Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Beëindiging XP ondersteuning

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

En de DVD met Xubuntu 13-10 is inmiddels binnen, waarvoor ik Henkg hartelijk dank.

Eerst wil ik mijn back-ups in orde hebben, dan ga ik pas met Xubuntu aan de slag.

Ik zal hier laten weten wat de vorderingen zijn.

Geplaatst:

Als je genoeg ruimte hebt, kun je het gewoon zonder risico naast Windows installeren.

Er is een handig documentje dat uitlegt welke extra dingen je moet installeren om plugins e.d. goed te laten werken, hier staat die: https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu

Geplaatst:
  • Auteur

Wilmert, deze link had ik al van Henkg gekregen, heb dat hele verhaal uitgeprint.

Henkg, gisteren heb ik Xubuntu geïnstalleerd. Er was genoeg ruimte op de hd, maar het systeem leek wel een paar keer stil te vallen. Zwart scherm en na een het bewegen van de muis weer een vervolgscherm. Maar uitschakelen om opnieuw op te starten moest mechanisch door de aan/uit knop ingedrukt te houden.

Het updaten, het eerste dat ik moest doen en deed, liep ook een paar keer vast. 'Updaten gestopt'...

Ook met de dingen die op de lijst staan te doen, kwam ik niet ver: om het swappen naar een lager gehalte te brengen kon (verbeter cashbeheer) kon de ingetikte tekst niet verwerken:

gksudo leafpad/etc/sysctl.conf en dan op enter drukken.

Daarna heb ik het opgegeven om verder te gaan, met de twijfels of het wel goed geïnstalleerd was allemaal. Dus ik kies nu voor xp tijdens het opstarten.

Gisteren 10 april is er toch weer een nieuwe beveiligingsupdate doorgekomen voor XP, en laat ik het maar gewoon nog een tijd gebruiken. Ik zie wel waar het schip strandt.

Geplaatst:

let op hoor: dat zijn wsnlk alleen de antivirus updates, niet de lekken linkje

hier toch echt alles via vista naar win 7 gebracht, gaat prima

Geplaatst:
  • Auteur

Rob0 bedankt voor de waarschuwing, ik start vanaf vandaag toch maar op met Xububtu. Even doorbijten om het naar mijn hand te zetten en eraan te wennen.

Voor mijn pc zit dat er niet in om naar windows 7 te gaan, het is dan ook de laatste dienstfase van mijn pc die me erg trouw is geweest voor bijna 10 jaar.

Er zit een langzame processor in, een Celeron rekenprocessor, die het nou eenmaal niet aankan om snelle videobeelden te maken.

Kan ik wel het RAM geheugen uit gaan breiden en een dikkere harde schijf erbij plaatsen, maar het blijft gewoon een trage rekenmachine.

Geplaatst:

Hallo Huub, het belangrijkste is dat je je bankzaken, e-mail e.d. binnenkort niet meer via Windows doet.

Het zal niet zo'n vaart lopen dat het nu gelijk gevaarlijk wordt, lijkt mij, maar je kunt maar beter safe dan sorry zijn.

Als je Netflix of uitzendinggemist wilt kijken dan is dat via Linux een heel gedoe en er lijkt mij niets mis mee om dat voorlopig via Windows XP te blijven doen.

Over het algemeen is het sowieso trouwens verstandig om als je gmail, facebook, hotmail e.d. gebruikt tweestapsverificatie in te stellen. Dat geeft veel meer veiligheid omdat iemand niet alleen je wachtwoord maar ook je mobiel moet bemachtigen om een account over te kunnen nemen.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank je Wilmer, en goeie tip van de tweestapsverificatie.

• 4 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Pf, wat een toestand. Tijdens het installeren was de pc al een paar keer vastgelopen. Waarschijnlijk staat heel Ubuntu op de CD DVD, installeert het systeem gewoon eerst alles en later gaat het bestanden verwijderen om tot Xubuntu te komen. Ook dat kon de pc niet aan.

Zo goed en zo kwaad als het ging, heb ik het aan de praat gekregen. Als ik nu de pc start, krijg ik direct een keuzemenu: Ubuntu óf XP. Als ik niet snel een keus maak, start hij met Ubuntu.

Vanmorgen was ik in XP gestart en na een tijdje hoorde ik de pc geluiden maken alsof hij uitging. Het beeld bevroor op het scherm en ik moest de pc uitzetten door de aan/uit knop ingedrukt te houden.

Daarna wilde de pc niet meer in XP starten, maar gaat steeds terug naar het opstartmenu. De enige keus die werkt is Ubuntu.

Nu wil ik Ubuntu allerliefst verwijderen - het bevalt me totaal niet - en terug naar XP tot eind mei, om dan een nieuwe desktop te kopen.

Of in ieder geval weer kunnen opstarten met XP.

Weet iemand raad?

Geplaatst:

ik heb geen idee hoe je dit kunt oplossen, maar wat betreft die keuze bij het opstarten; dat kun je geloof ik aanpassen in de bios. Dit klinkt overigens niet als een probleem dat veroorzaakt wordt door xubuntu, maar dat terzijde.

Geplaatst:

neu, dat gaat niet in de bios, houd F8 eens ingedrukt tijdens het opstarten en kies systeemherstel?

als dat niet lukt: opstarten van een xp cd? dat moet je dan weer wel eerst in de bios instellen, en daarna systeemherstel

als dat niet lukt heb je een opstartcd nodig met rescue programma's waarin je de bootsector kunt herstellen, voor kenners, dat wel...

Geplaatst:
  • Auteur

Mijke, nee, Ubuntu lijkt me ook niet de oorzaak.

Rob0, systeemherstel had ik geprobeerd, geen resultaat.

XP cd heb ik niet in huis, speciale opstart cd al helemaal niet, dus ik laat het hier eerst maar bij.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Inmiddels heb ik op een nieuwere pc ook Xubuntu geïnstalleerd en het draait als een tierelier. Nooit meer Windows voor mij, Linux heerst! De filosofie spreekt me ook zeer aan. Open source en niet afhankelijk van een corrupt kapitalistisch systeem.

• 4 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Nog even de aandacht... het vorige bericht heb ik gewijzigd. Vraagteken is uitroepteken geworden!

Geplaatst:

Ik heb in de ardennen ook nog een oude pc staan die met XP werkt, als ik daar Xubuntu wil opzetten dan ben ik toch al de programma's gelijk autocad kwijt? en wat met al de opgeslagen informatie? Alle bestanden, foto's en zo meer?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
  • Auteur

Wlly, je Kunt Xubuntu naast XP gaan gebruiken. Bij autocad kiezen voor opstarten in XP. Bij XP geen internet gebruiken: offline werken. Als je internet op wilt, veilig wilt bankieren etc., opstarten in Xubuntu.

Xubuntu wordt geïnstalleerd van een DVD die eerst gebrand moet worden. De keus om Xubuntu te installeren náást Windows, verschijnt na het opstarten van de DVD.

Geplaatst:

Zal ik eens moeten proberen als het huis niet verhuurd is.

Xubuntu kan ik hier wel al downloaden en op dvd branden.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ik heb een nieuwe computer gekocht, nu nog uitzoeken hoe alles werkt. Hij is in ieder geval een stuk sneller.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Eindelijk weer een Windows pc, nu met Windows 7. Geen Windows 8, dat heb ik gezien bij anderen, maar dat bevalt me niks.

Linux (Xubuntu) is goed en betrouwbaar, maar ik miste de programma's die alleen op Windows draaien.

Lekker weer snel foto's van groot formaat uploaden, o.a. Paint.net weer kunnen gebruiken, Magix Music Maker weer downloaden, camera en telefoon die wel herkend worden, gitaar weer stemmen bij de microfoon, enz. enz.

Wat bijna het allerfijnst is: de oude pc loeide als een gek, de 'nieuwe' is fluisterstil.

*danst een rondje om de desktop en juicht luidkeels jippie!*

Geplaatst:

Gefeliciteerd! En speel nog een eigen deuntje bij je dansje!

Geplaatst:

groot gelijk dat je niet voor windows 8 bent gegaan.

(ik heb wel windows 8.1, maar helemaal omgebouwd zodat het werkt als windows 7... bij gebrek aan drivers voor de echte windows 7)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.