Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten in de kruidenbak?

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb me een bak gehaald om kruiden in te gaan houden en het lijkt me leuk om hier een kerstomaatplantje bij te hebben, kan dit?

Ik heb een foto van de bak bijgevoegd (internet foto). De bak staat buiten, deze is niet overdekt, is dit een probleem (zowel voor de kruiden als voor de tomaten)?

Ik dacht aan Tiny Tim, micro Tom of Florida petite.

image52281396329886.jpg

Tiny Tim is dan een prima soort. Wellicht ten overvloede maar verdiep je even in de behoeften van de verschillende planten; sommige kruiden hebben graag wat schaduw. En nog een tip; zet er geen munt in dat woekert te erg.

Momenteel heb ik al zitten: rozemarijn (rosmarinus officinalis prostratus), knoflook (allium sativum), bieslook, basilicum en peterselie. De laatste komt van de supermarkt en die is al heel slap, vermoed te laat overgeplant? Kan dit nog goed komen? Ik wil nog graag salie en tijm erbij. De bak is 100x50, dus het moet hier allemaal inkunnen natuurlijk. Kan dit dan met een Tiny Tim? Wordt die niet alsnog te groot? De planten die niet teveel zon mogen, kan ik natuurlijk in zijn schaduw zetten. Munt wil ik ook, maar die zal ik inderdaad apart plaatsen.

Basilicum, bieslook, citroenmelisse, kamille, pepermunt, salie... het zou allemaal ideaal passen bij tomaten. Meermaals op internet zo teruggevonden, ga het dit jaar zelf proberen door allerlei kruiden tussen (welbepaalde) groenten te combineren.

Ja hoor, dat kan gewoon. neem niet een té groot soortje tomaat, die als plant wat kleiner blijft dus.

Hier sluit ik me bij aan. Mijn eerste jaar als moestuinier heb ik de fout gemaakt om in een soortgelijke bak (alleen dan zonder poten) een tomatensoort te plaatsen die ongeveer twee meter hoog werd Ik wist ook nog niet wat dieven was, dus dat werd dus een groot monster.

Dit jaar ga ik dat overigens weer doen, maar nu ben ik er op voorbereid.

• 3 weeks later...

Ik heb basilicum plantjes bij mijn tomaten en dat gaat uitstekend!

Plant de tomaten in half Mei buiten of begin Mei in een kas (als ze minimaal een CM of 10 hoog zijn). Hou er rekening mee dat de plant heel zijn leven in perfecte omstandigheden heeft geleefd (prima temperatuur, vochtigheid, etc) en opeens in een ietswat koudere klimaat terecht komt. Doe daarom de tomatenplantjes een paar dagen voordat ze naar buiten gaan in een iets koudere kamer of op een plek waar het niet zo warm is als waar ze zijn opgegroeid. Dit zorgt ervoor dat de schok niet te groot is waardoor de planten niet doodgaan als je ze opeens buiten zet. Ook kun je de eerste paar dagen, zodra ze eenmaal buiten staan, lauw water geven i.p.v. koud water.