Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi ik zou graag willen weten of een van de leden een Sambucus nigra porphyrophylla guincho purple(Paarse vlier) heeft staan en zo ja of hij zij daar een stek van zou kunnen missen.

Zo op het eerste gezicht zijn deze niet hier in Nederland te koop(google). En ze lijken mij zeer mooi door het paarseblad en de roze bloemen.

Edit : er zijn wel soortjes met paars blad en roze bloemen te koop(dus als iemand een paarse heeft van een ander ras wil ik daar anders wel een stek van)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Oke dan moet ik morgen of zaterdag dus maar eens gaan kijken bij de Intratuin.

Dank je wel voor de tip Angela

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Ja en andere soortjes met paarsblad ook maar juist die ik zoek niet idd (en deze is volgens Engelsesites iets beter/mooier).

Geplaatst:

Dank je wel Frank, wat kan je me vertellen over jou ervaring met de Sambucus nigra 'black beauty' die heb jij ook in de verkoop.

Geplaatst:

Vrij productief, en blijft wat lager dan de groene variant. Heb hem ook zelf in m'n tuin staan. Verschil met die van jou is dat deze gewoon blad heeft, en die van jou en black lace hebben gevederd blad. Voor de fruitproductie moet je toch Korsor of Haschberg hebben. Volgens mij heeft Guy de Kinder er een mooi rassenoverzicht van gemaakt.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

de Quincho Purple zou Esveld wel moeten hebben. Ben ik niet zeker, maar wij hadden hem vroeger op het tuincentrum wel eens in de verkoop en haalde ze dan bij Esveld. Geheel voor de sier en niet voor het nut. Geeft wel goed vrucht maar minder dan de gewone vlier natuurlijk, de plant blijft ook aanzienlijk kleiner ( plant / struik , wat je wil ). Mooi zachtroze schermen. wollig zoet zachte stinkende schermen. Mooi hoor.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb vandaag dus een Sambucus nigra 'Black Lace' gekocht en ziet er idd bijna net zo uit als de porphyrophylla guincho purple. Ik keek er eerst overheen als je n.l. snel en niet goed kijkt op afstand heeft de struik ook wel wat weg van een Acer palmatum atropurpureum.

Geplaatst:

Ah! Die moet en zal ik ook hebben, zo'n mooie paarse vlier met roze bloemen! Maar dan een produktieve variant. Is dat dan de Black Beauty? Benieuwd of de vlierbloesemchampagne dan ook beetje roze kleurt.

Geplaatst:

Toevallig!!!

Ik heb onlangs een paar stekken genomen van een paarse vlier; had ook roze bloemen. Hoe kom ik erachter welke soort het is?

PICT774628131402613850.jpg

Geplaatst:

@Geedee, het kan een Sambucus nigra 'Black Beauty' zijn deze heeft normaalblad(niet het mooie ingesneden van de Sambucus nigra eva black lace).

Geplaatst:

Ik heb een paarse vlier met rode bloemen laatst gekocht bij een kleine kweker hier in de buurt voor in de bostuin. Precieze naam weet ik niet (nu), kom pas maandag of later weer daar en waarschijnlijk zit de label er nog wel op. Ik denk dat de kweker er nog wel een aantal wat grotere had staan en de prijs viel wel mee, want anders had ik er geen gekocht (iets tussen 4 en 8 euro schat ik)

Een stek zal wel lukken (moet even kijken hoe en wanneer het beste...maar dan moet je wat geduld hebben om zeker te zijn dat ie aangegaan is) Wil evt. ook wel een plant in pot (was ruim een meter groot) voor je kopen en meebrengen naar MTFD in najaar......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

@ Stan. Ik heb even gekeken en het is deze variëteit die in het parkbos staat: Sambucus nigra 'Eva' (BLACK LACE)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...