Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb de stukjes paddenstoelen in het gripzakje in mijn la gegooid

nu is 1 zakje vol schimmelsn

moet ik die nu in een groot bakje doen?

ben het ff kwijt

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Posted

Tsja het was handiger als ik gelijk een topic had geopend maar, dat heb ik dus niet en nu via pb/pm veel reactie's gehad.

Wat je zou kunnen doen is dit zakje zo schoon als mogenlijk in 2 te delen en dan 2 nieuwe zakjes te maken met dus wat nieuw karton tot je rond de 8 zakjes hebt en die gebruik je dan om wat stro te laten begroeien met de schimmels.

Maar ik zal een stap voor stap : wat doe ik met mijn kloon aan maken als ik daar even tijd voor heb.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Posted

Ik heb op MTFD 2 soorten paddenstoelen gekregen: in plastic zakjes en in 2 grotere plastic doosjes. Ik heb de inhoud van 1 grotere plastic doosje al gemengd met gekookte stro (hij was vol van schimmel), de andere heeft nog niet genoeg schimmel (puinvoet). De kleine plastic zakjes staan nog in de kelder, maar ik moet ze een beetje extra karton geven en ze ook in die grotere plastic doosjes gooien, denk ik. Ik heb op dit moment maar 2 plastic doosjes in kleinere formaat, maar nadat ik ze gewast heb kunnen 2 soorten daarin. Ik zie nu in de plastic zakjes wel veel groei en schimmel, maar niet in ze allemaal. Misschien hebben sommige nog wat tijd nodig. Ik heb gelezen dat de grote plastic zak met stro heeft nu bijna een maand rust nodig, in de kelder, en dan kan ik pas iets zien. Hopelijk komt het allemaal goed.

Helaas ben ik de namen van meeste paddenstoelen dat ik heb kwijt (apart van grote plastic doos van puinvoet), maar het is dan juist leuk om te zien wat er uitkomt. Mijn kelder heeft bijna kamertemperatuur (ik denk meestal rond 20 graden), dus het past bij elke soort en ik hou van alle paddenstoelen, dus het maakt ook niet zo veel uit. Als ze groter zijn dan post ik wat foto's.

Een vraag heb ik wel. Hoe is het met de lucht? Hebben ze af en toe verse lucht nodig of kan ik de zak met stro in een grote plastic emmer gooien (de emmer heeft ook een deksel)? En ze zijn wel in het donker in de kelder, maar maakt het uit als ik af en toe de deur open doe om te zien hoe het gaat (dan krijgen ze wel licht) of als ik iets uit de kelder nodig heb?

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Posted

Ik ben wel jaloers op jullie, want mijn Nameko zakje doet helemaal niks.

Ik moet maar eens op jacht naar verse paddenstoelen en het proces opnieuw starten.

Stan, is er een lijst van soorten paddenstoel die op dezelfde wijze vermeerderd kunnen worden zoals de Nameko en de paddenstoelen die je bij je had? Ik heb me daar niet onthouden hoe ze heetten. Ik werd ook halverwege weggeroepen, dus ik heb ook niet het einde van de workshop meegemaakt.

Als er 8 zakjes nodig zijn, kan ik beter gelijk 8 of 10 zakjes maken om een beetje tijdverlies goed te maken...

Ik ga niet in het rond lezen over paddenstoelen kweken, want ik wordt gek: zoveel methodes, materialen, zwammen etc. Ik ga het echt basic stap voor stap doen. Op dezelfde wijze als ik het zeepmaken heb geleerd: eerst de basis, en dan steeds variaties daarop bestuderen. En op een dag weet je veel (maar nooit alles... ha, ha)

Posted
is er een lijst van soorten paddenstoel die op dezelfde wijze vermeerderd kunnen worden

dit is wat ik in een eerdere post geplaatst heb :

Ik werk inderdaad niet met sporen, da's mij veel te omslachtig, en heel veel kans op mislukking. Ik neem een stukje bruine ribbelkarton, 15x15 cm, van een kartonnen doos, moet in elkgeval ribbelkarton zijn. Beetje uitkijken dat er geen inkt op staat, met een stuk van de flappen zit je wel goed. Kartonneke goed nat maken onder stromend warm water en dan goed nat op een bord leggen en 3x na elkaar 1 minuut in de microgolf op vol vermogen. Tussentijds wel eens kijken of de boel niet droogkookt, moet goed nat blijven. Daarna steek ik mijn kartonneke in een plastiek 'ziplock' (hersluitbaar) zakje, en het geheel nog eens 40sec op 600W in de microgolf. Die laatste tijd en W is proefondervindelijk, hoofdzaak is dat het zakje niet smelt. Zakje afsluiten en laten afkoelen tot kamertemperatuur. Als je zover bent wordt het tijd om een paddestoel te opereren. Ik doe dat zo : ik neem een aardappelmes en ga er eens mee door een gasvlam. Roodgloeiend is niet nodig , gewoon eens langzaam heen en weer door de vlam (als je het mes laat gloeien is het tegen dat het afgekoeld is alweer besmet). Hou het zakje met karton bij de hand. Ik neem een schone maar vooral gezond en fris uitziende oesterzwam en snij er een flink stuk af, van de steelbasis naar de hoed toe, krijg je zo'n wigvormig stuk van 2-3 cm lang met aan de ene kant de ronde steel. De rest van de oesterzwam gaat in de pan De wig in de lengte nog eens middendoor snijden en de twee stukjes met het snijvlak op het kartonnetje plaatsen, en het zakje sluiten zodat er wat lucht in zit, die gasten ademen nogal wat af, moet een beetje bol staan. Dan enkele dagen wachten op kamertemperatuur en niet teveel licht, duister hoekje in de keuken is prima. Meestal zie je na 2-3 dagen dat het mycelium begint te groeien, in 't begin zeer traag en daarna steeds sneller. Als 't karton volledig overgroeid is, is het tijd om er een hoekje af te knippen en er graanmix mee te enten (zie een hierbovenstaand bericht hoe ik dat doe). Is nog nooit misgegaan...

