Ga naar inhoud

Nachtvorst: wat doen jullie om bloesem te beschermen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb mijn ananaskers beschermd met vliesdoek in de koude bak - onder de afdekplaten - en een deken erop. De jonge sla en koolplantjes hebben het in een tweede bak zonder bescherming overleefd.

Mijn koude bakken zijn eigenlijk oude kinderzwembadjes - 40 cm hoge, grote plastic kuipen met een dubbele zijwand waar ik doorzichtige platen overheen leg. Na de lente worden die weggezet in de berging. Nu staan ze redelijk beschut op een ingesloten terras. De aardbeien heb ik niet beschermd, stonden nog niet echt in bloei.

Geplaatst:
Druivelaar afdekken met fliesdoek is hier haast 'onmogelijk'... Al mijn knoppen zien er half groen half roodbruin uit had ze dus toch moeten afdekken vrees ik. Balen dit hij stond echt vol mooie knoppen/trosjes.

Volgende winter toch proberen met doeken tegen de afsluiting.

De druif heeft het vermogen na bevriezing tóch nog een soort van 2e bloei te produceren. Die is wel kwa aantal en maat veel minder/kleiner, dat de oorspronkelijke. Maar meestal zal de druif toch iets van bloei vertonen, als het verder een gezonde plant is natuurlijk dan he ?

Geplaatst:
De werking van vliesdoek: de grondwarmte vangen? Dus een druif of 'stam' alleen inwikkelen heeft geen nut?

De werking van vliesdoek is als een bewolkte nacht. Het houdt dus "uitstraling" tegen. Het houdt iets van de koude tegen ja. Inpakken met vliesdoek heeft wel nut. Niet bij echte vorst hoor. Het tempert de vorst. en bij -2 gr. houdt het die vorst wel tegen. Alles bij benadering. Zijn zeer veel factoren van belang ( vocht , wind , helling ? , beschutting , nabijheid van een muur etc etc )

• 10 years later...
Geplaatst:

Het weer zakt in de komende week. Hoe zit het met opgezwollen bloemknoppen en bloeiende bloemen? Hopelijk zullen velen handmatig zelfbestuiven.

Een grote volwassen bomen is moeilijk omdat te veel werk zoude zijn, anders het zonde als een jaar oogst mist.

Geplaatst:

Geen probleem. Het is maart, dan verandert het weer elke week. April hetzelfde. 

38 minuten geleden, Nieuw zei:

Hopelijk zullen velen handmatig zelfbestuiven.

Die snap ik niet 🤔?

Alleen met flinke nachtvorsten en fruitbomen die vroeg in bloei staan kun je problemen krijgen. Gesloten bloemknoppen kunnen wel wat hebben.

Er zijn al behoorlijk wat hommels (koninginnen) wakker, zag ik vanmiddag. Die vliegen en bestuiven al bij een dagtemperatuur rond de tien graden. 

• Like 2
Geplaatst:
12 uren geleden, woldistel zei:

Die snap ik niet 🤔?

Bedoelde met handmatig bestuiven dat de kasten etc etc overheen gaan.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...