Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Temperzon spoelt af - of niet te verwijderen

DubbelB
Message added by HuubvG

Temperzon spoelt af is van 2014, nieuwe vraag in september 2020: temperzon niet te verwijderen

Recommended Posts

Weet niet zeker of dit de juiste plek is voor deze vraag. Als dat niet zo is dan bij deze mijn excuses en de vraag of de mods het naar de juiste plek willen zenden.

Heb twee dagen geleden voor het eerst Temperzon gebruikt. Aangelengd met water zoals vermeld staat (1 deel Temperzon op 1,5 deel water), geroerd en opgesmeerd. Ging prima, droogde lekker snel op en gaf een goede dekking en bescherming tegen de zon.

Echter, na de regenbui van gisteren was de boel er behoorlijk afgespoeld. Wellicht had ik het te dun gesmeerd, dus een nieuwe (dikkere laag) Temperzon op de kas gesmeerd. Echter, na een buitje regen zojuist zie ik dat de Temperzon weer begint af te lopen. Naar mijn idee kon dit spul tegen regen toch en sleet het er niet zomaar af? Ik zie nu dat de ruiten doorlopen zijn van opgedroogde regendruppels. Bij wijze van test heb ik met de plantenspuit van korte afstand een paar keer krachtig gesproeid. Op sommige plekken vliegt de Temperzon er dan zo af.

Moet ik wellicht toch een andere mengverhouding aanhouden ipv die op het potje staat (bijvoorbeeld gewoon 1:1) of klopt het dat Temperzon redelijk makkelijk afspoelt.

Ik hoor het graag!

Wat ik erover vond is dat het 4 uur droogtijd nodig heeft en de verhouding:

Mengverhouding:

Normale scherming 1 kg Temperzon poeder chroomvrij op 3 liter water.

Lichtere scherming 1 kg Temperzon poeder chroomvrij op 4-6 liter water.

Aanbrengen van schermmiddelen

De verdunde Temperzon-soorten kunnen op het glas worden aangebracht met roller, pulverisator of motorspuit. De weersomstandigheden bij het aanbrengen dienen goed te zijn; dus bij drogend weer verwerken, zodat een droogtijd van 4 uur mogelijk is. Uiteraard moet Temperzon altijd op droog en schoon glas toegepast worden

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Veel mensen hebben problemen om temperzon te verwijderen.

Het slijt nauwelijks...zeker niet door één regenbui.

Het is mogelijk dat er een bepaalde coating op het glas zit, waardoor het glas minder snel vuil wordt en erodeert door het weer.

Als dat zo is, is het onmogelijk om er Temperzon op aan te brengen, het hecht niet.

Ik denk dat je er geen enkele verf op kan aanbrengen.

kijk eens bij de beschrijving van dit middel:

http://www.verfwebwinkel.be/avis-siliconen-verwijderaar.html

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Hmm..vreemd.

Ik heb overigens geen poeder, maar een 750ml bus vloeibare Temperzon. Staat duidelijk dat het aangelengd moet worden met water. Heb erover nagedacht of ik het er puur op zou smeren, maar weet niet of dat zo handig is.

Kan idd een coating op het glas zitten, maar dat lijkt me niet praktisch aangezien het een budgetkas van een bekend merk is dat ook nog eens schermwit in het assortiment heeft en het aanbeveelt te gebruiken bij de kas.

Ik heb ook een kas van een bekend merk.

En ik heb ook een probleem om temperzon aan te brengen.

Het trekt in druppels samen, ik kan het er niet mooi egaal op aanbrengen.

Het komt door een siliconenbesmetting.

Dat heb ik toen zelf moeten uitzoeken, de makers wisten ze er niets van.

Inderdaad, 35 euro voor 150ml...

En je kan niet op voorhand zeggen of het echt werkt.

Het verwijdert wel wat van die siliconenbesmetting die ik heb, maar ik heb veel te veel van dat spul nodig.

Wat ik misschien denk dat er aan de hand is is het volgende : Temperzon werkt zo, dat als de zon schijn het een wat minder licht doorlatende laag vormt op het glas ( aan de buitenkant aanbrengen inderdaad ). Wanneer het regent , dan verdwijnt de laag en wordt min of meer weer doorzichtig ( lichtdoorlatend ) en lijkt er niets meer op te zitten. Stopt de regen en gaat de zon weer schijnen, dan droogt de laag weer op en wordt weer melk-wit. Dat is wat Temperzon doet. Heb je gekeken gisteren tijdens of net na de regen ? Was de kas opeens doorzichtig , helder dus. ? Dat is dus wat het moet zijn. Prima !

Morgen met een dag zon, nog eens kijken.

Ik smeer het overigens wel vaak in 2x. Ik ga volgende week weer schermen er mee.

Klopt idd Bit, daarom ook gekozen voor de Temperzon, omdat het transparant wordt met regen. Echter als de ramen weer droog zijn was een groot gedeelte van het spul er gewoon afgespoeld.

Na de tweede keer (die ik er dikker op had gezet) lijkt het nu overigens wel wat beter te zijn!

Ik hou het in de gaten, dank tot zover allemaal!

• 6 years later...

Ik heb dit jaar voor het eerst temperzon op de lichtstraten van ons huis gesmeerd: heerlijke schaduwrijke zomer gehad :-) .

nadeel is nu: ik krijg het er met geen mogelijkheid helemaal vanad. Droog borstelen is niet te doen (stroef), heb al 2x met water en spons helemaal af edaan en 1x met onverdunde StMarc. Er blijft echter een waas terug komen op het glas.

Iemand tips???

volgende keer 2x meer verdunnen dan op de bus staat

en nu afsteken met een plamuurmes of schuin scheermesje als je er bij komt

of laten verouderen, als de TZ (krijt met natuurlijke olie) wat ouder is is het hier  wel afboenbaar, kennelijk wordt het dan brosser omdat de natuurlijke olie afbreekt

Edited by RobO

Thnx voor de reactie RobO, maar het lijkt

me geen goed idee met een plamuurmes los te gaan op de mooie (krasvrije) glasplaten... is nog enkel een “waas” wat er nog op zit en wat ik er graag vanaf wil krijgen, het gros van de laag is met de spons met water er vanaf gegaan...

• 4 weeks later...

Temperzon is prima te verwijderen simpelweg met een borstel/veger die je steeds even nat maakt in en emmertje met water. Bovenaan beginnen en voldoende water gebruiken. Als dat niet lukt, heb je waarschijnlijk een stuc-cursus gevolgd en de Temperzon veel te dik aangemaakt 😄

Over verdunning t.b.v. applicatie: het is geen muurverf en het hoeft niet in 1 keer te dekken. Als je een wat dunnere suspensie gebruikt, dan simpelweg meerdere keren (tussendoor laten drogen) toepassen. Ik gebruik altijd een borstelverfrolletje aan een bezemsteel en dat gaat altijd prima.

Temperzon gebruik je aan de buitenzijde, het regent er langzaam maar zeker vanaf.

Er zijn van die verfafstekers speciaal voor glas:

origin.png

Ik denk dat RobO deze bedoelt.

Verder hoop ik niet dat jouw ruiten voorzien zijn van een uv werende folie, want dan kan die aangetast zijn door de temperzon én de schoonmaakmiddelen.

Krijt met natuurlijke olie. Mm, kalk? Met schoonmaakazijn zouden zowel het krijt als de olie moeten oplossen, het ideale schoonmaakmiddel voor alles plus ramen zemen. Al geprobeerd?

• 2 months later...
  • 2 weeks later...

Natriumhydroxide moet je inderdaad mee opletten, een base, het tegenovergestelde van zuur. Is een zeer goede vetoplosser, bijvoorbeeld om je bakwand's frituurpannen mee uit te koken, zoals een voormalig lid van chillipeper.nl forum met eigen restaurant, deed. Ik heb er ook mijn concentraat kannetjes met uitgespoeld,dan wel met de  klassieke poeder met aluminium korreltjes poeder die ik al decennia had liggen. Fifax. Die kan brandwonden veroorzaken op de huid.

Tetrasodium EDTA is een chelerende stof. Zit in Shampoo's.

Alkylpolyglycosiden (APG's) zijn niet-ionische oppervlakte-actieve stoffen, geproduceerd uit hernieuwbare grondstoffen van plantaardige oorsprong, met name suikers (bijvoorbeeld glucose uit maïszetmeel) en vetalcoholen (bijvoorbeeld uit palmpitolie of kokosolie). Ze zijn biologisch afbreekbaar en niet giftig. Dus een zeepje?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 5 months later...
Op 27-10-2020 om 20:17, HuubvG zei:

@oscardevos, bij beter doorlezen zie ik dat de vragensteller, die de vraag in een oude topic stelde, sindsdien niet meer online geweest is. Wellicht komt @Bat nog eens terug om te kijken en/of te vertellen hoe het met de Temperzon is afgedropen afgelopen.

Hahah, ook ik was idd een hele tijd afwezig. Nu trouwens >half jaar verder en de “waas” zit nog steeds op de glasplaten.  Ik ben aan het overwegen toch weer TZ te gaan smeren (netjes verdund en met verfroller btw 😉). Ik ga de schoonmaakazijn eerst proberen een deze weken voordat de nieuwe laag TZ erop komt.

Dank voor de reacties zover! Keep you posted!

• Like 1