Posted April 14, 201411 yr Hier geen moestuinhouder. Wachttijden en prijzen zijn in deze regio, mijns inziens een beetje buiten proportie. Wel ingeschreven bij de universiteit met een vriendin, maar met wat pech zijn we beiden daar niet meer werkzaam tegen de tijd dat we een tuintje toegewezen krijgen. Alleen een mini-balkon en een gigantisch raam op het zuidoosten (5 bij 2 meter). Waardoor planten bovenwater in leven houden nogal een uitdaging is gebleken. Vooral als het zonnetje lekker schijnt, is een dag lui zijn qua water geven, nogal eens funest gebleken. Wel staat er anderhalve vierkante meter onderwatertuin. Dat is wat makkelijker qua water geven. Inmiddels toch een nieuwe poging aan het wagen. Ditmaal op hydrocultuur voor mijn raam. Al een eerdere poging gedaan. Maar het systeem werkte niet perfect, en beginnend in de zomer, vonden niet alle plantjes de overgang naar hydro met het zomerzonnetje op hun bol even leuk. Dus ditmaal ben ik in de winter begonnen, met zaad, en dat begint letterlijk zijn vruchten af te werpen. Systeem werkt inmiddels ook al enkele maanden stabiel. Het is trouwens een verticale 'windowfarm'. Verloopt nog niet allemaal even vlot, zo had een deel van mijn zaailingen in de winter last van de omvalziekte. En zijn de kiempjes die vorige week voorzichtig hun kopje lieten zien, genadeloos levend verbrand door het zonnetje. Maar langzaamaan begint er toch een kleine jungle in mijn raam te ontstaan. En ben ik dit forum regelmatig aan het afschuimen voor tips qua plantenverzorging. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
April 15, 201411 yr Author Thnx mensen. Hier trouwens het systeempje. Lekker ratjetoe maar wel zo fleurig. De hulptroepen: En de eerste vruchtjes: "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
April 15, 201411 yr Je hebt er werk van gemaakt zie ik wel ingenieus hoor. Maar uuh 1,5 onderwatertuin vraagt erom om gepost te worden natuurlijk.
October 28, 201410 yr Author Ik doe tegenwoordig ook mee in de volle grond. Vriendlief had een moestuinproject met drie anderen. In juli kon ik het niet meer aanzien, en hem en mij naar de moestuin geschopt, om kruiwagens vol met onkruid te verwijderen. Inmiddels zijn twee van zijn compagnons ermee opgehouden, en de derde doet mee voor spek en bonen. Dus is er alle ruime gekomen voor mijn tirannieke regime in plaats van zacht gefluister aan de zijlijn. Wisselteeltschema, zaaikalender en zadenindex gemaakt.( Nee de bonen komen niet op de zelfde hoogte als die van de buurman, ook al staat het nog zo leuk. ) Het is wel een beetje een dramatuin, alles was volledig overwoekerd. En vervolgens kwam de regen, en bleek het een een moerastuin te zijn. (Klei, op zand, op veen) De tuin van de buurman ligt een goede 20 cm hoger, en de andere buurman ook ietsje hoger, maar die ligt al de hele zomer onder een dikke laag worteldoek, dus onze tuin is waarschijnlijk het afvoerputje voor al het water. We hebben de paden uitgegraven en de boel zo goed mogelijk opgehoogd. Nu nog steeds zijn we druk bezig met ophogen, hoopte compost van de gezamenlijke composthoop te kunnen gebruiken. Maar blijkbaar is die niet voor het gebruik van de tuinders, dus zijn we nu maar alle 'illegale' composthopen op en rond het terrein aan het wegscheppen. Werd toen wel gelijk pijnlijk duidelijk dat de grond niet zo lekker van kwaliteit is (uberhaupt is de kleilaag lekker dichtgeslibt), met de toevoer van al die compost, en ook mulch van gras en blad, bleken de planten opeens wel te kunnen groeien. Beetje laat, zo in september, en inmiddels hebben de konijnen en de slakken ons gezellig herfsttuintje ook ontdekt. Gelukkig kakken ze er ook genoeg, dus bonuspunten voor de konijnen. Tweede composthoop gebouwd, en heel veel blad aan het verzamelen voor in de composthopen en een flinke lading als mulch op de bedden. Dan kan het bodemleven deze winter alles lekker doorwerken. En dan volgend jaar maar eens omkijken naar een paar kuub mest, de grond zal dan wel weer lekker ingeklonken zijn, en dan kunnen we dat gebruiken om verder mee op te hogen. Flink veel hazelaarstakken en bamboestokken geoogst, zodat volgend jaar de boontjes, komkommers en pompoenen lekker de hoogte in kunnen weg van het onkruid en de modder. Nog een paar dagen kruiwagens met grond aansjorren, en blad verzamelen en dan zijn we straks hopelijk helemaal voorbereid op het groeiseizoen volgend jaar, met dan hopelijk wat minder dramatuin en wat meer moestuin. En vooral meer oogst. Een komkommer, een pompoen, een courgette was wel heel zuunig. Wel heel veel snijbiet, wat radijsjes, en ieniemini worteltjes en ieniemini bietjes. Wat dat betreft kan het volgend jaar alleen maar beter worden. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
October 28, 201410 yr Klinkt als ongelooflijk veel werk zo Veel succes met de 'echte tuin', hopelijk kan je de grond en het water wat de baas op termijn.Hoe was het raamtuin project nog afgelopen?
October 28, 201410 yr Author Die hangt er nog steeds. Het heeft wat tlc gemist, omdat ik mijn aandacht ergens anders lag. Cherrytomaatjes en paprikaatjes zijn toe aan hun tweede oogst. Mindere licht begin je er wel aan af te zien. Maar ik ben benieuwd hoe het de winter door gaat komen,. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz