Jump to content

Nieuw: even voorstellen

AnsW

Recommended Posts

Mijn naam is Ans, 66jr.

Heel lang geleden heb ik een paar jaar een moestuintje gehad en sindsdien bleef mijn interesse in het kweken van eigen groenten en fruit. Maar, ja, het was eigenlijk vanzelfsprekend om bij mijn huis een siertuintje te maken en ivm met poezen, heb ze zelf ook, vond ik het een vies idee om groenten in de grond te zetten en daarvan te eten. Ik heb wel 2 appelboompjes, 2 perenboompjes en een piepklein pruimenboompje staan. Mijn tuin is 8 meter breed en 6,60 lang, met een vijver van 2 bij 3 meter erin.

OP het internet kwam ik de gemakkelijke moestuin tegen en het kweken van groenten en kruiden in potten. Dus werd ik helemaal enthousiast. Het was dus toch mogelijk.

Ik ga een 4 of 5 "tafeltjes" van zo'n 45cm hoog van tuinhout maken en daarop plaats ik grote bakken, nl 2 bakken van 60x40x25cm en 2 bakken van 80x50x30cm voor dieper wortelende groenten, en een kleinere kuip voor kruiden.

Verder heb ik nog een grote speciekuip voor de bonen, 2 aardappelzakken, een dichte bak (was een wasmand met onderin gaten, ook voor aardappelen en dan mijn grote luxe: een Vegtrug van 1 meter met overkapping. Die komt bij de keuken te staan.

De tafeltjes zijn lekker flexibel, ik kan ze gewoon in de plantenperken zetten of op het terras. En dat spreekt me wel aan.

De aarde, heel veel liters in zakken, werd gister gebracht, morgen wat hout voor de tafeltjes. ik heb ergens in mijn wijk 2 pellets gevonden en ze met moeite naar mijn huis gesjouwd en dan kan ik in het weekend aan de gang met het maken van de tafeltjes.

Aan de tafeltjes maak ik aan drie kanten fijn geplastificeerd gaas vast die afhankelijk van de groenten 0,50 of zo'n 1 meter hoog wordt. Zo kan ik de kuipen nog iets beter beschermen en ik kan er evt insectengaas of bescherminggaas ed overheen hangen en gemakkelijk vastmaken aan het geplastificeerd gaas. Ook kan ik daar planten tegenop laten klimmen. Multifunctioneel dus.

Ik heb ook een goedkoop kasje van 110x zo'n 60 cm gekocht en ook daar ga ik een tafeltje voor maken en de kas erop bevestigen.

Daar ga ik potten in zetten met zaaigoed of om de planten in af te harden of te laten opgroeien.

Door de tafeltjes komen de bakken fijn op werkhoogte en dat is heel plezierig voor mijn rug

Ik heb van het weekend komkommer en courgette gezaaid en die staan al flink hoog. Lekker warm op de verwarming gezet om te ontkiemen.

Ik heb de pootaardappelen, twee soorten, een paar trostomatenplantjes, 11 aardbeiplantjes en kruidenplantjes al ontvangen en opgepot. De aardbeien staan in een koele slaapkamer. En dan heb ik nog het nodige aan zaad gekocht.

Vandaag kwam het compostvat binnen, de goedkoopste want ik heb al zoveel geld uitgegeven de afgelopen weken, het loopt allemaal aardig op. Maar het is zoooo ontzettend leuk.

Ik heb ook al veel van het forum opgestoken en die informatie is een grote hulp geweest. Dus bedankt hiervoor.

Een heel verhaal is het geworden als ik het zo teruglees.

groetjes Ans

Edited by Guest

• 2 weeks later...

allemaal hartelijk bedankt voor de welkom berichtjes!

Langzaamaan heb ik alle materialen in huis.

Vandaag het laatste nl de vermiculite besteld, grond heb ik, al een aantal tafeltjes gemaakt voor de bakken, heeel veel zaad in huis, gezaaide komkommer en courgette staat al flink hoog in het kasje en ik heb nog meer dingen zoals wat slasoorten, wortelen, radijsjes, bietjes, andijvie, etc gezaaid en die staan ook in het kasje.

Het kasje staat ook op een tafel van tuinhout.

Op de verwarming liggen peulen, capucijners en doperwten te ontkiemen zodat ze een voorsprongetje krijgen want de temperatuur gaat dalen. Verder heb ik 3 soorten aardbeienplantjes en 2 soorten tomatenplantjes in de slaapkamer staan. Aardappelen, daar ben ik wat laat mee, liggen te ontspruiten. De Gourmandine uit de supermarkt die heerlijk is, kan ik het eerst in een zak plaatsen,die hebben al flinke spruiten.

Daar heb ik dus geen pootgoed van besteld, zal mij benieuwen.

Heel veel zakken grond liggen nu nog in mijn keuken opgestapeld, gelukkig is het tuinhout inmiddels grotendeels verzaagd.

Kortom......................ik ben volop bezig. En ik vind het zo heerlijk en ik verheug me op de zomer.

Ik heb de oppervlakten van alle kuipen en bakken opgeteld en bij elkaar heb ik ruim 5 vierkante meter aan moestuin en extra ruimte gecreeerd.

Binnenkort als alle tafeltjes geplaatst zijn en de bakken erop geplaatst zijn zal ik foto's maken. De tafeltjes worden gewoon in mijn siertuin naast de bestaande paden en terras geplaatst. Want mijn tuin is niet groot

groetjes Ans