Tuinpraat Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 Hoi iedereen, In onze boomgaard hebben we sinds kort ook heel wat bessenstruiken staan waardoor de geiten er niet meer vrij in kunnen rondlopen. Nu heb ik 1 geit al eens aan een ketting gehangen maar deze probeert zich steeds los te trekken en maakt veel lawaai. Ik heb ze dan maar losgemaakt en opnieuw in haar hok gestopt. Het geluid van het metaal doet haar enorm schrikken en de andere geiten mekkeren lustig mee uit schrik. Heeft iemand tips of ideeën hoe ik ze hier aan gewoon kan maken en welke materialen ik hiervoor best gebruik? Alvast bedankt! Quote
HuubvG Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 Geen idee omtrent de situatie, maar kan je geen uitloop maken met schrikdraad-gaas?Uit belangstelling: zijn het melkgeiten, zo ja welk ras? Quote
Tuinpraat Geplaatst: 17 april 2014 Auteur Geplaatst: 17 april 2014 Het gaat om grote dwerggeiten. Ze hebben al een vrij grote ren waar ze in lopen maar daar is het gras helemaal kaal gegeten. Het zou fijn zijn mochten ze in de boomgaard ook wat kunnen grazen want daar is het gras alweer 20 cm hoog. Alles afsluiten is onbegonnen werk. Als ze op hun achterste poten staan kunnen ze aan de takken van de bomen en ook de bessenstruiken staan kriskras door elkaar. Een natuurlijke tuin is niet altijd makkelijk Quote
Estemy Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Ik heb zelf geen geiten maar een paar ideetjes:Ik denk dat zij gewoon een beetje tijd nodig heeft om te wennen. Het kan ook helpen als je twee naast elkaar zet. Misschien zijn ze dan allebei wat rustiger. Of laat haar eerst met een losse ketting in de ren rondlopen zodat zij gewend wordt met het geluid. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Bee Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 (aangepast) het waren bij ons wel geen geiten maar schapen ( schaapjes ), occasioneel deden we dit dus ook met onze twee Ouessant schaapjes. Moet er wel bijvertellen dat we de schapen vanaf ze geboren waren een halsband hebben aangedaan puur voor het praktische aspect ( gemakkelijker te vangen ).De halsband ( voor honden bedoeld ) is standaard voorzien om een riem aan te hangen dus een ketting eraan hangen was geen probleem.De ketting was vrij lang, zeker een meter of 5 zodat ze genoeg ruimte hadden. Je moet ze wel geen dagen eraan laten hangen, een halve dag of van s'morgens tot de vooravond is meer dan genoeg ( nieuwe omgeving, in het begin zijn ze wel wat schichtiger ).onze ervaring, zet ze uit de buurt van elkaar in die zin dat de kettingen niet in elkaar kunnen draaien en hang de ketting aan een ronde paal ipv aan een boom. Als je het aan een boom hangt draaien ze die in de korste keren vast rond de boom...en staan ze daar zielig te kijken van hoe komt dat nu ? 18 april 2014 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Wij hadden wel eens een geit aan een touw, dat ging ook wel aardig. Maar ze draaien en liepen zo vaak om het paaltje dat het touw helemaal opdraait. Of ze konden toch ergens NET bij, omdat ze helemaal aan het einde van het touw gingen staan trekken. Nu hebben we gewoon geen geiten meer. Veel makkelijker We maaien zelf wel tussen de boompjes en struikjes. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Tuinpraat Geplaatst: 18 april 2014 Auteur Geplaatst: 18 april 2014 Heb ik ook al aan gedacht maar ik heb schrik dat hij zich ergens zou vastklemmen of van de snelheid bij het lopen zou ophangen... Ja die Geen geiten meer had ik ook al aan gedacht maar ik wil ze niet wegdoen omdat het even niet uitkomt en ze kunnen best nog lang leven Quote
