citroen Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Wanneer is de juiste tijd om rabarber te oogsten ,kan dat nu al ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 het kan zeker nu al. Ik heb er deze middag ook een kilootje afgedaan. daarnet bij de boterham opgegeten mmmmm lekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Ga ik volgende week doen ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Je had de rabarber voor kunnen trekken met emmers erover, wellicht iets om volgend voorjaar te doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Ik snij dit toppic maar even aan. Ik heb dus rabarber staan gekocht bij de aldi voor €0,99 eurocent. Nu weten we allen dat er een naam vermeld word maar of deze naam correct is is altijd maar de vraag. > Rabarber: Rheum rhubarbarum Dit weekend was het midsummer, betekend ook dat je hierna niet meer kan oogsten, is dit zo en geld dit voor alle soorten. Met zegt dat er giftige stoffen van de bladeren de stengels in trekken.Die stoffen zitten toch al in de buitenste laag die je er af schil. > oogsttijd juli/augustusIs er ergens een schema te vinden wat betreft soorten en waneer welke te oogsten. Even er bij zeggen, in het begin waren de stengels mooi rood, nu groen en sommige hebben een beetje roze vanaf de grond.   Ben gewend dat er meer roze aan de stengels zit dan dat er hier in de tuin staat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Rabrber is een typische voorjaarsgroente. Een stengel wat later oogsten kan vast geen kwaad voor de plant, maar een vermelding van een oogsttijd van midden zomer is echt nonsens. De plant moet na de oogst ( een deel van de stengels, niet állemaal ) in het voorjaar kunnen bijkomen, wil de plant volgend seizoen ook nog wat te oogsten geven. Je kan een Rabarber beter niet geheel leegplukken, dat put de plant té veel uit. In het zomerseizoen oogst je geen rabarber meer, omdat dan de planten staan bij te komen. Zet een paar planten en laat ze in een paar jaar uitgroeien tot echt forse grote pollen, dan heb je elk voorjaar een paar maaltjes rabarber. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik eet rabarber, zolang de rabarber appetijtelijk genoeg is om gegeten te worden. Zonodig na 21 juni, ben er nog nooit van gestorven. Mocht het oxaalzuur te hoog worden, dan neutraliseer je dat toch met wat krijt?En ik pluk de plant ook nooit kaal, maar dat hij/zij zou moeten bijkomen... wat moet ik me daarbij voorstellen? Zonder bijkomen knallen die planten elk jaar tegen het dak (als ik dat zou hebben dan). Als ik niet zou blijven plukken dan wurgen die planten zichzelf in hun drift tot produceren.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 In het voorjaar was het niets, nu is die mooi groot ? Pff snap niks van deze plant. Kom ook door dat ik ze nooit op de tuin had staan en hem altijd kreeg van iemand ook tot in de zomer toe.En hoe kom je er eigenlijk achter wanneer dat oxaalzuur hoog is. Mmm ok ik pluk dan gewoon de buitenste bladeren en de rest laat ik gewoon staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoen Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Ik doe eigenlijk hetzelfde als jasmin; pluk gerust nog een aantal maaltjes rabarber na 21 juni. Planten blijven het elk jaar goed doen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 nou, hier een tijdje zwakko, beetje melige stengels, gaat nu weer beter, dus we plukken er nog een paar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted June 23, 2014 Author Share Posted June 23, 2014 Hetzelfde bij ons (slecht rabarberjaar) weinig of niets kunnen plukken ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Mijn rabarber groeit nu zo hard dat het niet bij te houden is.De stengels zijn ook erg dik.Ik heb al weer verschillende potjes geweckt en stengels weggegeven.Een beetje water doet wonderen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts