Caatjeh Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Mijn tomaten zijn verspeend en ik zoek een lichte maar koele plek in huis. Voor het raam op het zuid -oosten is het heel licht, maar snikheet. Ook in de slaapkamer (=onverwarmd). Tussen 24-28 graden vandaag gemeten. Het is dan ook een redelijk warme dag, en het wordt de komende dagen alleen maar warmer. Ik kan daar geen ramen opendoen, behalve slaapkamerdeur. En dat doe ik liever niet als ik niet thuis ben. Op het noorden is volgens mij te donker. Heb nog wel een dakraam op het z uid-oosten die schuin staat. Is in de badkamer op zolder. Daar is het redelijk licht (maar niet veel zonlicht) maar ook nog best warm (rond 21 graden). Maar daar kan ik nog het raam een beetje open zetten om te koelen. Dus ik twijfel wat te doen. Kan ik ook proberen de tomaten overdag buiten tezetten wanneer het buiten tussen 15-20 graden is en 's avonds binnenhalen? Iemand een advies? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Koelt het 's nachts dan niet af in de kamers?Overdag mag het boven de 30°C komen hoor, als het 's nachts maar wat afkoelt. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted March 28, 2014 Author Share Posted March 28, 2014 Oh dat is een hele geruststelling...s'avonds doen we vaak de balkondeur open dus dan kan het afkoelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Dan zal het wel goedkomen Het kan zijn dat de blaadjes de eerste dagen wat slap hangen, dat komt doordat de wortels nog niet sterk genoeg zijn. Dat komt normaal vanzelf wel goed, maar als het te erg wordt laat je ze even in de schaduw op krachten komen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dakoina Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Ik heb net de mijne verspeend naar potjes, ze staan binnen onder de groeilamp. Hier is het wel 18-22 graden over't algemeen. Quote Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Eenmaaal verspeend en verder goed, kunnen ze heel best op een noordraam staan . Staan ze straks bij mij in ieder geval wel. Dat is bij mij de koelste plek. Hoog raam , voldoende licht. Geen zon.Wel als je ze dan naar hun plek buiten gaat verhuizen, in de volle zon natuurlijk, dit een beetje in stapjes doen ( afharden kwa wind en lichtsterkte ( zon ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Groeien tomaten dan niet heel langzaam?Ik zet al m'n planten voor een zuidraam en geef ze zo veel mogelijk zon en indirect zonlicht. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Ik heb ze na verspenen in de kas gezet, geblindeerde kas dus geen direct zonlicht, wel veel licht en warmte. In de nachten is het koud en ze groeien langzaam maar gestaag. Lijkt goed te werken. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pascc Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Langzaam groeien is toch juist wel goed als je ze vroeg zaait? Mijn tomaten staan in de vensterbank op t zuidoosten, overdag erg warm, en ik denk dat de plantjes de zon iets te fel vinden maar heb geen andere optie nu. Overigens hebben alleen de tomaten hier last van, aubergines en paprikas doen het prima. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Die van mij stonden aan een zuidraam.Als ik tijd had verschoof ik ze zodat ze langer in de zon stonden.Ik had begin februari gezaaid en ze staan sinds gisteren in de serre.De meeste dan toch. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
juudje Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Die mijne staan in zuid raam, op mijn mening doen ze goed...mooi groene bladen maar groeien te hard. Sommige zijn nu rond de 40cm Vraagje....doe ik iets verkeerd of is dat normaal, ze zijn 25 februari gezaaid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Haha, ja dat krijg je dus als je eind februari al tomaten gaat zaaien. Die groeien wel door. Je zou ze nu in een groter potje kunnen zetten en wat dieper planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Die van mij zijn nog maar 6 cm hoog en er beginnen al een aantal hun tweede paar blaadjes te krijgen. Er staat een deel in de kas ( met de boontjes in één grote bak ) en een deel - waar er nog geen tweede paar blaadjes aan zijn - in m'n veranda. Een hele dag zon ( direct en indirect ) en lekker warm. En nog zo langzaam groeien.... Het zal nog een maandje duren eer ik ze kan uitplanten, denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miekebonje Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Ik zocht naar een aantal antwoorden op wat nu de beste plaats is voor mijn verspeende tomaten. Op dit moment staan ze op een tafel in een bijkot voor een zuidraam. Daar is het toch wat te fris, ik zet ze elke dag in de zon, maar vind dat veel gedoe en waarschijnlijk maakt dat de planten ook niet zo blij, telkens veranderen van plaats. Ik wil ze niet meer op het zuidraam zetten binnen, ik veronderstel dat ze te hard zouden groeien en slungelig worden, nu zijn ze perfect stevig, maar groeien niet zoveel (op dit moment 10cm). Een raam op het oosten zou dus ook een goed idee zijn. het is ongeveer 20 graden binnen en veel licht (groot raam). Het zuidraam is voor de paprika/peper/aubergine. Ik heb ook nog een raam op het noorden, maar in die ruimte is het 17-18°. Mijn tunnelserre is nog niet volledig af en kan nog niet verlucht worden, daar zet ik dus nog geen zaaigoed ( te vochtig en broeierig overdag). Ik vroeg me nu af, naar volgend jaar toe of je verspeende plantjes in de serre kan zetten. Bij mooie dagen is het temperatuurverschil dag/nacht toch heel groot. Kunnen de planten hier wel tegen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Ja hoor, daar kunnen ze tegen ( geen vorst natuurlijk ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 Kan ik ze ook met dit warme weer overdag op het balkon buiten zetten en 's avonds weer naar binnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vuur Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Ik heb mijn grootste tomaten- en peper-plantjes al een paar dagen op het balkon staan ('s nachts weer naar binnen), en dat vinden ze helemaal niet erg.Vannacht wordt een klein experiment, want ik laat ze daar staan. Ik ga de rest van het weekend weg, en moet dus kiezen: óf ze blijven binnen met veel te weinig licht, óf ze blijven het hele weekend buiten met veel licht overdag en koele nachten. Morgenochtend ga ik kijken welke van de 2 opties het beste lijkt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Ik moet zeggen, mijn tomatenplanten ( het zijn inmiddels geen plantjes meer ) staan al een aantal weken in de koude kas. De planten zijn nu ongeveer 2x zo groot als de planten die thuis voor een Z-O raam staan. Zelfde zaad, zelfde dag gezaaid enzo. In de kas is het 's nachts toch ook wel behoorlijk koud hoor ( maar geen wind ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 Maar in een kas zijn ze beschermd tegen wind. Zo open en bloot op het balkon, kan dat denk je? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Probeer het uit ? Zelf zou ik zeggen, nee, dat kan niet. Maar wie weet ? Je hebt nog álle tijd om opnieuw te zaaien. Ik moet de bulk van de tomaten nog zaaien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 Dank voor je antwoord. Ik speel liever even op safe. Tomatenplantjes zien er goed uit, ik houd ze dan nog even binnen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Die van mij staan een deel in de kas en een deel in een plastic emmer van de action op het plat dak en beide partijen doen het prima. Die van het dak nog nét iets beter omdat de roofing de warmte reflecteert en 's nachts ook wat warmte afgeeft.Als er kans op vorst is, heb ik een vorstdoek voorzien die er als een tent kan overgedrapeerd worden.Zelfs de boontjes doen het zo prima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vuur Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Mijn tomaatjes en pepertjes hebben het goed uitgehouden op het balkon dit weekend Helaas zag ik dat de temperatuur later deze week weer in de buurt van het vriespunt kan zakken, dus ik zal ze wel weer snel terug naar binnen verhuizen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Goed om te weten... Ik houd alvast m'n vliesdoek gereed Einde van de week wordt het wel terug warmer heb ik gezien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Mijn tomaten zijn nu al een kleine 2 weken verspeend. Ik heb ze boven onder het groeilicht staan. Superwarm wordt het daar niet, maar ook niet koud. Overdag rond de 22 °C en s'nachts kan het zakken naar 16-18 °C. Heb daar ook mijn pepers en paprika, want die moeten het toch goed warm hebben, ook 's nachts. Is dat goed of kan ik ze 's nachts beter koud zetten? In de keuken kan het wel 15 °C worden denk ik. De laatste week van april wil ik ze overdag buiten zetten en dan vanaf begin mei zou ik ze buiten in de koude bak willen zetten, dag en nacht. Half mei gaan ze dan de grond in. Is dat een goed idee denken jullie? Dit worden vollegrondtomaten (wel met afdakje). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts