Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik heb al even gezocht op dit forum over tomaten maar helaas niet de vraag kunnen vinden waar ik ook mee zit.

Ik heb vleestomaten, kerstomaten, roma tomaten en 'gewone tomaten' in potjes in de vensterbank staan.

We hebben sinds dit jaar een moestuintje achter ons huis. We wilden de planten in de volle grond plaatsen maar is dit verstandig?

Ze zijn nu zo'n 25 cm hoog. Hebben tomaten ook een afdakje nodig?

Zoals je kunt merken hebben we niet zoveel ervaring

Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt voor het lezen

Geplaatst:

Mij is verteld geweest dat je altijd tomatenplanten beschut moet zetten ( onder een afdakje oid )

Ze hebben niet graag water op de bladeren.

In open lucht heb ik ook al geprobeerd.... daar duurde het wel véél langer eer er tomaten aankwamen.

( Ik kan het ook mis hebben he )

Geplaatst:

Geen probleem, ook buiten kun je een prima oogst krijgen. Helaas is er ten minste één ding dat roet in het eten kan gooien en dat is de schimmel Phytophthora. In de maanden juni/juli als je tomaten net flink aan het groeien zijn zorgt de schimmel er voor dat je planten op een week verloren zijn (google maar eens ). Zit je op een volkstuin dan is er een ontkomen aan. Zit je in een woonwijk dan ontspring je de dans vaak, tenminste wij hebben hier bij huis nog niet vaak last van de schimmel gehad. Op de volkstuin wel.

Dat is dan ook meteen de reden van het afdakje. De Phytophthora schimmel heeft vocht en warmte nodig om de planten aan te tasten. Het blad mag dus niet te lang vochtig blijven. Vandaar ook zorgen dat de wind er goed bij kan om de planten op te laten drogen.

Geplaatst:

Ik heb de laatste 2 jaar tomaten in open lucht gekweekt (kerstomaten F1 hybrid Sweet million). Het was heel succesvol en ik kreeg elke jaar heel veel oogst. Ze sprongen zelfs zelf uit de grond overal in de tuin zoals onkruid (zaden van een paar weggegooide tomaatjes van vorige jaar) Ik had wel problemen met tomatenrot (bladeren mag je niet sproeien, maar dat is moeilijk en ze kregen ook regenwater), maar gelukkig kon ik ze altijd oogsten voordat het heel erg werd. Deze jaar heb ik een kas, hopelijk gaat het nog beter.

Wat ik zou wel aanraden:

1. Zorg voor een goede wateringssysteem dat maakt de bladeren niet nat. Je moet ze wel bijna elke dag water geven!

2. Kies voor een goede een ziekteresistante rassen. Ik heb gelezen dat er zijn zelfs rassen die beter tegen tomatenrot kunnen (google: late/early -blight). Hybrides zijn hier ook heel goed.

3. Ik heb mijn planten eigenlijk niet bemest of compost gegeven (beginner), maar het oogst was nog steeds prima (maar misschien nog beter zou ik dat hebben gedaan ). Tomaten zijn heel makkelijk om te laten buiten groeien en hebben alleen veel zon nodig (en klimsupport). Zorg ook dat ze niet te lang groeien (te veel energie in groei = te weinig energie voor veel vruchten) door uitlopers (? stengels tussen 2 bladeren) weg te halen.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Hier in de buurttuin hadden de tuinders vorig jaar allemaal tomaten in volle grond staan. Gewoon, zonder afdakje enzo. Het mysterie wilde overigens wel dat sommige mensen last hadden van pythagoras, en de rest juist helemaal niet. Terwijl de tuintjes maar 12 vierkante meter klein zijn. Hmmm...

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst: (aangepast)

Vervelend ventje ook, die Pythagoras

Zelf zet ik dit jaar een deel in potten tegen een muur (lekker warm) en een deel in de volle grond. We zullen zien waar het beter lukt.

aangepast door Gast

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Zet ze én in de kas én in de volle grond én in bakken. Ik heb er gewoon te veel De planten in de kas blijven iets langer mooi. Oogst maakt eigenlijk niets uit, bij mij althans. De rijpheid scheelde vorig jaar 1 week ongeveer ( mooi jaar ). Ook dit jaar gaat er weer een deel de volle grond in. Niks beschut, lekker op de wind. Hele dag zon, maar ook regen. Mindere oogst of geen ? gewoon helaas pindakaas.

Geplaatst:
Ik heb gelezen dat er zijn zelfs rassen die beter tegen tomatenrot kunnen (google: late/early -blight). Hybrides zijn hier ook heel goed.

Neem dat met een korreltje zout. Het klopt dat sommige wat meer wilde rassen ("currant" staat er meestal in de naam...met tomaatjes zo groot als een krentje) inderdaad misschien van nature minder snel aangetast worden of enkele soorten zijn die zo snel of open groeien, dat ze - in bepaalde situaties - wat minder gauw aangetast lijken te worden door fytoftora... Maar de resistente tomaat moet nog "uitgevonden" worden

Dat "hybriden" ofwel F1-rassen hierin beter zouden scoren is een fabeltje! Wat wel klopt is dat voor de commerciële teelt in kassen e.d. resistenties tegen enkele andere ziekten (die in de beroepsteelt van belang zijn, maar voor een amateur niet echt een rol spelen) soms voorkomen.

Tomaten buiten in de volle grond telen is en blijft een gokje. Heel vaak gooit fytoftora roet in je eten. Alles is afhankelijk van het weer en de omstandigheden ter plekke. Sommige jaren weinig problemen. Sommige jaren geen oogst. En meestal iets daartussenin. Door allerlei teeltmaatregelen proberen om de kans op aantasting te verkleinen...en voor de rest kan het meevallen of tegenvallen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

bij mij gaan ze dit jaar in de volle grond.. wel onder/in een soort "huisje" van twee hekwerken waar ik plastic over heb getrokken.

heb er in overvloed gezaaid.. zet er ook een aantal thuus op het balkonneke dus zal best wel een paar tomaatjes krijgen denk ik

had/ heb zo'n goedkoop groen plastic kastje van 2 bij 1,2 wat aan het vergaan is daar gaan dit seizoen de paprika/pepers in.

wil ergens in dit jaar een kas plaatsen zal wel in de herfst worden..

"Natura non nisi parendo vincitur "

Geplaatst:

Ik zaai mijn tomaten in volle grond omdat ik geen andere keuze heb. Maar ik heb wel afdakjes voorzien. Zie op deze foto de bakken links. Ik heb daar plaats voor 12 planten en ik zet zo'n 9 soorten. Vorig jaar ging dat supergoed. Je kan wel een paar verstandige dingen doen om risico's te minimaliseren:

- Bij het aanplanten zet je een doorgesneden fles met de dop in de grond. Geef water met behulp van die fles, zodat je plant zelf niet nat wordt. Dat water trekt netjes de bodem in.

- Zorg sowieso dat je rondom de stengel een klein beetje een heuveltje hebt, hoeft niet veel te zijn. Centimeter is al genoeg. Als je dan toch eens de hele grond water geeft raakt dat water nog niet je plant aan.

- Zet liefst een afdakje, altijd meer kans op slagen en helemaal niet duur. De afdakjes op de foto kosten 15 euro per afdak en gaan jaren mee. Gewoon wat geimpregneerd tuinhout uit de Gamma, een plastieken golfplaat en wat schroeven. Meer niet.

- Besproei je planten één of twee keer met Cuprex Garden. Dat is een ecologisch middel dat preventief werkt tegen de ziekte, werkt op basis van koper.

- Plant je planten iets dieper. Kiemblaadjes mogen zelfs onder de grond zitten. Aan de ingeplante stengel komen nieuwe wortels en dat komt de plant ten goede.

- Tijdig dieven en toppen zodat je plant alle energie meteen naar de productie van tomaten kan laten gaan => hoe sneller tomaten, hoe minder kans op problemen.

- Zoals je ziet staan ze bij mij op een bakstenen muur. Maar het wordt nog beter: die muur staat op het zuiden. Ze krijgen daar dus maximaal zon en de muur behoudt veel warmte. De beste plek voor tomaten dus.

- Bemest goed en geef flink wat compost, zodat de plant goed kan doorgroeien.

1959719_10152276021848245_213402279_n.jpg

Veel succes!

Geplaatst:

Op basis van koper zeg je? Ik weet het fijne er niet van maar kopersulfaat (dat is het toch?) kan dan wel op ecologische basis zijn gezien productiewijze etc en word ook veel toegepast in de biologische landbouw, maar in de gangbare landbouw schijnt het al jaren verboden te zijn om deze metalen op het land te gooien. Het fijne weet ik er niet van, maar ook al is t op ecologische basis is dat spul met koper volgens mij nog helemaal niet zo een verantwoord spul.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:
Heel erg net gemaakt en die cuprex-spray, kan je die gewoon bij de AVEVE halen of moet je naar een tuincenter oid? ( handige tip, trouwens )

Heb de mijne gewoon van bij de AVEVE maar je hebt em alvast een stuk goedkoper op tuinwinkel.be

Op basis van koper zeg je? Ik weet het fijne er niet van maar kopersulfaat (dat is het toch?) kan dan wel op ecologische basis zijn gezien productiewijze etc en word ook veel toegepast in de biologische landbouw, maar in de gangbare landbouw schijnt het al jaren verboden te zijn om deze metalen op het land te gooien. Het fijne weet ik er niet van, maar ook al is t op ecologische basis is dat spul met koper volgens mij nog helemaal niet zo een verantwoord spul.

Ik weet niet zeker of het kopersulfaat is. Ze noemen het koperoxychloride, maar is dat hetzelfde? Ik denk dat bordeauxse pap op basis van kopersulfaat is... maar dit niet.

http://www.edialux.be/nl/product/CUPE/cuprex-garden

http://www.avevewinkels.be/nl/tuin/slim-tuinieren/producten/cuprex-garden

Dit is wat Velt erover te zeggen heeft: http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=881&Itemid=83&limit=1&limitstart=10

Ik lees: "Koperverbindingen (koperhydroxide, koperoxychloride, kopersulfaat) zijn toegelaten als fungicide in de biologische landbouw".

Ik gebruik liever helemaal niets... maarja, dit is een preventief middel. Dus het is moeilijk op voorhand in te schatten of je het nodig zal hebben of niet.

Mooi stukje (moes)tuin Riverdale!

Wat zijn die planten links in beeld (in zwarte bakken)?

Dat zijn blauwbessen. Hier wat meer detail:

10014836_10202609524733182_286958996_o.jpg

Geplaatst:

Wat ik van horen en zeggen heb is dat het in de biologische landbouw wel is toegestaan omdat die weinig alternatief hebben, maar dat het in de gangbare landbouw in Nederland al jaren verboden is omdat het de grond aardig vervuilt en dat het daarom een beetje dubbel is dat het gebruikt wordt in de biologische landbouw. Het is wel op ecologische basis, maar toch is het ook niet zo een fris spul gebaseerd op koper(sulfaat). Maar ik weet het fijne er ook niet van.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Koper is ook een geweldig spulletje om je bodemleven om zeep te helpen. En nu zal het wel meevallen die kleine hoeveelheden hoor ik dan zeggen, maar nu ik weet welke miniscule hoeveelheden spul nu alle bijen om zeep helpen, zeg ik, afblijven van dat spul. Een afdakje is goedkoper en zet gewoon een plant meer. ik zet ook tomaten in de vollegrond maar ook in de kas. Zo heb je altijd tomaten, mocht het buiten niet lukken. Sterk ras of niet, je bent toch vooral afhankelijk van het weer en je omgeving.

Geplaatst:
Koper is ook een geweldig spulletje om je bodemleven om zeep te helpen. En nu zal het wel meevallen die kleine hoeveelheden hoor ik dan zeggen, maar nu ik weet welke miniscule hoeveelheden spul nu alle bijen om zeep helpen, zeg ik, afblijven van dat spul. Een afdakje is goedkoper en zet gewoon een plant meer. ik zet ook tomaten in de vollegrond maar ook in de kas. Zo heb je altijd tomaten, mocht het buiten niet lukken. Sterk ras of niet, je bent toch vooral afhankelijk van het weer en je omgeving.

Ik dacht dat het vooral pesticiden waren die de bijensterfte veroorzaakten... En zelfs dat is niet zeker.

Maar een afdak doet eigenlijk al heel veel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...