Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Perzikboom: dood of levend?

laazor

Recommended Posts

Ik heb een paar weken terug een perzikboom geplant, maar ik weet nog steeds niet of die het overleefd heeft.

Er werd mij gezegd dat perzikbomen er nogal 'droog' kunnen uitzien en toch twijfel ik.

2vkkzd1.jpg

18lwuw.jpg

Als ik een zijtak schart met mijn nagel, is het nogal bruin. Maar de hoofdtak / stam is wel nog steeds groen.

Edited by Guest

Beste laazor,

Jammer genoeg kun je niet de linkjes uit je mail kopieeren. Dit werkt alleen op jou computer. Als je de foto's even opslaat en upload hier dan moet het werken. Vind je dat ingewikkeld dan kun je de mail ook doorsturen naar [email protected] dan plaats ik ze even voor je in dit topic.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Wanneer heb jij hem gepoot? als hij bv bij de karwei weg komt dan zijn ze vaak lang gekoeld en blijven ze stil staan. zo niet vrees ik het ergste Omdat die bij onze buren van 3.5m hoog helemaal in bloeistaat en mijn kleine er wel degenlijk anders uit zien.

Ik wil niet dit topic kapen maar ik zit met een soortgelijk probleem.

Perzikboom gekocht (bij Intratuin) en in februari in de tuin gezet, Prunus Persica "Peregrine". Volgens het label van de intratuin bloeit deze variant in maart, hetgeen zou betekenen dat hij in de problemen zit want het is eind maart en hij vertoont nog geen activiteit. Andere bronnen op internet melden bloeitijd mei voor deze variant, in dat geval moet ik dus nog even geduld hebben. Ik heb een stukje schors van een tak afgesneden en daaronder was het gewoon groen.

-edit- andere bronnen melden een bloei in april, kortom: wat is waarheid?

Beste Jeroen,

Bloeitijd hangt natuurlijk altijd af van het weer; is het heel erg warm dan zullen bomen sneller bloesemen. Natuurlijk hangt het er ook een beetje vanaf in welk deel van Nederland je woont, want in het binnenland vriest het op dit moment harder dan aan de kust.

De meeste perzikbomen staan op dit moment in de bloesem.

Mijn eigen bloesemkalender kun je hier zien, maar ook deze is niet heilig;

http://www.fruitbomen.net/informatie/bloesem/

Als de boom van binnen nog mooi groen is moet je gewoon geduld hebben. Kans is heel groot dat hij gewoon terug komt.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Bij mij is de stam alleen groen, en kleine stukken van de zijtakken. Maar die zijn voor het meest bruinachtig.

De stam is echt nog nat en 'lekker' groen, dus wat als ik alle zijtakken eraf snoei? Zodat hij opnieuw begint en het misschien overleeft?

Bij mij is de stam alleen groen, en kleine stukken van de zijtakken. Maar die zijn voor het meest bruinachtig.

De stam is echt nog nat en 'lekker' groen, dus wat als ik alle zijtakken eraf snoei? Zodat hij opnieuw begint en het misschien overleeft?

Je hoeft nu helemaal niks te snoeien. Gewoon van af blijven. Het boompje toont met een paar weken vanzelf waar hij uit wil lopen. Snoeien kan van de zomer ook nog.

( beter niet nu zelfs )

Beste Jeroen,

Bloeitijd hangt natuurlijk altijd af van het weer; is het heel erg warm dan zullen bomen sneller bloesemen. Natuurlijk hangt het er ook een beetje vanaf in welk deel van Nederland je woont, want in het binnenland vriest het op dit moment harder dan aan de kust.

De meeste perzikbomen staan op dit moment in de bloesem.

Mijn eigen bloesemkalender kun je hier zien, maar ook deze is niet heilig;

http://www.fruitbomen.net/informatie/bloesem/

Als de boom van binnen nog mooi groen is moet je gewoon geduld hebben. Kans is heel groot dat hij gewoon terug komt.

Bedankt voor je antwoord, dan houd ik nog een paar weken geduld!

Ik woon bij jou om de hoek trouwens, in Gouda.

Ten eerste, koop NOOIT fruitbomen bij Intratuin. Had er 2 jaar geleden een perzikboom gekocht in volle grond en was nooit uitgelopen. We hadden het moeten rooien en plaats gemaakt voor een nieuwe.

Als jouw boom NU nog niet uitloopt dan is er wel een probleem. Krab met iets onder de bast van de boom en als het nog groen is dan leeft het nog. Als je nog geen levende tekens ziet dan is de boom alvast bezig met de celdeling voor de bouw van bladeren.

Probeer veel water te geven want deze dagen was het erg droog.

Terug naar mijn boompje.

Prunus Persica Redhaven is de mijne.

Hier een foto van de stam:

5vvrqu.jpg

Ziet er dus wel nog groen uit daar, en die 'zwellingen' waren er (denk ik) ook nog niet een paar weken geleden.

• 3 weeks later...

Die van mij vertoont ook nog steeds nauwelijks activiteit, de "knopjes" zien er sinds februari al zo uit:

IMG762097931398355054.JPG

Maar wat schetste vandaag mijn verbazing, helemaal onderaan de stam: HUH!IMG761967101398355046.JPG

Wat kan dit betekenen? Is het de onderstam die uitgroeit of zit er toch nog leven in mijn boom?