Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe zaad winnen van pepers?

appelsientje 60

Recommended Posts

Het beste zou je de peper/paprika-zaden aan de watertest laten onder gaan. Gewoon in een glas met water doen en wat blijft drijven doe je weg. Dan de zaden minimaal 2 tot 3 dagen laten drogen en dan kan je ze gebruiken of in een gripzakje bewaren tot je ze nodig zou hebben.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ik doe de watertest niet bij het bewaren maar vlak voor het uitzaaien. Ik zou niet graag zaden die opgezwollen zijn van het vocht helemaal laten drogen. Als je dan het water uit de bokaal giet en deze enkele dagen in een donkere maar niet koude berging laat staan komen de kiempjes al tevoorschijn, succes graad 98%

Maar iedereen zijn manier van werken.

Ehhh Geertlaurent, van 3 tellen in een glas water gaan de zaden niet zwellen hoor . En je kan het ook gewoon doen met je oude zaden. Je ziet hier door juist heel snel of de zaden kiemkracht kunnen hebben of als ze drijven dat ze loos zijn. En zaden die er op het oog goed uitzien kunnen alsnog dus loos zijn.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ehhh Geertlaurent, van 3 tellen in een glas water gaan de zaden niet zwellen hoor . En je kan het ook gewoon doen met je oude zaden. Je ziet hier door juist heel snel of de zaden kiemkracht kunnen hebben of als ze drijven dat ze loos zijn. En zaden die er op het oog goed uitzien kunnen alsnog dus loos zijn.
Ah ok, ik dacht dat je een nachtje laten staan bedoelde In dat geval ben ik het met je eens

Trouwens, een peper laat je best rijpen aan de struik. Overrijp oogsten is beter voor zaad. Dan beginnen ze zo rimpelig en droger te worden.

Maar ik heb nu toevallig van rijpe paprika's zaad genomen en dat lukt ook prima tot nu toe. Mooie plantjes.

En goed laten drogen! Voor iedere 10% daling in luchtvochtigheid verdubbelt de bewaarduur van zaad.
je kan er van die 'gel bollekes' voor kopen. Lijkt wat op die zakjes die soms in nieuwe schoenen zitten. Dat haalt alle vocht weg maar zo lang kunnen bewaren is voor mij geen must. Dan koop je gewoon weer een nieuwe peper Ik weet niet of je ze zoals tomaten in de diepvries kan leggen? Want dan zouden die ook 10 jaar kunnen meegaan.

Je moet zaad oogsten van rijpe pods, dus als ze hun uiteindelijke kleur hebben. Je kan best een pod aan de plant laten staan om die pod te drogen. Maar let wel op, dat lukt slechts bij dunwandige pods. Jalapeno pepers zijn dikwandig en drogen alleen in een dehydrater of op een barbecue of in de oven. Dus bij dikwandige pepers of paprika's moet je de zaden oogsten door de verse rijpe vrucht open te snijden.

@ geedee. Als je zaad uit parika's peutert kan je best daarna in je ogen wrijven. Maar als je dat met hete pepers doet dan doe je dat maar 1 keer in je leven en daarna NOOIT meer. Als het je een keer overkomt dan moet je gewoon al jodelend afwachten totdat de brand voorbij gegaan is; met water deppen helpt niet want capsacine lost niet in water op. Neuspeuteren leer je zo ook af!

Ik bewaar alle soorten maar isoleer de pods die ik wil gebruiken om idd geen kuisingen te gaan telen(soms juist wel maar dan is de kruising gewenst).

Bewaren jullie zaad van alle pepers? Niet bang voor kruisingen met andere soorten in de tuin?

Zolang er geen niet eetbare sierkalabassen staan heb ik daar geen bang van. Vind kruisingen best leuk, al zou een peper aubergine me nu niet echt gaan smaken