HuubvG Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Eigenlijk vind ik dat de geit zelf heel duidelijk aangeeft dat het geen dier is om aan de ketting te hangen. Het is een groepsdier, een kuddedier. Een geit alleen wordt ziek en gaat dood. Afzonderen van de kudde door aan de ketting te doen heb ik in mijn melkgeitenperiode ook wel geprobeerd, maar ben toen tot de conclusie gekomen dat het bijna een soort van dierenmishandeling is. Een geit moet echt vrij kunnen lopen, samen met de andere geiten. Ook zit het beestje vast als het regent en daar kan het ook al niet tegen. Misschien kun je toch een soort verplaatsbare afrastering maken waar je een paar geiten in laat lopen en als het groen op is, dan verplaatsen. Wel meer werk misschien, maar diervriendelijker en minder zorgen om vastgelopen of gewurgde geiten. Quote
Claudia69 Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Mijn ervaring met vastgelegde dieren is dat je hard moet oppassen en regelmatig checken of alles nog oké is. Ze kunnen zich soms lelijk in hun touw/ketting verstrengelen. Quote
Tuinpraat Geplaatst: 19 april 2014 Auteur Geplaatst: 19 april 2014 Vandaar dat ik het ook even vraag Ik zou ze er sowieso maar een paar uur aan hangen wanneer ik zelf in de tuin ben. Misschien dat een ren inderdaad een beter idee is. Nu nog eens zoeken hoe ik dat kan maken en verplaatsen... Quote
HuubvG Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Je hebt wel van dat schrikdraadgaas dat je langs een paar pennen spant (roundpenhek). Maar ja, dat is wel een aanschaf. Maar als je zelf in de buurt blijft dan kun je ook het dier eraan leren wennen. Je kunt een nylon touw nemen dat niet zo'n herrie maakt als een ketting. En zorgen dat je aan de halsband en aan de stick een (hoe heet zo'n ding?) wartel (?) hebt die mee draait zodat het touw niet gaat torderen. Quote
Holland Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 En zorgen dat je aan de halsband en aan de stick een (hoe heet zo'n ding?) wartel (?) hebt die mee draait zodat het touw niet gaat torderen. Een tuur? (Als dat geen dialect is ) Quote Vriendelijke groeten, Holland
thea Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Ja een stick dat draai mee.Blijven ze niet achter zitten.Verrijbare ren of zelf elke dag een stukje zeisen en dat geven? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
schaapenzo Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Wij hebben onze geiten wel aan een ketting.Voorheen liepen ze wel eens los maar sinds twee jaar, lopen ze aan de ketting.Ze springen overal overheen en vernielen werkelijk alles Helaas zijn wij vorig jaar wel een geit verloren door de ketting.Het was een dom ongeluk, echt vette pech en we baalden behoorlijk, we vonden het verschrikkelijk.De geiten graasden de slootkant af, dit gaat altijd prima. Nu is een van onze geiten gaan liggen voor een greppel.Terwijl ze daar lag is ze waarschijnlijk in de greppel terecht gekomen, door de beperkte bewegingsmogelijkheid, die de ketting haar gaf, is ze er niet meer uit kunnen komen. Vreselijk Wij controleerden de geiten heel vaak en haalden ze ´s avonds en bij slecht weer altijd weer binnen.Nu hebben we onze geiten ook aan de ketting maar alleen als we thuis zijn en ze liggen op het stuk landen waar we zicht op hebben zodat we ze steeds kunnen controleren. Ook laten we ze niet meer op hellende stukken grazen. Quote http://schaapenzo.wordpress.com/
loes Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 wat ik mij dan afvraag... waarom neem je geiten als je niet wilt dat ze overal op springen en dingen binnen bereik vernielen? zo zijn geiten nu eenmaal dat verander je niet, ook niet met een ketting. of je past het leefterrein daarop aan, of je neemt geen geiten. misschien zijn (dwerg)schapen dan een beter idee?ik ben opgegroeid met dwerggeitjes en dwergschaapjes die tussen de appel en perenbomen lopen. dat vergt wat aanpassingen en verdraagzaamheid maar er komt geen ketting aan te pas. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.