middeltjes die je in het water doet. Quote
lorre Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Als ik me niet vergis, maar is er niet ergens eens studie in nederland die op grootschalige niveau sla kweekt op water. Iets van de nieuwe toekomst van de landbouw. Quote Ist vandage ni tis vo morge
angela († maart 2025) Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Ik gebruikte mijn aquarium water altijd voor de kamerplanten zolang je geen medicijnen gebruikt in het water is het zeer geschikt de hardheid is eraf in vergelijking met gewoon kraanwater en er zitten voedingsstoffen in. Quote
loes Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Ik zou me geen zorgen maken over visziektes of bacterien in het water. De meesten hiervan kunnen immers enkel in water overleven en zijn dan nog niet schadelijk voor de mens. om het nog maar even bij de blauwalg te houden. blauwalg (= bacterie) kan behoorlijk vervelend zijn voor mensen. blauwalg leeft ook in de grond en op planten.veel bacteriën doen het trouwens prima in een warme en vochtige omgeving. de lekker warme, vochtige grond rondom een plant bijvoorbeeld. al is de kans klein dat dit soort vervelende dingen in je aquarium zitten, het is wel iets om in de gaten te houden. Quote
lorre Geplaatst: 22 maart 2014 Geplaatst: 22 maart 2014 Hoe meer ik over dit onderwerp opzoek hoe meer ik dit eens wil proberen. Maar zal voor volgende zomer zijn in mijn nieuwe serre. Heb nog een aquarium staan van 180L en toebehoren. ZIe voorlopig enkel de voordelen, niet spitten geen aankopen van meststoffen. Nadeel is swinters de vissen binnen een huis te geven. Kwestie dat het geen visticks worden. Quote Ist vandage ni tis vo morge
hoekman Geplaatst: 22 maart 2014 Geplaatst: 22 maart 2014 Zonder er erg in te hebben gebruik ik al jaren vijverwater om potplanten water te geven. Dat heeft gewoon z'n praktische voordelen. Vijverwater is lekker op temperatuur en moet toch deels ververst worden. Tevens is de gieter veel sneller vol dan het vullen met kraan of tuinslang. Dat het bemeste water ook nog nuttig gebruikt wordt om de potplanten van voeding te voorzien is een mooi bijkomend voordeel. Quote
kroongj Geplaatst: 22 maart 2014 Geplaatst: 22 maart 2014 Als straks de regenton niet meer vol komt met regenwater dan vul ik hem bij met water uit mijn aquarium. Ik doe het eigenlijk meer uit besparend oogpunt dan omdat het zo goed voor de planten zou zijn. Mijn bak is 180L dus per verversing komt daar ongeveer 60L uit. Quote Groet, Geert-Jan
lorre Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 Mooie link die toont hoe het systeem moet bouwen. http://www.aquaponic.be/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=66 Quote Ist vandage ni tis vo morge
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.