Och ja, nog een tip van een volleerd chemist om je werkbank en snijplank te ontsmetten. Je kunt natuurlijk bij de apotheker ontsmettingsalcohol of waterstofperoxide kopen en daarmee alles inwrijven. Ik neem een koffiekop heet water en doe er een soeplepel Vanish Oxygen vlekkenverwijdereaar bij en eens goed roeren. Zeer goed en straf spul!

Supersteriel hoef je trouwens in deze fase niet te werken : de paddestoel waar je mee begint is ten eerste ook niet steriel, en bij de productie van ribbelkarton wordt in de fabriek een bacteriedodend product 'antibiotica' toegevoegd.

Ik heb dit tot dusver enkel met oesterzwammen gedaan. Volgens info op Shroomery werkt deze techniek ook op volgende soorten :

Soorten kloonbaar op karton :

Agaricus augustus

Agaricus brasiliensis

Agaricus subrufescens : amandelchampignon

agaricus soorten? (gewone champignons en co)

Agrocybe aegerita : zuidelijke leemhoed, populierenleemhoed

Agrocybe soorten – leemhoeden algemeen

Chlorophyllum rachodes : schubbige parasolzwam

Hypholoma capnoides : clustervormende houtzwam

Hypholoma sublatertium - Kuritake

Hypsizygus ulmarius - beukenzwam

Macrolepiota procera – Grote Parasol

Morchella angusticeps - Zwarte morel

Morchella esculenta - Echte morel

Morchella soorten - Morelsoorten

Pholiota nameko – Kleine bundelzwam

Pholiota soorten : bundelzwammen

Pleurotus soorten - Oesterzwamachtigen

Sparassis crispa - bloemkoolzwam

Stropharia rugoso annulata

Trametes versicolor - medische zwam voor thee

Kuechneromyces mutabilis = Pholiota mutabilis = nameko

Flammulina Velutipes : Fluweelpootje

Stefan Van de Rostijne

Posted

Ja en om het lijstje nog even aan te vullen alle Oesterzwammen staan niet in de lijst(wel in de tekst) maar kan je zeer goed klonen op karton net als Stropharia soortjes(gaan niet allemaal even goed) en Beukenzwam.

Ik heb nuu ook een topic aangemaakt voor je vragen over de kloontjes die je hebt kunnen maken op de MTFD of NMM 2014 n.l. : je-mtfd-of-nmm-kloon-en-nu-t13961.html

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Posted

Bedankt svdr!

Mooie info voor mij.

Ik heb toevallig wél altijd waterstofperoxide en ontsmettingsalcohol in huis (70% en 90%, allebei). Kan ik daar ook mijn mes mee ontsmetten? Ja toch zeker? Ik ontsmet er mijn gereedschappen en verpakkingen mee als ik cremes of zalf ga maken. Dat vind ik prettiger dan in een vlam hangen .

Echter, bij Stan heb ik geleerd hoe je stro moet gebruiken, en jij praat over graan. Prima hoor, maar dan wil ik het wel snappen. Is dat het materiaal waarop de paddenstoelen gaan groeien, of gaan die graankorrels alsnog een baal stro in?

En nog even een totaal en compleet ander vraag: waarom werd er vroeger gezegd dat champignons een soortement van vleesvervanger zijn? Is dat ook zo? Zitten er eiwitten in dan?

Posted
Echter, bij Stan heb ik geleerd hoe je stro moet gebruiken, en jij praat over graan. Prima hoor, maar dan wil ik het wel snappen. Is dat het materiaal waarop de paddenstoelen gaan groeien, of gaan die graankorrels alsnog een baal stro in?

En nog even een totaal en compleet ander vraag: waarom werd er vroeger gezegd dat champignons een soortement van vleesvervanger zijn? Is dat ook zo? Zitten er eiwitten in dan?

Ja,ja en Ja.

Graan is dan als broed gebruikt waar jij van mij het karton hebt geleerd. Die graankorrels gaan id het stro of ander substraat in.(van zaagsel tot stro) en ja er zit 1000x meer opbrengst aan eiwit in paddenstoelen dan koe per vierkantemeter.

Dus iets meer paddenstoel dan vlees is een groot verschil.