kustlijn Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 The European Stevia Center http://bio.kuleuven.be/biofys/ESC/ESC.htm Voor antwoorden op vragen zoals:Hoeveel calorieën bevat stevia Practisch geen.Stevia bevat geen calorieën, geen vetten, geen zuiker, geen cholesterol en geen Koolhydraten Kan Stevia of Steviosid bij het koken/bakken gebruikt worden? Absoluut.Het smeltpunt van stevioside is 198 ° C zonder dat het ontleedt of veranderingen in kleur en smaak ondergaat.Het is bij het dagelijkse koken zeer hittebestendig en is geschikt voor zuivelproducten en zuur fruit (aardbeien, sinaasappelen, limoenen en ananas).Bovendien is stevioside pH stabiel en niet-fermenteerbaar. Hoe Stevia extract wordt gemaakt? Een vloeibaar extract kan worden gemaakt van verse of gedroogde en gemalen stevia bladeren.Stevia bladeren of poeder kan koud worden opgezet met brandewijn en de mix 24 uur laten staan.Filter de vloeistof door een (koffie)filter en maak het met water op smaak.Om de alcohol te verwijderen kan men het kort verhitten.(80°c) Een zuiver water extract kan op dezelfde manier worden bereid, het zal echter niet zoveel zoete glycosiden binden zoals met alcoholische extracten. De houdbaarheid is afhankelijk van de bewaartemperatuur beperkt.Zoals elk vloeibaar extract kan dit extract worden geconcentreerd tot een stroop. Is Stevia veilig voor diabetici? Ja, Stevia en stevioside zijn als zoetstof volstrekt veilig. http://bio.kuleuven.be/biofys/ESC/ESC.htm Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Erik Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 Alleen de smaak is dus nog een beetje wennen. Bedankt voor de aanvullende informatie. Nog meer mensen die al kennis hebben gemaakt met stevia? Quote
kustlijn Geplaatst: 6 november 2010 Geplaatst: 6 november 2010 Ik heb mijn vooraad vloeibare Stevia zoetstof weg gegooid.Deze is duidelijk niet lang houdbaar, ook niet in de koelkast.Er dreef plots vlokken schimmel op de vloeistof.Dit na ruim drie weken bewaren. Nu moet ik zeggen dat ik er gewoon een thee van gemaakt had.Dus geen alcohol oplossing.Deze wateroplossing beviel mij ook al niet.De thee werdt er niet (veel) zoeter door.Er kwam wel een zoethout smaak aan de thee, wat soms helemaal niet verkeerd is.Maar (veel) zoeter nee. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Jorieke123 Geplaatst: 7 november 2010 Auteur Geplaatst: 7 november 2010 Ik doe een paar blaadjes door de thee, maar merk ook niet dat het veel zoeter wordt. Een schepje kristalsuiker gaat beter... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
kustlijn Geplaatst: 9 november 2010 Geplaatst: 9 november 2010 Het vermalen van droge blaadjes in een mortel (vijzel) gaat nog het beste.De daaruit bestaande poeder bewaar ik nu al een 1.5 jaar.Donker weggezet is het nog steeds goed. Maar oook van dat poeder is de zoetkracht ver te zoeken. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Jorieke123 Geplaatst: 16 januari 2011 Auteur Geplaatst: 16 januari 2011 Ik las in Velt Magazine een stuk over stevia, en ook over een (Duits) kookboek waarin stevia wordt gebruikt als zoetmiddel voor van allerlei gerechten. Op Bol.com vind ik nog veel meer boeken, een paar in het Nederlands enook een aantal in het Engels. Nu twijfel ik dus heel erg, want ik ben bang dat geen 1 boekje rept over het zelf verbouwen van stevia, en je zal vertellen waar je poeder of extract kan kopen. Is dat poeder dan wel het groene poeder, van direct gemalen blaadjes? Want volgens mij heb ik ook wel eens wit poeder gezien. En dan heb ik nog niets aan zo'n boekje, want dan kloppen de verhoudingen niet. Heeft iemand hier zo'n soort kookboek? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frank Houweling Geplaatst: 16 januari 2011 Geplaatst: 16 januari 2011 (aangepast) Hmm. Misschien een domme oplossing. Loop eens naar de kruidenwinkel en vraag waar de steviapoeder uit bestaat? Edit: zelf even gezocht, volgens mij is het gewoon zeer fijn gesneden Stevia. 16 januari 2011 aangepast door Gast Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Jorieke123 Geplaatst: 16 januari 2011 Auteur Geplaatst: 16 januari 2011 Hier hebben ze een boel stevia producten, en ook 2 van de boekjes die ik op bol.com zag. http://www.desteviadrogist.nl/Stevia-Zoetstof-bestellen-SteviJa.aspx?gclid=CL3kqOSpv6YCFVBB3godXV9cIg Het poeder is wit, dus waarschijnlijk is het geconcentreerder dan gemalen blad. Zouden veel gerechten dan bijvoorbeeld niet gemaakt kunnen worden met de verpulverde blaadjes? Ik kan natuurlijk wat aanklooien, maar een boek over 'van tuin tot taart' zou beter zijn Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frank Houweling Geplaatst: 16 januari 2011 Geplaatst: 16 januari 2011 Opgelost:"Door kookproces verkregen aftreksel van de gedroogde bladeren." Veel puurder dan de bladeren dus. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Jorieke123 Geplaatst: 16 januari 2011 Auteur Geplaatst: 16 januari 2011 Ja, en dan dit in het gastenboek op die website: Ik bestelde de eerste keer de pure zoetpoeder en het kookboek. Netjes werd ik opgebeld met de mededeling dat de zoetpoeder uit het boek degene is met inuline en niet de pure. Of ik niet liever die met inuline wilde. Hier ben ik zo blij mee anders waren de taarten wel heel vies zoet geworden denk ik en was ik waarschijnlijk heel erg op stevia afgeknapt geweest, omdat de smaak dan niet lekker zou zijn. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 16 januari 2011 Geplaatst: 16 januari 2011 Opgelost:"Door kookproces verkregen aftreksel van de gedroogde bladeren." Veel puurder dan de bladeren dus.AAAAAA!!!! Doe dit NOOIT meer! Puur ! = echt, zuiver, onverdund. Je kan pure bladeren hebben en sterker/krachtiger dan de bladeren. Maar niet puurder dan de bladeren, iets door een proces verkregen is niet puur! Quote Even a broken clock is right twice a day
Koert Geplaatst: 16 januari 2011 Geplaatst: 16 januari 2011 Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 16 januari 2011 Auteur Geplaatst: 16 januari 2011 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frank Houweling Geplaatst: 16 januari 2011 Geplaatst: 16 januari 2011 Opgelost:"Door kookproces verkregen aftreksel van de gedroogde bladeren." Veel puurder dan de bladeren dus.AAAAAA!!!! Doe dit NOOIT meer! Puur ! = echt, zuiver, onverdund. Je kan pure bladeren hebben en sterker/krachtiger dan de bladeren. Maar niet puurder dan de bladeren, iets door een proces verkregen is niet puur!Je hebt helemaal gelijk. Ik bedoel dat er een hoger percentage zoetstof in de poeder zit. Mijn scheikundeleraar zou me slaan! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Jorieke123 Geplaatst: 16 januari 2011 Auteur Geplaatst: 16 januari 2011 Ik ga eens proberen er een siroop van te koken. Dus blaadjes in water koken, daarna zeven, en daarna inkoken tot een siroop.Omdat je dan met houdbaarheid zit, en je voor thee maar heel iets nodig hebt, misschien een soort stevia ijsblokjes maken. 1 blokje in de thee(pot) en dan kokend water er over voor een zoete thee. Daar wil ik de stevia sowieso veel voor gebruiken. Dan zoek ik bij meer oogst wel eens op hoe ik het (zonder destilleren en andere moeilijke zaken ) kan verwerken in gebak etc. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Eva Geplaatst: 17 januari 2011 Geplaatst: 17 januari 2011 ik ben al een tijdje geinteresseerd in de stevia,heeft iemand hier misschien zaden voor me of weet waar ik het anders kan krijgen? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 januari 2011 Auteur Geplaatst: 17 januari 2011 Zaden zijn overal wel te bestellen, volgens mij zag ik ze laatst ook bij de welkoop hangen.Ik heb helaas geen zaden meer liggen, en opkweken uit zaad is ook vrij lastig. Stekken gaat stukken makkelijker. Als je wilt stuur ik je wat stekken. (zodra dat weer kan) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Eva Geplaatst: 18 januari 2011 Geplaatst: 18 januari 2011 nou, als dat even kan! geweldig!wanneer kan zoiets ongeveer? Quote
aardbeijim Geplaatst: 20 januari 2011 Geplaatst: 20 januari 2011 Dit is zeker iets voor jullie een hele site over stevia:http://www.stevianederland.nl/ Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Jorieke123 Geplaatst: 20 januari 2011 Auteur Geplaatst: 20 januari 2011 Best interessant, vind het alleen zo jammer dat de producten die ze aanbieden niet echt natuurlijk meer zijn... Alleen de zakjes thee zijn nog voorzien van echte stukjes plant.. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Eva Geplaatst: 20 januari 2011 Geplaatst: 20 januari 2011 en daarbij...is het veel leuker om hem zelf te telen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 januari 2011 Auteur Geplaatst: 21 januari 2011 En tijdens het tuinieren gewoon af en toe een blaadje in je mond te stoppen! Jum. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jooze Geplaatst: 10 februari 2011 Geplaatst: 10 februari 2011 Leuk om dit te lezen, Ik heb 3 jaar geleden blaadjes geproefd bij iemand. Helemaal gek meteen en op zoek gegaan naar de plant/ zaadjes beide kon ik nergens meer krijgen. Degene die de plant had, had geen groene vingers die was snel dood dus een stek kon ik niet nemen. Het jaar erna wederom gezocht en kon alleen zaadjes vinden. Tot 3x niet gelukt. Dus heb het erbij gehouden Maar mocht er zo nog iemand een stekje hebben later dit jaar, ik hou me aanbevolen!! Roep maar wat je er voor terug wil hebben!! En dan? Kan ik die in een pot in de kas zetten of is ook dat in de winter te koud?! Jooze Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Jorieke123 Geplaatst: 10 februari 2011 Auteur Geplaatst: 10 februari 2011 Ik heb wel stekjes voor je, ik wil ook wel een stukje plant met je delen (heeft wat meer wortels al..)Ik heb de plant op de slaapkamer staan, daar is het bij ons vrij koel omdat we daar geen verwarming hebben, en de pijp van de kachel er ook niet loopt. In de kas is het te koud denk ik. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jooze Geplaatst: 11 februari 2011 Geplaatst: 11 februari 2011 Hi Jorieke, Heel graag, ik zou graag Stevia hebben. Een idee wat je er voor terug wilt hebben? Of zal ik gewoon wat geld overmaken oid. Jooze Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.