laazor Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 (edited) Ik heb een paar weken terug een perzikboom geplant, maar ik weet nog steeds niet of die het overleefd heeft. Er werd mij gezegd dat perzikbomen er nogal 'droog' kunnen uitzien en toch twijfel ik. Als ik een zijtak schart met mijn nagel, is het nogal bruin. Maar de hoofdtak / stam is wel nog steeds groen. Edited March 25, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Sorry kan je afbeelding niet zien. Zo is de mijne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Beste laazor, Jammer genoeg kun je niet de linkjes uit je mail kopieeren. Dit werkt alleen op jou computer. Als je de foto's even opslaat en upload hier dan moet het werken. Vind je dat ingewikkeld dan kun je de mail ook doorsturen naar [email protected] dan plaats ik ze even voor je in dit topic. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
laazor Posted March 25, 2014 Author Share Posted March 25, 2014 Foto's gewijzigd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Als je even met je nagel over het hout krabt kun je onder de bast een kleur zien; is het groen dan zou ik nog even geduld hebben, is het bruin dan is het (waarschijnlijk) foute boel. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
laazor Posted March 25, 2014 Author Share Posted March 25, 2014 Op de 2e foto kan je links zien ik er met mijn nagel op gekrabt heb, daar is het idd groen. Nog even wachten dan maar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Zolang je nog groen krabt is er hoop. Hopelijk is niet alleen de stam nog groen, wat een verschil met die andere zijn boompje! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Wanneer heb jij hem gepoot? als hij bv bij de karwei weg komt dan zijn ze vaak lang gekoeld en blijven ze stil staan. zo niet vrees ik het ergste Omdat die bij onze buren van 3.5m hoog helemaal in bloeistaat en mijn kleine er wel degenlijk anders uit zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laazor Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 3 weken terug gekocht, en zelfde dag nog in de grond gezet, 2 jarige boom zou het wel jammer vinden moest die dood zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen2802 Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Ik wil niet dit topic kapen maar ik zit met een soortgelijk probleem. Perzikboom gekocht (bij Intratuin) en in februari in de tuin gezet, Prunus Persica "Peregrine". Volgens het label van de intratuin bloeit deze variant in maart, hetgeen zou betekenen dat hij in de problemen zit want het is eind maart en hij vertoont nog geen activiteit. Andere bronnen op internet melden bloeitijd mei voor deze variant, in dat geval moet ik dus nog even geduld hebben. Ik heb een stukje schors van een tak afgesneden en daaronder was het gewoon groen. -edit- andere bronnen melden een bloei in april, kortom: wat is waarheid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Beste Jeroen, Bloeitijd hangt natuurlijk altijd af van het weer; is het heel erg warm dan zullen bomen sneller bloesemen. Natuurlijk hangt het er ook een beetje vanaf in welk deel van Nederland je woont, want in het binnenland vriest het op dit moment harder dan aan de kust. De meeste perzikbomen staan op dit moment in de bloesem. Mijn eigen bloesemkalender kun je hier zien, maar ook deze is niet heilig;http://www.fruitbomen.net/informatie/bloesem/ Als de boom van binnen nog mooi groen is moet je gewoon geduld hebben. Kans is heel groot dat hij gewoon terug komt. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
laazor Posted March 28, 2014 Author Share Posted March 28, 2014 Bij mij is de stam alleen groen, en kleine stukken van de zijtakken. Maar die zijn voor het meest bruinachtig. De stam is echt nog nat en 'lekker' groen, dus wat als ik alle zijtakken eraf snoei? Zodat hij opnieuw begint en het misschien overleeft? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Dat zal ik doen. Zo kreeg ik sommige ook geleverd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Bij mij is de stam alleen groen, en kleine stukken van de zijtakken. Maar die zijn voor het meest bruinachtig. De stam is echt nog nat en 'lekker' groen, dus wat als ik alle zijtakken eraf snoei? Zodat hij opnieuw begint en het misschien overleeft? Je hoeft nu helemaal niks te snoeien. Gewoon van af blijven. Het boompje toont met een paar weken vanzelf waar hij uit wil lopen. Snoeien kan van de zomer ook nog.( beter niet nu zelfs ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen2802 Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Beste Jeroen, Bloeitijd hangt natuurlijk altijd af van het weer; is het heel erg warm dan zullen bomen sneller bloesemen. Natuurlijk hangt het er ook een beetje vanaf in welk deel van Nederland je woont, want in het binnenland vriest het op dit moment harder dan aan de kust. De meeste perzikbomen staan op dit moment in de bloesem. Mijn eigen bloesemkalender kun je hier zien, maar ook deze is niet heilig;http://www.fruitbomen.net/informatie/bloesem/ Als de boom van binnen nog mooi groen is moet je gewoon geduld hebben. Kans is heel groot dat hij gewoon terug komt. Bedankt voor je antwoord, dan houd ik nog een paar weken geduld! Ik woon bij jou om de hoek trouwens, in Gouda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
den elias Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Ten eerste, koop NOOIT fruitbomen bij Intratuin. Had er 2 jaar geleden een perzikboom gekocht in volle grond en was nooit uitgelopen. We hadden het moeten rooien en plaats gemaakt voor een nieuwe. Als jouw boom NU nog niet uitloopt dan is er wel een probleem. Krab met iets onder de bast van de boom en als het nog groen is dan leeft het nog. Als je nog geen levende tekens ziet dan is de boom alvast bezig met de celdeling voor de bouw van bladeren. Probeer veel water te geven want deze dagen was het erg droog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Ik heb dat ras niet maar volgens mij is de bloei peride normaal maart-april (begin april). Zal dus voor volgend jaar zijn de eerste vruchten. Maar zo te horen is hij nog lang niet dood, dus dat komt wel goed tegen volgend voorjaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laazor Posted March 31, 2014 Author Share Posted March 31, 2014 Terug naar mijn boompje. Prunus Persica Redhaven is de mijne. Hier een foto van de stam: Ziet er dus wel nog groen uit daar, en die 'zwellingen' waren er (denk ik) ook nog niet een paar weken geleden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen2802 Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Bij mij was het zelfs nog iets groener toen ik soortgelijke sneetjes maakte... Overigens, is er ook een onderbouwde reden waarom ik "NOOIT" bij de Intratuin een boom mag kopen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
den elias Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Je moet NIET maar je MAG er gaan kopen wat je wilt. Voor fruitbomen ben je beter bij boomkwekerijen die wat meer verstand hebben en beter verzorgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Hier een foto van onze stok een week terug geplant loopt al uit Deze is van 2013 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laazor Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Mijne lijkt echt gewoon zo goed als dood te zijn.. Begint van boven af te verdrogen, al de zijtakken droog etc. Misschien in het najaar, dat hij terug wakker wordt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen2802 Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Die van mij vertoont ook nog steeds nauwelijks activiteit, de "knopjes" zien er sinds februari al zo uit: Maar wat schetste vandaag mijn verbazing, helemaal onderaan de stam: HUH! Wat kan dit betekenen? Is het de onderstam die uitgroeit of zit er toch nog leven in mijn boom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DennisUtrecht Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 En is dat onder de entplaats, of erboven?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepp Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Zo is die van mij momenteel. Paar weken geleden gepoot zat nul blad aan. Weet niet of die bloemen gaat krijgen deze zomer maar hij doet het gelukkig wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts