Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aaarrghhh!Onkruid!

jootje

Recommended Posts

Worden jullie nou ook zo gek van dat onkruid? Ik haal het steeds weg, maar het komt steeds maar terug en steeds meer met dit weer. Ja, ja, ik weet het, het hoort er bij, maar word het niet ooit eens minder? En dan heb ik het eigenlijk maar over een klein groente tuintje. In augustus zijn we hier komen wonen, de mensen van wie het huis was, waren maar 1 x in de week een dag in het huis, dus deden al jaren niks meer aan de tuin. Het onkruid en de planten stonden echt een dikke meter hoog, en het was veel! Ook het betegelde deel was voorzien van onkruid van een meter hoog. Het gedeelte wat nu mijn groente tuintje is was een grote kluwen van planten, en lang gras. We hebben alles, ook de planten er blind uitgegooid ( niet slaan) Er was totaal geen overzicht. Het enige wat ik heb laten staan is een vijgenboompje. Ik heb in het najaar en een klein stukje in het voorjaar het stuk grond, ik denk, zo`n 10 x omgespit, en dan op de knietjes de kluwen wortels zoveel mogelijk eruit gehaald, dan een paar dagen laten zitten, onkruid weer met het handje weggehaald, weer opgespit, wortels weggehaald, enz. Ik heb er dus best wel veel aan gedaan. En het is ook echt wel veel minder, maar ik blijf gras houden, en nog vele andere soorten onkruid. Wat ik ook lastig vind is dat als ik iets gezaaid heb, ik als het opkomt, echt niet weet of het onkruid is of dat wat ik gezaaid heb. Als de groente eenmaal goed door komt zie ik dat natuurlijk wel, zeker als het in een rijtje gezaaid is. Ik heb nu veld sla gezaaid, nou er groeit van alles op dat stuk, maar of dat de veld sla is? Geen idee....dus wegtrekken? Of weer afwachten. Wortels en bosuitjes staan boven de grond, maar hier en daar zit niks, waar ik wel gezaaid heb, heb ik er waarschijnlijk zelf uitgetrokken! Maar goed, verder vind ik moestuinieren verschrikkelijk leuk, en zal ik me ook niet op mijn kop laten zitten door dat onkruid, maar moe word ik er wel van. Morgen maar weer een paar uurtjes op mijn knietjes! Dus graag droog weer. Verder heb ik ontdekt dat een buurman verderop ook een groententuin heeft, ik had al wel die platte kas gezien, die stond van de week open, prachtige kroppen sla, andijvie, snijbiet en iets van kool stond erin, alles al volgroeid! Gaat dat zoveel sneller in een koude platte bak? Ik heb de man zelf nog niet gezien, maar ga hem wel aanspreken zodra ik hem zie, ik kan wel een beetje tips van iemand nabij gebruiken! En dan misschien een kleine platte bak? Nou, ik heb inmiddels een cd opgezet, en ga maar eens in de nieuwe Landleven lezen die vandaag op de mat viel! Bedankt voor het " luisteren" . Jo

Volhouden Jootje, dan wordt het langzaam aan minder. Het is even doorbijten maar daarna heb je er veel plezier aan en hoef je niet elke week meer te wieden. Ik heb een goed onderhouden tuin overgenomen en werk elke zaterdagochtend in de tuin. Dan haal ik het onkruid weer weg voordat het een kans heeft om zaad te vormen. Als je het bijhoudt is het helemaal niet veel werk. Het scheelt ook dat ik een hele nette buurman heb waar helemaal geen sprietje onkruid mag staan, ideaal!

Ohja ik maak ook gebruik van mulche om het onkruid wat tegen te houden rond de planten.

Ik ben ook nog wel flink in de weer met onkruid, is toch nog welzo dat wanneer ik de tuin helemaal net gehad heb weer gelijk opnieuw kan beginnen

maar ik leg me erbij neer en wied gewoon hele tijd door, ik merk wel dat het iets minder wordt.

Eigenlijk vindt ik het geeneens zo'n probleem, het hoort erbij denk ik maar en me dieren eten graag onkruid dus is nog soort van nuttig.

Players only love you when they're playing.

Hier ook een boel werk, 2 jaar terug was het nog weiland. Dus ook veel gras, dovenetel en weegbree. Elke keer maak ik weer een veldje leeg, en dan kan ik er dingen zaaien of planten. Direct zaaien in de vollegrond werkt nog niet echt, zelfde verhaal als jij verteld... Wat is onkruid en wat is de groente? Vooral bij de wortel...

De kippen en varkens zijn idd dol op bergen met gras en ander lastig spul, dus ik zie het maar als wieden en eten geven tegelijkertijd.

ik heb ook een tuin vol onkruid gekregen...en nu met dat mooie weer en dat kleine beetje regen dat we gehad hebben, Spríngt het onkruid weer omhoog...!!

ik maak zelf gebruik van de 'afdektechniek' dat wil zeggen dat alle gedeeltes van de tuin die niet direct gebruikt wordt onder zeil of karton gelegd worden.

op enkele plaatsen laat ik het karton zelfs liggen en doe ik er een laagje aarde overheen zodat niemand het ziet

maar dat gaat dan vooral op voor plaatsen waar heermoes of kweekgras in groeit. door het karton krijgt het onkruid geen licht en waar geen licht, geen onkruid de zaadjes in de aarde die er bovenop komt kiemen vanzelfsprekend wél! maar dat is gemakkelijk even te wieden.

en als ik er wat wil planten prik ik gewoon een gat...

na een paar maanden vergaat het karton vanzelf.

let wel; het vergaan van karton vraagt stikstof dus dat moet ik wel extra strooien.

gewoon onkruid zoals paardebloem, akkerkers, gras, smeerwortel, melde etc verwijder ik zoals altijd met de hand of schoffel en daar heb ik ook geen probleem mee. gek genoeg vind ik dat zelfs leuk

alles ziet er daarna zo fris en netjes uit!

er is een gezegde dat een jaar niet wieden 7 jaar narigheid oplevert. Dus volhouden en zoveel mogelijk direct weg halen zodat het niet in het zaad schiet. Maar ik heb ook zo een aantal onkruiden waar ik echt een hekel aan heb zoals heermoes en zevenblad.

Kijk wat wij van de week hebben aangeschaft om ons te helpen bij de strijd tegen het onkruid:

2dbwco318941373225590.jpg

mvrh2974951373225590.jpg

Het is een desherbeur thermique en het gaat dan om die staaf! Je sluit 'em aan op een (propaan of butaan) gasfles en vervolgens ga je het onkruid te lijf met een heuse vlammenwerper!

Onderstaande foto's behoren dus binnenkort tot het verleden (hoop ik )!

25rywpf92611373225591.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/