Claudia69 Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Ik zie deze een paar keer opduiken in oudere zaaitopics, maar kan iemand ook zeggen hoe deze tomaatjes het doen? Zijn ze geschikt voor buiten? Is de smaak oké? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Er is een topic : tomaten proeven - vergelijk " Daar wordt ie beschreven.Heb hem 2 jaar gehad. Hij werd zo geroemd ! 1e jaar viel bij mij wat tegen, verder prima plant trouwens, 2e jaar niet echt veel beter. Ik doe hem niet meer. Gewoon niet boeiend genoeg. Een erg gemiddelde, wel smakelijke tomaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted March 29, 2014 Author Share Posted March 29, 2014 Zijn er andere rassen die je voor buiten zou aanraden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Sorry, niet direct eigenlijk. Ik selecteer de soortjes die ik ga zaaien niet op geschiktheid voor buiten. Mijn tomaten gaan sowieso wel naar buiten ( ik heb maar een vrij kleine kas ), en ik zoek vooral lékkere. Ik ben best bereid een wat lastigere plant voor lief te nemen, als de tomaat helemaal super is. Dus de tip om dat topic eens door te nemen, met wel de kanttekening, dat ieders smaak heel persoonlijk is.Verder is er een lopend project "op zoek naar zoetekes" , zie daarvoor dan dát topic. Veel tips voor het zetten van sterke rassen, en van goede smaak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Voor buiten kies je best rassen die snel vrucht zetten en die vruchten snel laten rijpen. Verder zou je kunnen overwegen om soorten te kiezen die bovendien tegen een wat koeler klimaat kunnen. Ook zogenaamde "determinate" planten (alle vruchten rijpen min of meer tegelijk, in een korte periode) zijn wat geschikter vaak, omdat de planten stoppen met groeien als ze vruchten maken en daardoor meestal wat kleiner blijven. (De meeste tomatensoorten groeien door en blijven in principe vruchten maken).Rassen? Er zijn er vele duizenden. En vele honderden die aan bovenstaande criteria voldoen...... Als je vertelt waar je zaden wil kopen of je hebt bepaalde rassen op het oog kunnen we concreter meedenken over specifieke ras-keuze. Je keuze is ook afhankelijk van andere wensen (kleur, smaak, vorm enz) In een andere topic heb ik het een en ander op een rijtje proberen te zetten. Zie pagina 8, het 4e stukje van dit topic:https://www.moestuinforum.nl/tomaten-uitdaging-op-zoek-naar-zoetekes-t11591-70.html Edit. Sorry. Ik kan concreter zijn omdat je vraagt naar de Siberian Superior. Op Nederlandse sites alleen maar de reclametekst van Royal Sluis, die ze blijkbaar als enige verkoopt in Nederland (?). Die "informatie" is eerder wervend en bepaald niet compleet. Dus ook even gezocht in allerlei andere databases. Daar kom ik wel de "Siberian" tegen (naast diverse andere rassen waarin het woord Siberian voorkomt) en die heb ik verleden jaar ook zelf gezaaid. Die Siberian is uitermate geschikt als buitentomaat (hoewel tomaten zonder overdekking buiten altijd een gok is, vanwege risico van fytoftora-ziekte). Het is een oud (heirloom) ras, zeer vroeg en geschikt voor koelere klimaten. Bovendien een determinate plant (niet dieven dus! Anders oogst je heel weinig!) van ca. 60 cm hoog. Waarschijnlijk is de naam "Siberian Superior" bedacht door het Royal Sluis bedrijf zelf, dat een selectie heeft gemaakt uit het ras "Siberian" en dit als haar eigen ras heeft laten registreren...? Dat denk ik ook omdat de wat vage/wervende tekst op de zaadzakjes en websites die zaden van Royal Sluis verkopen, wel min of meer past bij de beschrijving van de Siberian... Maar 100% zeker ben ik niet. Wat Bit erover schrijft w.b. de smaak, kan kloppen en is zo gek niet. Van de zeer vroege tomatensoorten is de smaak gemiddeld genomen veel minder uitgesproken en super-heerlijk als van de late soorten. Die late rassen hebben veel meer suikers en andere smaakstoffen kunnen opbouwen.... Maar die kun je ook pas 2 maanden later oogsten en dan alleen nog maar uit een kasje. Binnen de groep zeer vroege en voor wat kouder klimaat-tomaten is in ieder geval de "Siberian" geen slechte in smaak. Of er betere zijn binnen die groep...dat moet ik proefondervindelijk nog achterhalen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts