DeaZi Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Hoi, Ik heb 1 week geleden mijn tomaten gezaaid , nu stan ze ongeveer een 5 tal cm hoog.Nu beginnen ze wel een beetje naar het licht te buigen, zou ik ze al in de tunnelserre durven zetten , en dan wachten tot ik ze kan verpotten? Of toch best nog even binnen laten staan voor het raam ? Mvg bjorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Heb je al een beetje rondgekeken op het forum ? Zoals je snel zal zien , zijn er tig topics over tomaten , over tomaten zaaien , opkweken , zaailingen in de koude kas , voor het raam enz. Topics over temperatuur, over licht , over fileren ( dunne lange zaailingen ) , over probleempjes, over onder lampen zetten etc etc. Kijk es lekker rond Succes ! ( en er is een zoekfunctie rechtsboven ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirk71 Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 koel en licht plaatsenAfblijven tot het eerste echte blad zich heeft ontwikkeldDieper planten tot aan de kiembladen. Ik zaai vroeg (in januari ) en verpot iedere keer als de pot goed door wortelt is (om de drie a vier weken) naar een ruimere pot. Telkens gaan de planten een bladpaar dieper de grond in. Dit bevalt mij goed omdat de planten steeds forser worden en het dunne deel van de stam verdwijnt zo in de grond waar het zeer vlug begint wortels te maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Ze koeler zetten inderdaad, al zou ik niet ver onder de 15° gaan. Nu al de tunnel in lijkt mij wel extreem vroeg. Hier zijn de tomaten deze midsag ook boven gekomen,dus ook hier wordt het dit weekend even opletten of ze niet te lang worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Tomaten kunnen wel wat koude verdragen hoor.Vorig jaar was het soms nog 1 tot 2°C, toen ik ze in april in de serre zette.Ze zagen er soms wel nogal gehavend uit, maar ze hebben geen groeistop opgelopen zoals m'n pepers.Ik had vorig jaar begin mei m'n eerste groeiende tomaatje (bij m'n matina) terwijl het voor de pepers nog te koud was, ik heb die toen terug binnen moeten zetten. Ik zou wel wachten tot je stevige plantjes van tenminste 25cm hebt voor je ze in de serre zet.Tenzij het warm genoeg is. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Ergens half april wil ik kersentomaatjes gaan voorzaaien, ik heb geen kas of serre, dus ik moet ze wat leter doen zodat ze in mei naar buiten kunnen. Nu wil ik ze dit jaar in potten gaan zetten, van die soort waar het overtollige water onderaan gewoon wegloopt, zodat ze gene natte voeten krijgen. Maar wat ik wilde weten, het gaat overigens om Tiny Tim en gewone kersentomaatjes, is of je ze perse eerst in kleie potjes moet voorzaaien en dan verspenen, of mag je ze ook gewoon gelijk in de potten zaaien war ze in moeten gaan komen? Dat maakt toch weinig uit voor tomaten? Misschien als je er heel veel wil doen dat in kleine potjes voorzaaien het handigst is, maar met een paar potten kan het toch wel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Als je steeds verpot naar een maatje groter, dan krijg je een mooie compacte wortelkluit. Dat lijkt me wel handig als je ze in potten wilt gaan cultiveren. Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Ja, je kan evengoed meteen in potjes zaaien.Zorg wel dat de grond vochtig en warm blijft.Ik had vorig jaar Tiny Tim en ze groeien heel goed buiten. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Het is inderdaad praktischer om eerst in een zaaibak of in kleine potjes voor te zaaien. Na ontkiemen en verschijnen 2 eerste echte blaadjes (zien er anders uit) verspeen je de plantjes ieder naar een eigen potje en zet je de zaailing tot net onder de oksels in de grond. Ik gebruik daarvoor een p9 poje. Daar blijven ze in staan totdat ze goed geworteld zijn, dan plant ik ze nog 1 maal over naar een grotere potmaat. Vervolgens plant ik ze uit in de volle grond of in 10 liter potten (voor elke plant 1). Waarom? Zoals salamandetje al schrijft een goed ontwikkeld wortelgestel, geleidelijk geven van voeding (nieuwe potgrond) en de mogelijkheid om plantjes wat dieper te planten voor compactheid/stevigheid. Het is dus belangrijk om zaailingen geleidelijk te blijven verpotten. Daarnaast zijn er ook praktische redenen, namelijk ruimte besparend. Verder het volgende ooit eens gelezen en opgeschreven:Verpot de zaailingen van kleine naar grote potten in de verschillende stadia. Als een kleine zaailing rechtstreeks in een 25-30 cm pot wordt geplant is het omgeven door veel losse en vochtige potgrond. De wortels kunnen dan stikken door het gebrek aan lucht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Nog even over nadenken dus, het is ook wel afhankelijk van waar ik ze moet zetten hoeveel ruimte ik daar heb wat ik kan doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Tomaten kunnen wel wat koude verdragen hoor.Vorig jaar was het soms nog 1 tot 2°C, toen ik ze in april in de serre zette. Ik zou wel wachten tot je stevige plantjes van tenminste 25cm hebt voor je ze in de serre zet.Tenzij het warm genoeg is.Dat is exact wat ik bedoelde als je ze te klein in de serre zet en het wordt (te) koud gaat er hoogst waarschijnlijk niet veel van overblijven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Mijn tomatenplantjes zijn sinds gisteren aan het kiemen. Overdag staan ze al twee dagen in de serre waar het behoorlijk warm is. 's Avonds haal ik ze binnen en staan ze bij een temperatuur van zo'n 20°C. Moet ik ze vanaf nu koeler zetten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Als test (moest iets verzinnen om ze buiten het bereik van de kinderen te houden) heb ik ze nu in de veranda staan op de verwarming. Ps verwarming staat aan van 18 tot 22 uur. Ik zie geen enkel nadeel op dit moment (1 week later). Koeler zetten ga ik voorlopig niet doen het is er altijd 18° nu maar `s avonds staat de pot dus warmer. Zijn nog niet aan de echte blaadjes begonnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts