SuusP Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 (edited) Dit onderwerp is wel vaker zijdelings langsgekomen op het forum. Er wordt vaak geadviseerd om zaailingen "licht en koel" weg te zetten na het ontkiemen om te voorkomen dat ze lang en slungelig worden (fileren). Voor mij als beginner is het soms lastig om daar concrete waarden aan te koppelen. Praktisch gezegd: zodat ik weet bij welke buitentemperaturen ik de zaailingen toch beter binnen kan houden of wanneer ze juist beter de "kou" in kunnen om van het licht te profiteren buiten.Daarom heb ik even een lijstje gemaakt met een aantal temperaturen waar ik dan aan denk na zoeken op dit forum en wat "fingerspitzengefühl". Ik hoor graag wat jullie ervaringsdeskundigen ervan vinden. Kloppen deze 'ideale' temperaturen een beetje? Zijn er ook nog absolute minimumtemperaturen (hieronder groeistilstand bijv.)? Tomaat - 20 a 25 graden 15-20 graden (minimaal 15 ivm groeistilstand, 's nachts kouder dan overdag)Paprika's en andere nachtschades - 20 a 25 graden (minimaal 15 ivm groeistilstand, 's nachts kouder dan overdag)Ui-achtigen - 15 a 18 graden (minimaal 0 graden of lichte vorst)Kolen - 15 a 18 graden (minimaal enkele graden boven nul, evt. afdekken bij nachtvorst)Basilicum en andere mediterane kruiden - 20 a 25 graden ('s nachts kouder dan overdag)Peterselie, Kervel en andere kruiden - 15 a 18 gradenPeulen/erwten - 10 a 15 gradenSla/radijzen - 10 a 15 graden Alvast dank! Edited March 20, 2014 by Guest Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Bedoel je met "opkweek" dus ook het kiemen? Want daar zijn vaak andere temperaturen voor. Bijvoorbeeld:Tomaat kiem ik inderdaad boven de 20 graden maar het opkweken doe ik bij kamertemperatuur... max. 20 gr - min. 15... En inderdaad treedt er ook groeistilstand op als ze te koud staan... onder de 15 graden geloof ik... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted March 19, 2014 Author Share Posted March 19, 2014 Kiemtemperaturen kan ik vaak wel terugvinden. Maar hoe warm het moet zijn na het kiemen en voor het uitplanten, dat vind ik lastig. Dank voor de tomateninfo, pas het aan in het eerste bericht. Dan is er straks een soort overzichtje. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Bij 15 graden overdag zal de tomaat stil gaan staan , of veel langzamer gaan. Maar soms heb je dat wel graag he ?Dag en nacht maken ook veel uit trouwens ( het kán allemaal nog veel ingewikkelder hoor ). Overdag in de zon zal het gauw 22 graden zijn, ook buiten in de luwte, al is het eigenlijk 15 graden. Prima.Dan is het 's nachts een uurtje 4 graden rond zonsopkomst ( half mei ): ook niet erg. De plant groeit lekker compact op.Vorst wil je niet hebben. Tot 1 juni blijven opletten dus ( bijv. niet in de volle grond zetten tot die tijd, of iets bij de hand houden om er overheen te gooien ) Wat behoorlijk fnuikend kan zijn voor veel warmte- liefhebbers trouwens, is een lagere temperatuur in licht, en een hogere in donker.Dat klinkt raar, want wanneer komt dat voor ?Dat komt gemakkelijk voor, als je planten vanwege te grote koude die voorspeld wordt, de nacht binnen gaat zetten de nacht door. ( het bekende gesleep met al die dingen die staan af te harden buiten )1 nachtje is dat niet erg. Maar wordt dat een week lang of meer, krijg je zwakkelingen. Ziektes en gedoe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted March 19, 2014 Author Share Posted March 19, 2014 Ja ik ben ook een notoire "sleper", want geen koele lichte kamer in mijn huis (of schuur oid). Misschien beter voortaan mijn zaailingen de onverwarmde schuur in slepen ipv de verwarmde huiskamer. Daar vriest het sowieso niet, zal een graadje of 5 worden meestal 's nachts dus dat lijkt me dan prima. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted March 19, 2014 Author Share Posted March 19, 2014 Een "groeistilstand", komen warmteminnende zaailingen daar ook weer bovenop? Dus bijv. een week bij 15 graden gevolgd door een week bij 20 -> heeft zo'n zaailing dan een achterstand van een week of is het einde verhaal en blijft deze zaailing altijd zwak? Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 Zit ik met de kolen en uien op de juiste lijn? Kunnen deze nachttemperaturen van zo'n 5 graden Celsius hebben of schuif ik ze ook beter de schuur in? Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Een "groeistilstand", komen warmteminnende zaailingen daar ook weer bovenop? Dus bijv. een week bij 15 graden gevolgd door een week bij 20 -> heeft zo'n zaailing dan een achterstand van een week of is het einde verhaal en blijft deze zaailing altijd zwak? Nee, die gaat niet dood, wordt niet ziek, zwak of misselijk. Droger houden bij lagere temperaturen is wel geboden. Zit ik met de kolen en uien op de juiste lijn? Kunnen deze nachttemperaturen van zo'n 5 graden Celsius hebben of schuif ik ze ook beter de schuur in? Die kunnen wel een tijdje wat lagere temperaturen aan hoor. Ik dacht zelfs wel een uurtje een lichte vorst. Vliesdoek er even overheen ? ( niet bij +5 gr hoor )En uien kunnen heel wat kou aan. loken allemaal wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 Mooi zo, dan ga ik daar niet meer mee slepen de komende week Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Ik heb al 15 pepers en paprika's in de serre staan.Vannacht wordt het hier 4°C, in de serre misschien een graad warmer.Kunnen pepers dat hebben?Vanaf welke temperatuur moet ik ze binnen zetten 's nachts? (binnen = onverwarmde garage) Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Itoero schreef:Vannacht wordt het hier 4°C, in de serre misschien een graad warmer.Kunnen pepers dat hebben?Vanaf welke temperatuur moet ik ze binnen zetten 's nachts? (binnen = onverwarmde garage) Even overleven ze dit. Meer niet. Of ze schade oplopen....? 10 a 12 graden is toch wel het minimum. Beter binnen pakken of voor een nacht inpakken in noppenfolie o.i.d. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts