Romke3 Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Ik heb veel mieren in mijn kas, is dat erg?tot nog toe heb ik er niet veel last van , maar op de laatste kropjes sla en andijvie die ik vorige herfst in de kas had gezet vind ik nu toch wel wat luisjes. Ik weet dat mieren bladluis cultiveren, maar hoe dat nou precies zit weet ik niet. Hoe hou je zowieso je kas op een vriendelijke manier vrij van ongedierte? Ik heb mijn kas nu voor het 2e jaar, vorig seizoen hadden we een vracht aan tomaten, pepers en paprika zonder noemenswaardige problemen met plagen. Er waren alleen twee pepers aangetast door luis, maar een beetje sproeien met spiritus en groene zeep , en het weghalen van de aangetaste delen heeft dat probleem opgelost. Ik probeer de kas wel zo net mogelijk te houden , zodat er zo weinig mogelijk schuilplekjes zijn. Wat hier wel een probleempje is zijn de enorme aantallen slakjes, een soort van wijngaardslak die miljoenen nakomelingen maken, en die kruipen in de profielen van de kas om van daaruit de planten te terroriseren, je kunt ze bijna niet vinden zo slim zijn ze in verstoppen, ze hebben nu de basilicumzaailingen ontdekt grrrr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Volgens mij ben je al aardig goed bezig , aanvullend is dat zo luchtig mogelijk en dat al het water op planten enzo vlug opdroogd het beste,vermijden dat in de kas een vochtige dompige klimaat heerst, door veel luchten.Biervallen werken goed in de kas, zolang je er bv schuin een dakpan ofzo oplegt dat er geen water in het bierbakje loopt Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Mieren zijn afval opruimers. Gewoon laten lopen, kunnen op zich geen kwaad. Wist je trouwens dat mieren bladluizen gebruiken als melkkoeien? Moet je eens op googlen, erg grappig feitje! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Romke3 Posted April 11, 2011 Author Share Posted April 11, 2011 ja dat mieren luizen melken had ik wel eens gezien, maar het is dus niet zo dat er door veel mieren ook veel bladluizen komen.Met dit weer is het niet zo moeilijk een droog klimaat in de kas te houden, soms is de luchtvochtigheid onder de 20, dat vinden de kleine zaailingen dan weer niet zo fijn.Ik gebruik een automatische raamopener dus er wordt steeds voldoende geventileerd Ik heb ook wel eens iets gehoord over potjes met stro voor oorwurmen kan dat ook in de kas? Bedankt voor de tip met biervallen, had ik nog niet aan gedacht. Zijn er nog andere natuurlijke middeltjes om de beestjes er onder te houden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Ja zeker kan een potje voor oorwormen in je kas,Je kan nog overwegen om bv afrikaantjes in je kas te zetten, grappig daarvan is dat geur bepaalde beestjes afstoot en dat afrikaantjes ineen min of meer besloten ruimte zoals je kas echt onwijs naar afrikaantjes laat ruiken en denk ik daardoor nog beter werkt dan buiten.Voorzelfde zou je wat knoflook kunnen planten in je kas. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Of respect hebben voor het ecosysteem en deze nuttige beestjes laten leven Als je een groep met insecten verstoord zie je altijd dat een andere groep de taak "over neemt". Nu de bijen uitsterven zie je steeds meer hommels. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Jullie missen de hoofdvraag volgens mij... komen er meer luizen in de kas omdat er meer mieren komen? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Castaneda Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Hey ja inderdaad Frank, mooi antwoord. Â Nou laat ik mijn mieren ook echt inderdaad met rust, ik dacht er zelf al aan, maar ze zitten bij mij echt rondom mijn fruitbomen, wist eigenlijk niet wat ze precies doen (als taak) en of ze schade aanrichten. Ze zitten onder de stoeptegels die ik heb neergelegd voor wat warmte opvang en afgifte (zal miniem zijn) en om het vocht in de grond te houden (en dat werkt perfect, na al die droge dagen, blijft het vochtig onder de tegels). Maar de mieren (en ook de wormen) hebben hier dus hun huis van gemaakt. Quote Comprehend and copy Nature Link to comment Share on other sites More sharing options...
Romke3 Posted April 11, 2011 Author Share Posted April 11, 2011 afrikaantjes is een goeie tip, ik hen ze al gezaaid, dus er kunnen wel een paar in de kas, knoflook staat er al want ik heb wat vroege zomerwortltjes in de kas gezaaid en daar wat knoflook tussen gezet. Ik hou zelf ook niet zo van het rigoreus uitroeien van populaties want je haalt je er meestal inderdaad wat anders mee op de hals.We hebben ook een vijver en daarin lukt het me tot nog vrij aardig om een biologisch evenwicht te behouden, voor de kas wil ik dit ook graag bereiken, maar ik weet dat luizen en witte vlieg in no time de boel kunnen verzieken, en met een kas heb ik niet zoveel ervaring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Castaneda Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Mieren zijn opruimers? Â Wat zou de taak van luizen zijn? (Wanneer we dit weten kunnen we gelijk het hele luizenprobleem oplossen) (is idd gedeeltelijk los van het topic, maar ik vond de stelling van Frank interessant) Quote Comprehend and copy Nature Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 (edited) Luizen eten etensresten op, vooral zoetigheid vinden ze heerlijk (net zoals wespen). Bladluizen zuigen aan het plantensap en leven hiervan. Het overtollige suiker wat ze hier aan over houden scheiden ze uit. Dat is de plakkerige substantie die je altijd voelt als je aan een blaadje met luis voelt. En die honingdauw vinden mieren dan weer heerlijk. Welke funtie dat "uitzuigen" van planten heeft in de natuur weet ik niet, maar die bladluizen zullen vast wel een functie hebben! Ze zijn tenminste voedsel voor het lieveheersbeestje. Aan een paar gewone luisjes doen we hier trouwens niets. Daar groeit de boom wel overheen. Bloesluis, schildluis, dopluis, wolluis en wortelluis is een ander verhaal. Hebben we hier gelukkig nooit. In het tuincentrum waar ik eerst werkte zat het jammergenoeg wel. Daar zetten we soms potjes met giftig gas neer in de weekenden. Vind ik zelf de minst fijne manier van bestrijden. Voor mijn gevoel dood je zo een hoop wat niet dood hoeft. Ik bespuit liever pleksgewijs. Edited April 11, 2011 by Guest Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Romke3 Posted April 11, 2011 Author Share Posted April 11, 2011 Ik denk dat luizen bestaan als voedsel voor "hogere"dieren en daarom hun plek in de kringloop innemen. Ik kan me geen voorstelling maken dat de gastplant voordeel heeft bij de bezetting door luizen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Ik zou een luis ook niet nuttig noemen eerder een parasiet,Verder geloof ik niet dat waneer je mieren hebt ook automatisch luizen, want ik heb nooit luizen en mieren best veel die ik overigens ook gewoon met rust laat.Dat mieren luizen melken komt op mij over of dat eerder in tropische lan den gebeurd dan hier in nederland al weet ik dat niet 100% zeker.verder is tocht eigenlijk wel vaak een oorzaak dat een plant een parasiet op loopt ik denk dat je veel moet luchten maar tocht moet vermijden,maar ik neem aan dat je ramen hoog zitten zoals bij meeste kassen om tocht te voorkomen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Tja waar mieren zijn vind je ook luizen, strikt genomen houdt de mier de luis als 'huisdier / nutsdier'. Daardoor zou je kunnen zeggen dat een grote mieren populatie ook een grotere hoeveelheid luizen tot gevolg kan hebben (ze beschermen en helpen de luis). Dat melken gebeurd wel degelijk hans, neem van de zomer maar eens een kijkje! Â Goudsbloemen planten en het onkruid vrij houden van de tuin schijnen te helpen om de mieren te verjagen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Dat mieren de luizen beschermen klopt. Maar ze veroorzaken ze natuurlijk niet. En ik weet niet of dat wel helemaal waar is dat als er veel luizen zijn, er ook veel mieren zijn. Er zijn natuurlijk veel meer soorten voedsel waardoor de populatie kan stijgen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Is dat hier in Nederland wel zo, ik ken het verhaal wel maar dan van tropische mieren/luizen.  (edith Frank in je antwoord hierbovenaan moet eerste woord luizen niet mieren zijn) Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 12, 2011 Share Posted April 12, 2011 Ja, Hans, zelfs in Nederland is dat zo Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 15, 2011 Share Posted April 15, 2011 Dat mieren de luizen beschermen klopt. Maar ze veroorzaken ze natuurlijk niet. En ik weet niet of dat wel helemaal waar is dat als er veel luizen zijn, er ook veel mieren zijn. Er zijn natuurlijk veel meer soorten voedsel waardoor de populatie kan stijgen.Ik heb het vandaag even thuis nagezocht Frank, ik was er namelijk van overtuigd dat dit deels wel zo is. In het veld handboek lees ik het volgende: Â "Mieren helpen bij de verspreiding van bladluizen. Ze verzorgen hele kolonies bladluizen om de honingdauw op te vangen die hen tot voedsel dient. De mieren kweken de bladluizen in hun nest, verspreiden ze en beschermen ze tegen vijanden. Ze gaan te werk als een herder met zijn schapen, indringers worden door bewakers of soldaatmieren aangevallen en de herderinnetjes of werksters zullen de luizen regelmatig melden. [...] Het spreek voor zich dat hierdoor snel grote luizen kolonies kunnen ontstaan." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 15, 2011 Share Posted April 15, 2011 Thanks Jorg! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted April 15, 2011 Share Posted April 15, 2011 heel verhelderend Jorg. Dus toch de mierenhopen maar aanpakken dan op de tuin. volgens mij heb ik nog ergens een mengsel poedersuiker gist staan maar dat zal wel niet meer werken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 15, 2011 Share Posted April 15, 2011 Nou ik geloof niet dat het de bedoeling is om mieren te gaan aanpakken preventief, nogmaals ik heb heel veel mieren en dat is oke (zijn nuttige opruimers) totaal geen luis!! Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 16, 2011 Share Posted April 16, 2011 Blijf er tegen om mieren uit te roeien. Erg nuttige beestjes. Ik verstoor liever niet het ecosysteem als het niet nodig is. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 16, 2011 Share Posted April 16, 2011 heel verhelderend Jorg. Dus toch de mierenhopen maar aanpakken dan op de tuin. volgens mij heb ik nog ergens een mengsel poedersuiker gist staan maar dat zal wel niet meer werken.Het is inderdaad niet de bedoeling om mieren preventief aan te pakken. Tuinmieren zijn nuttig en het is echt zeldzaam dat ze grote schade veroorzaken (en dan kan je ze proberen te verjagen, maar anders is het echt niet nodig). Â Als alles een beetje in evenwicht is worden de bladluizen weer opgeruimd door andere insecten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 17, 2011 Share Posted April 17, 2011 Mieren in de tuin is geen probleem. Daar heb je eventueel ook weer andere kruipers die dol zijn op luizen en ze toch te pakken krijgen.Maar in de kas werkt het toch wat anders, daar geldt het ecosysteem niet zo... Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Romke3 Posted April 18, 2011 Author Share Posted April 18, 2011 Eerst leek het helemaal geen punt, veel mieren, maar er was geen probleem. Echter na wat nadere bestudering van een verdacht slap tomaten!plantje zag ik toch wat van die akelige groene rakkers (luizen), en na nog wat verder zoeken ook nog wat witte vlieg. Nou is mijn ervaring dat die twee altijd samengaan dus dat verbaasde mij niet.Wat is trouwens de relatie tussen die twee?Ik ben blij met al die verschillende zienswijzen op dit probleem, want zo kom je tot een betere afweging om te reageren. Vooral de bijdrage van Jorg heeft mij aan het denken gezet, ik had al een vermoeden in die richting. Ik heb dus toch maar de spuit gepakt en probeer met Spruzit het tij te keren , want met de komende hittegolf in aantocht heb ik anders zomaar een giga probleem.Verder plant ik calendula enafrikaantjes om ze weg te houden.Ik heb ook gehoord dat tocht luizen zou aantrekken, nou heb ik twee ramen om te luchten, 1 automatisch en 1gewone, maaar met deze warme dagen zet ik ook zoveel mogelijk de deur open, anders wordt het gauw te warm, maar dan creeer ik wel weer tocht. Wat is wijs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts